Sommehuset ved havet © Andreas Mikkel Hansen

Med sauna, skjult køkken og selvkølende hæve-sænke-vinkælder er dette pars sommerhus i en liga for sig

Lyden af det brusende Vesterhav er konstant, men midt imellem høje klitter, hyben og havtorn hersker ro og en følelse af at være i et afskærmet helle langt væk fra hverdagen.

– Vi ville gerne have et hus, der fadede ind i naturen og nærmest forsvandt, og derfor foreslog arkitekten, Lars Bo Poulsen fra N+P Arkitektur, et træhus i cedertræ, som ville få samme farve som marehalmen og klitterne, fortæller de om tankerne bag det nybyggede sommerhus.

LÆS OGSÅ

Funktionelle materialer

Ud over det sølvgrå cedertræ er et andet element, som kendetegner det godt gemte hus, terrassedækket og de omkransende mure i beton. Betonen er ikke bare et æstetisk greb, som får huset til diskret at matche omgivelserne.

Det tjener også en vigtig funktion. For når man bygger et hus i første klitrække, så har man også købt ind på sand, fortæller ejerne og tilføjer, at møbler og materialer skal kunne holde til sandet og vejrliget, og at sand på trægulv – med et godt jysk udtryk – bare er træls.

Muren, som afgrænser terrassen på strandsiden, holder det værste sand stangen, men havemøblerne får alligevel en god naturlig peeling, når der er vind. Set i forhold til udsigtsgrundene i området, så er der dog god læ på terrassen omkring huset. Og så er der en anden udsigt, som med lofter til kip og med vinduer, der er ført helt op under taget, kommer i spotlyset.

– Det var så godt tænkt at føre vinduerne helt op i kippen, for når vi sidder indenfor og kigger op, så får vi hele den der skønne, blå himmel med, fortæller parret fra det store køkken-alrum.

En lille lejlighed i huset

Husets højde taler sammen med de omgivende klitter. Det var muligt at bygge højden på, fordi man, når man river et hus ned, må bygge i samme højde som den tidligere bebyggelse, og den gamle feriekoloni var bygget i en lidt spøjs halvanden etages højde.

Fra første færd er huset tænkt som et familiehus, og idéen var, at der skulle være et hovedhus og et anneks, hvor parrets børn og måske kommende børnebørn kunne have deres eget frirum. I stedet består huset nu af to bygningskroppe, som er koblet sammen lidt forskudt af hinanden, og hvor den bagerste del af forskydningen indeholder en gæsteafdeling, som kan lukkes af fra entréen med en skydedør. På den måde føles huset på ingen måde hverken for stort eller tomt, når de kun er to.

– Det er egentlig en lille lejlighed i huset. Når vores døtre er her, vil vi gerne være sammen, men nogle gange vil man også gerne være sig selv, eller man står op og går i seng på forskellige tidspunkter, forklarer parret om den gennemtænkte grundplan.

LÆS OGSÅ

Gæsteafdelingen har egen indgang og entré med en indbygget skabsvæg, som gemmer på en overraskelse. Når man folder skabslågerne til side, kommer et lille tekøkken med køleskab, mikroovn og et udtræksbord til syne og giver plads til, at de morgenfriske kan spise morgenmad ved den lille, hyggelige plads.

De integrerede låge- og dørløsninger er gennemgående i huset.

For at spare plads og skabe åbenhed er næsten alle døre skydedøre. De er malet i en støvet, mørkegrøn farve, for ligesom materialerne er også farveholdningen i sommerhuset inspireret af omgivelserne. Ejerne har haft indretningsarkitekt Anne Mette Krogh fra Paustian i Aarhus med som rådgiver til at vælge farver, gardiner og andet interiør. Til væggene er valget faldet på helt lyse og blide farver i en skala fra grågrøn til blå og sand, alle fra File Under Pop, og i stuen og på værelserne er der gulvlange gardiner i samme nuancer.

Efterhånden som solen bevæger sig rundt om huset, skifter farverne udtryk fra kølige til varme toner og udgør et roligt bagtæppe for de mange kig til grønklædte klitter og havblå himmel.

Vi ville gerne have et hus, der fadede ind i naturen og nærmest forsvandt, og derfor foreslog arkitekten, Lars Bo Poulsen fra N+P Arkitektur, et træhus i cedertræ, som ville få samme farve som marehalmen og klitterne

LÆS OGSÅ