Et dansk-japansk arkitektpar har tegnet deres eget sommerhus

Her har de kombineret brændt træ, beton og tørrede planter på fineste vis.

Japan møder Skandinavien

Det dansk-japanske arkitektpar Mette Fredskild og Masahiro Katsume har sammen skabt et unikt sommerhus. Det bygger på både danske og japanske traditioner i en nytænkende forening. Her har de kombineret brændt træ og beton i et roligt og harmonisk udtryk, der understøttes af en spartansk indretning, mørke farver, skærmende forhæng og tørrede planter med grafiske strukturer.

© Nicoline Olsen

Parret Mette Fredskild og Masahiro Katsume er begge arkitekter og har samarbejdet om at tegne det originale hus.

Resultatet af et møde på en tegnstue for 25 år siden

Arkitekterne Mette Fredskild og Masahiro Katsume mødte hinanden på en tegnestue i Japan for 25 år siden. Det fejrer de nu med en indvielse af deres nybyggede sommerhus.

Det er et fællesprojekt, hvor de med hver deres kompetencer inden for arkitektur har skabt et unikt, harmonisk hus, der er nyskabende og innovativt i valget af materialer og layout.

I deres professionelle arbejdsliv er de ikke samarbejdspartnere, så det har været både sjovt og udfordrende for dem at mødes om at skabe noget særligt i deres fælles sommerhusprojekt.

At besøge dem er en interessant rejse i nye, men også i anderledes indretnings- og arkitekturløsninger. Valget af brændt træ som facadebeklædning er næsten i sig selv et kulturmøde.

© Nicoline Olsen

Tørret strandkål bliver brugt som grafisk dekoration mod brændt træ.

© Nicoline Olsen

Der er fældet mange træer på grunden, hvor der er kig til vand fra tre sider. Der er dog stadigvæk en del tilbage, som skaber et udtryk, hvor naturen er i fokus.

© Nicoline Olsen

Huset set fra vandsiden. Til venstre ligger soveafdeling og badeværelser, og til højre er hovedhuset med det store fællesrum og de store vinduer. For at skabe en svalende atmosfære indendørs har Masahiro valgt at lave et skyggende udhæng på huset, som flugter naturligt med terrassen. Træet på facaden er brændbehandlet på en måde, der virker som imprægnering, og som giver træet et nistret samt både mat og skinnende udseende. Det forhandles hos Burnt Wood.

Brændt træ som facade

– Vi er meget begejstrede for den udvendige beklædning af huset med brændt træ, siger de.

Brændt træ er et bæredygtigt alternativ til trykimprægneret træ. Det er en imprægneringsmetode, som har været benyttet tilbage i vikingetiden, ligesom den er kendt fra den japanske bygningskultur.

Ud over at være dekorativt har det en kæmpe fordel ved, at der ikke er nogen vedligeholdelse. På den måde har parret skabt en facade, der aldrig skal males, men bare bliver smukkere med årene. Brædderne har de valgt at montere i et rytmisk mønster med forskellige bræddebredder.

– Materialerne er valgt ud fra at skabe sommerhusstemning. Vi ville have et hus, der adskilte sig fra et moderne nybygget hus med alle fornødenheder, siger Masahiro.

Det er meget bevidst, at huset ikke er lavet større end 95 m² i grundplan, som med et gæsteværelse i annekset kommer op på 110 m².

– Vi ville have et hus, der passede til vores behov nu. Derfor er det brudt op i mindre enheder med separat anneks og skur, forklarer de, hvor annekset er til børnene og deres kærester og venner, der vil overnatte.

© Nicoline Olsen

Væggene i huset er beklædt med birkefiner, der er bejdset med en grå oliebejdse.

© Nicoline Olsen

Vinduer til alle sider skaber et fantastisk lysindfald. Og her fra dette hjørne kan parret med en kop te i hånden nyde aftensolen. Loungestolene er en hollandsk klassiker, Lotus, der er designet af Rob Parry for De Ster Gelderland i 1960’erne.

© Nicoline Olsen

Smukke brugsting som japansk keramik og kopper og krus i ler fra Skagerak står fremme på åbne hylder af sort mdf.

© Nicoline Olsen

Tableau med de skiftende bøger og spil, som familien har gang i.

© Nicoline Olsen

På gåture bliver der ofte fundet dekorative, tørrede planter, som udstilles rundtomkring i hjemmet.

© Nicoline Olsen

Køkkenet har parret selv designet ud fra en base fra Ikea, hvor lågerne af stål også er fra. Det er placeret i en ramme med indbygget lys, og den samme rammeform omkranser køkkenøen. Både vask og komfur er placeret i køkkenøen, fordi det giver mulighed for at tale med dem, der sidder der, uanset om der steges, snittes eller vaskes. Barstolene er designet af Afteroom for Menu.

© Nicoline Olsen

Et skrivebord har indfundet sig på familiens feriested, og det bliver både brugt til hobbyer og mere seriøst arbejde. Udvendige lameller på husets tag skaber flotte lysstriber på gardinerne af kløtzel, der er af 100% hør, og som normalt bruges til rørisolering. Gardinerne er med til at understrege den japanske stemning. Kontorstolen er designet i 1958 af arkitekten Jørgen Rasmussen for Kevi og fremstilles hos Engelbrechts.

© Nicoline Olsen

Familien bruger huset hele året, hvor en brændeovn skaber hygge på kolde aftener.

© Nicoline Olsen

Når vandet er lavt i fjorden, kan man gå over til den nærliggende ø.

© Nicoline Olsen

Husets mellemgang er også et badeværelses-samlingssted. Det rustikke og massive vaskebord er fra Thors Design.

© Nicoline Olsen

Soveværelset er indrettet efter japansk tradition med soveplads på gulvet. Parret har valgt at holde de fleste vægge i interiøret i mørke nuancer, og denne vægfarve er en varm grå. En tørret buket fundet på stranden er blevet til en smuk vægdekoration.

© Nicoline Olsen

I indretningen er der tydelige referencer til Japan og Mettes arbejde med interiør. I gangen har hun valgt at bruge store stykker sashikotekstil på glideskinner for at lukke af for al opbevaring og praktik. Samtidig skaber det en behagelig akustik. Tekstilet har Mette fundet i Japan, hvor det bliver brugt til kampdragter. Fra mellemgangen er der adgang til alle de øvrige rum.

Omgivelserne bestemte husets form

Huset er designet med stor respekt for de omkringliggende omgivelser, og der er udsigt til grønne arealer, gravhøje og havet til tre sider. At huset ligger tæt på en gravhøj og ved kysten, har også været med til at bestemme layoutet.

Samtidig var der en del regulativer for, hvor på grunden huset måtte placeres i forhold til strand, gravhøj og naboer. Men det hele er tydeligvis gået op i en højere enhed med masser af små, intime uderum, lærum for vind og vejr og mulighed for at følge solretningen.

Når man ankommer til grunden, møder man en væg af bambus, der leder en frem til huset – som ud af intet dukker op. Bygningen ligger på et plateau, og mange skydedøre åbner op for, at inde- og udeaktiviteterne kan glide sammen og udviske skellene.

Mette og Masahiro har tidligere boet på landet i et familiekollektiv på Fyn og nyder meget, som kontrast til deres daglige byliv i dag, at have et fristed, hvor de kan være tæt på naturen.

De løber ture i området, og Mette har planer om at anlægge en køkkenhave. Faktisk havde de ikke drømt om, at de ville bruge huset så meget, som de gør. De er her hele året og følger årstidernes gang.
– At vi kun er 60 km fra København, gør, at vi næsten er her hver weekend, siger de.

© Nicoline Olsen

Håndklædeholderen har Mette og Masahiro selv lavet ud af reb og drivtømmer fundet på stranden.

© Nicoline Olsen

Der er gulvet af rullesten er en traditionel gulvbelægning i Japan – her leveret af Flise Bent.

© Nicoline Olsen

Kun naturligt ovenlys i badeværelset, hvilket understreger den huleagtige stemning i rummet. Det rustikke træ fra en stub, håndklædeholder og skammel, giver et smukt modspil til de rene, grå vægge. Gulvet er støbt i beton og behandlet med mikrocement.