© Andreas Mikkel Hansen

Det tog Julie og Mads 10 år at udvikle konceptet til deres sommerhus – som kan pilles ned, skilles ad og flyttes

Fremtidens arkitekttegnede hus skal naturligvis være bæredygtigt, men hvad indebærer det egentlig? For arkitekt Julie Reinau handler det bl.a. om at skabe fleksible typehuse af langtidsholdbare og genanvendelige materialer i en form, som kan tilpasses forskellige menneskers behov.

Solen kaster diagonale skygger på trægulvet og varmer den sten op, der ligesom i et japansk hus ligger som en trædesten imellem to niveauer.

Der er ikke noget ved den varme stemning i huset eller ved detaljegraden i træarbejdet, der signalerer typehus, men det er alligevel et ord, som arkitekt Julie Reinau tager sig selv i at bruge igen og igen, når hun skal beskrive huset, som er en prototype på et koncept, hun sammen med sin mand og partner, Mads Reinau, har udviklet på løbende igennem ti år.

Outside In Housing hedder konceptet, og det er et typehus forstået på den måde, at det er et byggesystem, hvor huset bliver opført udefra som en ramme, hvorefter man kan arbejde med det indvendige.

Der er dog ikke tale om et præfabrikeret modulsystem, men om at konceptet bliver tilpasset til den specifikke beliggenhed og til den familie, der skal bo i huset, så nærmere på typehus kommer vi altså ikke.

LÆS OGSÅ

Nyt hus på fem dage

– For mig er Outside In Housing interessant, fordi det både handler om at skabe arkitektur og rum og samtidig om at skabe et system, som bliver leveret på grunden og kan monteres på fire-fem dage, fortæller Julie Reinau fra det solbeskinnede atrium i prototypen, som nu er hendes og familiens sommerhus.

Lige her ved Sjællands Oddes kyst er udstykningerne ned imod stranden typisk smalle og lange, og så handler det ifølge Julie Reinau om at få så meget som muligt ud af beliggenheden.

– Især har det handlet om, hvordan vi kunne få udsigten til havet helt ned til husets bagerste rum, så man også kan få glæde af den derfra, fortæller hun og kigger igennem en åben skydedør, der fører ind til en gang og en lille stue i åben forbindelse med køkkenet. Derfra kan man kigge tilbage den modsatte vej og se igennem atriummet og stuerummet, som har glasfacader på tre sider.

Bæredygtighed i fokus

Hvor husets ene side er præget af transparens, har Julie Reinau tegnet det med en lukket væg på den modsatte side for at give det en “ryg”, som skaber tryghed og modspil til de mange åbne glasflader.

Den retning på huset har hun understreget yderligere ved at bruge det samme materiale på gulv, væg og loft, så det danner en foldning omkring rummene.

Et væsentligt bæredygtigt aspekt ved huset er, at det står på et punktfundament. Det betyder, at der er rørt så lidt som muligt ved jorden på grunden, hvilket ofte er et overset parameter i samtalen om klimabelastning og boligbyggeri. Der er brugt et minimum af forskellige materialer med stål og træ som de dominerende – begge dele nogle, som kan genanvendes ved ombygning af huset eller til nye projekter.

– Jeg synes, at stål kan rigtig meget arkitektonisk og rumligt, og så kan det lave nogle spænd, der giver mulighed for nogle meget brede og åbne facadepartier, så vi kan skabe rum som her, hvor inde og ude smelter sammen, fordi der ikke er bærende vægge eller søjler. Det er hele den arkitektoniske fortælling, at der ligger rum på rum på rum, og at ligegyldigt om jeg er indenfor eller udenfor, så har jeg en følelse af at sidde i naturen, fortæller Julie Reinau.

De store glasfacader med trelagsglas bidrager til en naturlig opvarmning af huset, og da hvert tredje parti er en skydedør, er det nemt at ventilere huset og få et godt indeklima.

Noget af det, der især har overrasket arkitekten positivt ved huset, er de konstant foranderlige spejlinger og farvespil i glasfacaderne.

Og så har Julie Reinau og Mads, som er arkitekt og ingeniør, taget sig rigtig god tid til at vælge materialerne til interiøret og til at vælge de rigtige tekniske løsninger sammen med håndværkerne – gerne løsninger, der afslører både byggemetoder og kvaliteten af materialerne.

– Vi har brugt rigtig meget træ. Ikke bare for at skabe en balance imellem træet, som giver blødhed, og stålet, som er et hårdt materiale, men også for at spille på kontrasten imellem inde og ude, sådan at når du kommer ind, får du en stor krammer af det her varme materiale. Og så synes vi også bare, at det er enormt flot og rart at være i.

For mig har det handlet om, hvordan vi kunne få udsigten til havet helt ned til husets bagerste rum, så man også kan få glæde af den derfra — Julie Reinau

LÆS OGSÅ