© Mads Mogensen

Oplægget fra parret, der skulle have bygget huset, var så kontrastfyldt, at løsningen skulle findes i selveste Coco Chanel

Omgivet af et frodigt, bølgende landskab, som strækker sig helt til de skovklædte italienske Alper, finder man en lille by på en bakke. Tæt på Coneglianos historiske centrum og omgivet af en 4000 m2 afsondret have ligger et modernistisk hjem skabt af arkitekterne Parisotto + Formenton og baseret på beboernes kontraster.

Oplægget fra ægteparret, der skulle have tegnet huset i Conegliano, var meget kontrastfyldt.

Manden elsker mountainbiketure og offroadmotorcykler og ønskede et hus med plads til gæster, hvilket bl.a. betød spisestue, køkken og afslapningsområder både indenfor og udenfor samt et veludstyret, ugeneret udendørs træningsområde.

Hans kone tilbringer derimod lange perioder i Spanien og Grækenland og elsker mode og kunst, og hun ønskede et enkelt og elegant hjem.

Derfor hentede arkitekterne inspiration til de præcise, elegante linjer og sort-hvide kontraster fra modeskaberen Coco Chanel.

Resultatet af det komplekse oplæg er forbløffende: Huset udstråler en følelse af åbenhed med sine åbne flydende rum, men samtidig er der en følelse af beskyttelse fra den private have og det indadvendte hus, der reflekterer omgivelserne i det prægtige landskab i læ af Alperne.

LÆS OGSÅ

"Når vi skaber rum, tænker vi på de følelser, som folk kan få, når de bruger dem"

For at opnå dette valgte Parisotto + Formenton to hovedtemaer: gennemgående materialer og eftertænksomhed. Og de to kasser i to plan med et gulvareal på 600 m2 plus terrasser er kendetegnet ved forskellige materialer og finish, der overlapper hinanden.

– Vi synes næsten, det ligner en abstrakt metalskulptur af den baskiske kunstner Jorge Oteiza, fortæller Parisotto smilende.

– Vi brugte sten og cement som hovedmaterialer, og vi testede cementen flere gange for at opnå en, der så enkel og naturlig ud, men var vellavet. Derefter har vi beklædt den øverste del af bygningen med grå granitplader, som hviler på den nederste, hvide del af konstruktionen, der er med til at lysne og fremhæve det grå, tilføjer Formenton.

– Ved at bruge de samme sten til den udvendige belægning og til de indvendige terrasser og trapper skabte vi ikke blot en monolitisk effekt og et sammenhængende materialevalg; variationen af lyset i løbet af dagen og de forskellige atmosfæriske forhold giver samtidig stenen forskellige farver og nuancer, uddyber han.

– Når vi skaber rum, tænker vi på de følelser, som folk kan få, når de bruger dem. Så vi plejer at bruge lys, kunstigt eller naturligt, til at reflektere på væggenes overflader og derved skabe særlige stemninger, tilføjer Parisotto.

Designet til eftertænksomhed

Lys-skygge-effekterne skabt af husets forskellige åbninger, terrasser og ovenlys forenes med de omgivende træer for at kaste grafiske motiver på de slanke, markant arkitektoniske vægge. Dette tilføjer et konstant foranderligt dekorativt element til huset.

– De åbne rum i huset gør, at energien kan flyde frit, og selvom den arkitektoniske stil er maskulin, giver teksturen i materialerne, detaljerne, de små, hyggelige hjørner og de valgte farver et blødere og mere feminint udtryk, forklarer Parisotto.

– For at opnå vores andet tema, eftertænksomhed, tegnede vi huset til at vende indad. Så bortset fra nogle få rum, såsom soveværelserne i stueetagen og på første sal, er huset ikke åbent for den omgivende have og landskabet udenfor, siger Formenton.

Faktisk åbner opholdsområdet, træningsrummet og køkkenet kun ud til lukkede terrasser, hvor lyset næsten udelukkende kommer fra oven. Husets geometriske og minimalistiske enkelhed med dets brug af naturlige materialer skaber et slankt, nutidigt look, som forstærkes af de arkitektoniske former i havens beplantning.

Alt i alt har arkitektduoen opnået deres mål: at skabe et hjem, som ejerne genkender sig selv i, og hvor de føler sig godt tilpas. For parret fik, præcis hvad de ønskede sig: et hjem, hvor alle rum kommunikerer og er i harmoni med hinanden, og som er både hyggeligt og intimt.

LÆS OGSÅ