Se galleristens fantastiske hjem

Stefano Vitali har kreeret et kunstnerisk hjem i Milano med referencer til fortællingen om eventyrlandet Narnia.

stefano vitali home bolig galleri hus  dør rød hvid
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

Gentagelse er kodeordet til Stefano Vitalis hjem, der ligger i forlængelse af hans galleri Avanguardia Antiquaria i Milano. Gentagende firkantede og runde former giver et ryddeligt udtryk i lejligheden og skaber dermed plads til de mange kunstværker, der pryder hjemmet, heriblandt maleriet til venstre af Fausto Rossi.

Gallerist Stefano Vitali er dykket ned i den europæiske designhistorie, en palet af stærke farver og en verden af kunst. Med det har han kreeret et hjem, som er frodigt, formfuldt og helt fantastisk.

stefano vitali home bolig galleri hus sofa blå stue
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

Blå og rød er de gennemgående farver i galleristens hjem. Den blå veloursofa er fyldt med røde, indiske silkepuder fra 1800-tallet, og på gulvet står bambusbokse fra Myanmar fra samme periode. Kunstværkerne hænger ikke kun på væggene, de står også på gulve og i vindues-karme, og skaber en afslappet atmosfære. Lænestolen Weekend er designet og signeret af Pierre Gautier-Delaye.

En forlængelse af galleriet

Stefano Vitalis britiske og let raffinerede fremtoning hører vidst mere hjemme i fortiden end i nutiden. Men det er faktisk ikke så mærkeligt, for manden arbejder med antikviteter. Efter sine studieophold i London og New York tog han hjem til Milano, hvor han i dag driver galleriet Avanguardia Antiquaria.

Stefanos Vitalis private bolig er en forlængelse af galleriet. Her opholder flere af antikviteterne sig, før de finder nye hjem og ejere. Lejligheden ligger i en villa fra 30'erne i et roligt område lige uden for Milano omringet af en skøn have med frodige planter og træer. Stefano har købt bygningen sammen med sin bror og søster, som bor i hver sin lejlighed i under- og overetagen.

Den familiære stemning sænker en lavskuldret atmosfære over villaen. Her er dørene altid åbne, og de tre søskende samler ofte venner og bekendte til fester, udstillinger og koncerter både inde og ude.

stefano vitali home bolig galleri hus
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

Stefano Vitali driver galleriet Avanguardia Antiquaria. I forlængelse af galleriet finder man hans private bolig, som han deler med sin familie.

En forkærlighed for fantasi

Ligesom resten af villaen bærer Stefano Vitalis lejlighed præg af en afslappet, men stadig spøgefuld stemning. Hjemmet reflekterer en kærlighed til nuancer af blå og rød, der binder rummene sammen. Den dybe blå farve i entreen genoptages i tekstiler og møbler i de øvrige rum, og det samme gælder den røde farve, som pryder væggene i biblioteket. I stuen, hvor væggene er hvide, sørger den røde lænestol og den blå sofa – begge i velour – for både farvespil og tekstur. I køkkenet lyser gule spisemøbler rummet op, imens dobbeltsengen i gyldenbrun velour står og skinner i soveværelset. Selvom flere af farverne er mørke og dristige, gør gentagelsen af dem, at hjemmet føles harmonisk.

Stefano Vitali kan godt lide at blande antikke møbler med moderne kunst. Det er et spændende miks, som gør hjemmet til hans helt eget. Og bag det raffinerede ydre findes også en forkærlighed for fantasi. Hvordan skal man ellers forklare den skjulte passage i det garderobeskab, der forbinder soveværelset og kontoret? Stefano Vitali har ikke bare skabt sig et kunstnerisk hjem. Han disker op med referencer til selveste fortællingen om eventyrlandet Narnia. Bare vent og se.

stefano vitali home bolig galleri hus rød lænestol
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

Gamle goder er der masser af hjemme hos Stefano Vitali. Lejligheden er fyldt med antikviteter fra Stefanos Vitalis eget galleri, som drysser liv og karakter hen over interiøret. Bag den franske lænestol i rød velour fra 30'erne står et maleri af Giovanni Cerri. Sidebordet er også fra 30'erne og er designet af Charles Dudouyt. På bordet står en skulptur skabt af Marcello Chiarenza.

stefano vitali home bolig galleri hus bogreol lampe
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

Den lille karmstol i gyldent træ er designet af arkitekten Pietro Corradini i 60'erne. Ved væggen ses en stol af Pierre Jeanneret fra 50'erne. Foran den står en gulvlampe i messing og marmor, som er lavet i Italien i 50'erne, Hen ad det lakerede træbord fra Saporiti Italia sniger sig en panter i bronze af franske Max Le Verrier.

stefano vitali home bolig galleri hus blå væg stol
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

De skiftende vægfarver i rummene markerer lejlighedens­ forskellige zoner. Samtidig­ citerer farverne­ hinanden­ på tværs af rummene og binder dem sammen­. Den blå entré står i stærk kontrast til det rødbrændte Tülü-tæppe fra Altai, der binder det sammen med det røde rum ved siden af. Stolen er designet af André Sornay i 50'erne.

stefano vitali home bolig galleri hus spiseplads gul bord stole
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

Gyldne toner luner i spisestuen. Vinduesnichen, malet i en varm brun, fremstår som et møbel i sig selv og fanger på samme tid nuancer fra de terrakotta­farvede detaljer i taget. På Formica-bordet fra 60'erne står en bronzeskulptur af Marcello Chiarenza.

stefano vitali home bolig galleri hus garderobeskab spejl seng
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

Det spejlbeklædte garderobe­skab reflekterer rummet og forstørrer det delikate­ miks af brune og burgundy toner. Den franske lænestol er fra 40'erne.

stefano vitali home bolig galleri hus have palme havemøbler
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

Residensens grønne rum, haven, er opholdsplads for beboere, venner og familie, og bruges til fester hele året.

stefano vitali home bolig galleri hus billede billedramme
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

Rammen er næsten ligeså kunstfærdig som det skønne fotografi af Federica Zucchi, den omkranser.

stefano vitali home bolig galleri hus soveværelse seng spejl
© Fabrizio Cicconi / Living Inside

Eventyrene lurer i soveværelset, hvor garderobeskabet fra 30'erne fører ind til et lille kontor og leder tankerne hen på fortællingen om Narnia. Sengen i gylden ­velour er fra 30'erne, og den skulpturelle­ sorte stol er lavet i starten af 1900-tallet.