Naja Munthes hjem og byhave i hjertet af København

Det er en kunst at forene storby og natur. Gammelt og nyt.
 Det skandinaviske med Østens mystik. Den balance er den røde tråd
 i modedesigneren Naja Munthes hjem og byhave i hjertet af København.

Skøn trappe forbinder byhaven og huset

© Pia Enghild

Naja Munthe har sat sig på terrassen. Tæt på det skarpe skel mellem gammelt og nyt. Fra sin stol på terrassen lige ude foran stuen kan hun se ud over den nyanlagte minimalistiske have – den topmoderne partner til villaen fra 1884. Her har hun sin 230 kvadratmeter store lejlighed, som hun deler med sine to drenge på 12 og 9 år.

Før var haven en græsplæne med vildnis-hjørner og en slidt stentrappe, der forbandt hjemmets stue med græsplænen nogle meter længere nede.

– Jeg er opvokset på landet. Derude havde jeg en tæt kontakt til naturen. Det gav mig en forkærlighed for vindens lyde i træerne, grønne åndehuller, og at der er ro for blikket. For mig er det vigtigt med et match mellem det storbymenneske, jeg er blevet, og mine rødder, der står i naturen. Den dualitet – at forene pulsen fra Milano og Paris med at lette adgangen til naturen uden for mine vinduer. Det var et klart ønske for mig, fortæller Naja Munthe.
 Derfor satte hun gang i den helt store ommøblering af haven samt en fornyelse af et par af rummene i den herskabelige lejlighed, hvor hun har boet i snart 13 år.

Da Naja Munthe allerførst i processen googlede ordet havearkitekt, dukkede DesignHavers hjemmeside op blandt traditionelle haver med morgenfruer og stokroser.

– Jeg hæftede mig ved de grafiske, Østen-inspirerede, minimalistiske haver – som samtidig så ud til at være hyggelige at opholde sig i. Jeg kunne straks se, at DesignHaver kunne noget særligt, fortæller Naja Munthe.

På terrassen ved siden af hende sidder Tor Haddeland, havearkitekt og manden bag firmaet, der fik opgaven med at tegne den nye have og også har anlagt den.

Da Naja Munthe ringede til ham første gang, lød opgaven på at lave en sammenhængende, brugbar have, der var et kunststykke i sig selv. Men hun var i tvivl om, hvorvidt DesignHaver kunne skabe en god balance mellem deres meget stramme linjer og det mere organiske, hun også ville have udtrykt.

– Jeg er meget æstetisk og tænker meget over forholdet mellem harmoni og disharmoni, uddyber Naja Munthe.

Den tvivl tændte fagligheden hos teamet bag DesignHaver. Snart kredsede deres tanker om at forene husets, naturens og Najas personlighed med minimalismens formsprog.

BILLEDE En skøn, bred trappe forbinder byhaven og huset. Trappens granitsten med
 en rå overflade og grøn undertone er nøje tilpasset huset fra 1884. Det asymmetriske forløb i trinene gør ifølge havearkitekt Tor Haddeland, at man ikke lige afkoder dem i første blik, men inspireres til at tænke over scenens komposition. På toppen af amfi-trappen er der opstået et rum, et terrassedæk, der forlænger hjemmet med et gulv af maritimt træ.

Naja Munthe - modens puls og landets ro

© Pia Enghild

– Jeg vidste tidligt i forløbet, at jeg ville bygge en trappe op til huset med dobbelttrin, hvor man kan sidde. Som i oldtidens amfiteatre. Men jeg var virkelig bekymret for huset. Så i stedet for at bygge trappen i træ, som mange gør i dag, ledte vi længe efter den helt rigtige sten. Og vi fandt den. Granitblokkene har en rustik overflade med en undertone af grøn i sig, og det giver en god forbindelse til det gamle hus, forklarer Tor Haddeland, mens Naja Munthe nikker:

– Jeg var knap så bange for mødet mellem gammelt og nyt. Sådan en gammel bygning har rigtig godt af at blive tilsat nye elementer, siger Naja Munthe og nævner det kendte Hotel Aman i Venedig. Det har til huse i en gammel, klassisk bygning, der er dekoreret ”helt fantastisk” med stuk, tunge spejle og vægmalerier overalt.

– Men der er sat nydesignede lædermøbler ind på værelserne – og det fungerer bare så godt. En rendyrket klassisk stil var blevet for tungt og ville kvæle sådan en person som mig, siger Naja Munthe.

Andre steder i processen var der knap så stor harmoni mellem ønskerne fra den stilbevidste Naja Munthe og Tor Haddelands logik. Han stejlede i hvert fald, da hun sagde, at hun ville have placeret bambus inde under bøgetræet.

– Jeg har en dansk have få minutters gang fra Rådhuspladsen, men jeg er mere til bambus end æbletræer. Der er noget meget æstetisk over bambus. Jeg holder af naturfarverne, plantens rør og bladenes form, forklarer modedesigneren, der netop har en T-shirt med bambustryk med i en af sine nye kollektioner.

Nu sidder de to på terrassen og kigger ned på bambusplanterne under bøgen. De himmelstræbende planter er blevet baggrundstæppe bag loungezonen i det ene hjørne af haven, hvor et stort krat tidligere underspillede bøgetræets storhed.

– Jeg må helt ærlig talt sige, at bambus stadig ikke passer ind. Men når jeg sidder her, så kan jeg se, at det alligevel virker. Fordi det er skævt og fortæller en god historie om Najas personlighed, erkender Tor Haddeland.

Apropos personlighed så nægtede han selv at bygge et ensformigt plankehegn et par steder i haven, som Naja Munthe gerne ville have. I stedet er hegnet opført med forskellige bredder på plankerne. De er tømret i samme mønster som i det sorte værn på begge sider af den højtliggende terrasse. Og da værnet er inspireret af de newyorker-vinduer, der er rumdelere inde i huset, så har gentagelsen skabt en ny kobling mellem hjemmets indre og ydre.

Ifølge Naja Munthe er hun blevet flyttet flere gange undervejs i processen. Til trods for, at hun selv arbejder intenst med design, så er DesignHaver kommet med ideer, hun aldrig selv havde tænkt på. Et konkret eksempel er belysningen i haven.

– Først tænkte jeg: Er det virkelig nødvendigt? Nu kan jeg ikke forestille mig en have uden lys i. En sen sommeraften prøvede jeg at slukke alt lyset, mens jeg sad ude. Pludselig trådte gadebelysningen, lyset fra naboer og kørende biler meget frem. Belysningen skaber i høj grad hygge og sit eget rum i mørket, siger Naja Munthe og fortsætter med en reference til sit eget erhverv:

– Når jeg præsenterer en kjole, så sker det, at en kunde siger, at den ikke passer til hende. Så prøver hun den. Lidt efter kan hun stå med begejstring i øjnene: ”Ej, hvor er den smuk på mig!” Nogle gange skal man servere noget for folk, som de ikke tror passer dem – og så overgiver de sig.

Naja Munthe mener også, at haven nu har en større åbenhed. Hun synes, at den virker fire gange større end før – og det er, som om at bøgetræet har fået mere magt.

– Jeg får ofte at vide af mine gæster, at jeg bor flot, men de går helt bagover, når de kommer herud og ser haven. Så kan de finde på at sige: ”Gud, hvor er den imponerende!” Så tænker jeg: Det er rigtigt. Den er virkelig en oase, som jeg føler mig privilegeret over at have fået. Haven og mit hjem er integreret med en elegant løsning, der hviler på både storby og natur. Jeg er bare så glad for at have opnået den balance.

BILLEDE Naja Munthe er vokset op på landet og i naturen, men som modedesigner har hun udviklet sig til at være et ægte storbymenneske. Den balance mellem modens puls og landets ro kommer klart til udtryk i hendes hjem. Bordet i forgrunden har en massiv bordplade af sort skifer og er købt hos Rosmosegård. Tekanden er også en antikvitet, købt i Paris. På bordet ses også tre lågkrukker fra Finnsdottir. I den sandblæste krukke 
ses en japansk løn.

Der leges med kontrasterne

© Pia Enghild

Naja Munthe mikser gerne nyt og gammelt, blander elementer fra hele verden og leger med kontrasterne. I den svenske herregårdskamin gentager ovnindsatsen midt i den hvide, ornamenterede keramik de stramme, sorte linjer fra newyorker-rudernes indfatning. Over den velpolstrede sofa fra Raun og sofabordet hænger Tom Dixon-pendlen Beat Light Tall i sortmalet messing.

Lækker loungezone

© Pia Enghild

Under bøgen ligger havens loungezone. På billedet anes
 det, at huset ligger midt 
i Københavns travlhed. På granitstenene fra serien Skogs orden står møblerne Haddeland Lounge og Lounge-bord. Naja Munthe har altid været vild med at klatre i træer – og det vil hun gerne give videre til sine drenge. Derfor har hun monteret trætrin og et tov i det store træ.

Referencer til newyorker-vinduer

© Pia Enghild

Terrassens værn gav havearkitekten hovedbrud. Naja Munthe afslog det glasværn, Tor Haddeland og DesignHaver først foreslog. To måneder og et par interne krisemøder senere præsenterede Tor Haddeland hende for et transparent stålværn, der har referencer til de newyorker-vinduer, der er rumdelere i stuen indendørs. Kurvestolen med lammeskind
et fra Ilva. Plaid og sort pude er fra Skriver Collection.

Elementer fra Nordafrika og Sydamerika

© Pia Enghild

Parketgulvets sildebensmønster har selskab af et tæppe fra Beni Ouarain-stammen – et berberfolk i de marokkanske Atlasbjerge – som Naja Munthe har købt på en af sine rejser til Nordafrika. I nichen ses tørrede lianer, som Naja Munthe har skaffet fra Sydamerika. Sofaen fra Raun er ompolstret, så den nu har to forskellige nuancer af grøn.

Symmetri fra inderum til uderum

© Pia Enghild

Symmetrien fører blikket ud i haven. Og det hjælper den nye glasportal mellem stue og den nye terrasse i høj grad til med. Newyorker-vinduerne i forgrunden var etableret som rumdeler i forvejen. Den stil og farveholdning er ført videre i portalen og i et værn på begge sider af terrassen.

Hjemmets hjerte i mørkrøget eg

© Pia Enghild

Køkkenelementerne i mørkrøget eg er leveret af Koch Køkken og sat op under opdateringen af boligen. Med Naja Munthes ord er det ”super flotte og funktionelle” køkken blevet hjemmets hjerte. Hun mener, at der 
er en god energi i den sorte skifer og køkkenets udtryk.

Gulvlampe blev til loftslampe

© Pia Enghild

Lampen over køkkenbordet af sort skifer er egentlig en gulvlampe fra Lambert, der er fastboltet til sin modsætning: loftet. Typisk for Naja Munthes indretningsstil, der med hendes ord er en ”søgen efter balance mellem harmoni og disharmoni”. I nichen i hjørnet hænger et specialfremstillet tapet fra Tapet-Café.

Bogreol fra gulv til loft

© Pia Enghild

Bogreolen er ført helt til loftet som et led i Naja Munthes makeover af sit eget hjem. Det at reolen fylder hele væggen ud, og at alle hylder er
 lige store, gentagelsen, giver en rolig ramme for virvaret af bøger mikset med nøje udvalgte rum til skulpturer og belysning. Det er helt bevidst, at reolen skal skabe en biblioteksstemning – som i gamle dage. Naja Munthe læser meget og hylder bøgerne. Hun mener, at jo mere digital verden bliver, desto større en anti-trend venter der os. De to smukke pendler, Formakami, er designet af Jaime Hayon for danske &tradition.

Hjemmekontor med stuk og moderne design

© Pia Enghild

I kontoret kaster en Bestlite-lampe lys over skrivebordet fra Gubi, når Naja Munthe tager sig en hjemmearbejdsdag. Stolen er fra Vitra designet af Eames. Med egne ord er hun gået imod, hvad det højloftede rum med sin stuk og borgerstil anno 1880’erne indbyder til – ved at sætte noget moderne ind i de traditionelle rammer. ”Det supplerer hinanden rigtig godt”, siger hun. I rammen øverst ses i øvrigt et foto af Mick Jagger. Nederst et maleri af Lars Munthe, Naja Munthes far.

Svenske herregårdskaminer

© Pia Enghild

De svenske herregårdskaminer med ornamenteret keramik er gået i arv fra den tidligere ejer. Der er tre af dem i den 230 kvadratmeter store lejlighed. På kaminens hylde her i hjørnet af kontoret ses tre træ-kunstværker lavet af antikke bordben.

Plakaten bestemmer farveudtrykket

© Pia Enghild

Plakaten på drengeværelset er tryk af et maleri, Naja Munthe selv har lavet, og det slår klangen an i farveudtrykket. Sengelampen er fra Bestlite – samme type lampe står på kontorbordet i forgrunden. Tæppet er en lillebror til det marokkanske tæppe i stuen.

Soveværelse med kunst og loungebænk

© Pia Enghild

Foran sengen fra Hästens ses en loungebænk med velourbetræk til at lægge tøj og bøger på. Oven på det egenproducerede sengegærde står to lamper fra Flos. Set fra venstre, mellem lamperne, står værker af Katrine Raben, Kurt Trampedach, H Craig Hanna samt et foto af krigsfotografen
 Jan Grarup. På væggen til venstre hænger et værk af Maria Marstrand, som er tuschtegning på tapet.

Bladguld og badekar i lille niche

© Pia Enghild

Badekarret købt via Bad & Stil er kilet ind på langs i en niche, som Naja Munthe fik bygget i sit bad bag soveværelset som et led i den makeover, hendes hjem har fået. Badekarret er nedsat i en ramme af sorte skifer fliser. Den asiatiske væg bag karret er bemalet med bladguld, og på væggen hænger tre skåle købt i Marrakech, ligesom håndgrebene med mønster i forgrunden. Armaturer er fra Dornbracht.

Badeværelsesmøbel med sorte skuffer og hvid håndvask med stort spejl med sort ramme hængende over

© Pia Enghild

Over et ældre spejl fra Ilva hænger et par Bestlite-lamper, der også går igen 
andre steder i hjemmet. Armaturer er fra Dornbracht.

Bambus og spotlights

© Pia Enghild

Spotlights under bambusplanterne lyser op, 
når solen går ned. Belysningen vender tingene på hovedet, fordi de meget målrettede spots belyser blade og stængler nedefra. Den grundtone i belysningen passer fint ind i Naja Munthes søgen efter balancepunktet mellem harmoni og disharmoni.

Gasbål i haven

© Pia Enghild

Flammerne skyder op gennem de organiske søsten sat ind i en retvinklet ramme 
af cortenstål. Naja Munthe er blevet rigtig glad for sit
 gasbål, Olymp Fireplace fra DesignHaver: – Jeg tænder 
det fem gange om ugen.

Æbletræer i haveuniverset

© Pia Enghild

Æbletræer er der dog plads til i Naja Munthes haveunivers, selv om hun er mere til bambus. Her er der også spotlights i bedet under træerne. Det er en fantastisk effekt, når de belyser blade
 og grene nedefra, mens sommernatten falder på. Langs med rammen af cortenstål ses en lys granitflise.

Loungezone under bøgen

© Pia Enghild

Loungezonen under bøgen med et baggrundstæppe af bambus – et godt billede på den balance mellem det skandinaviske og det østerlandske, Naja Munthe søger. Møblerne er Haddeland Lounge og Loungebord. Havens afgræsning mellem bede, græs og loungezone er markeret med cortenstål. På bordet står en vase fra Finnsdottir. På bakken tv. står flere S&B Colour Glas samt karaflen Golden Dot fra Hay.

Relaterede Artikler