Frederik Baggers lejlighed

Frederik Bagger har indrettet sin herskabslejlighed maskulint og minimalistisk uden at være tingforskrækket. Med kant og humor og et lille strejf af vildskab. Kom inden for her!

© Iben og Niels Ahlberg

Jeg må indrømme, at jeg er et bymenneske, jeg elsker dét, at jeg stort set kan gå lige ned på gaden og hente alting, uanset hvornår jeg har brug for et eller andet. Citat Frederik Bagger, som viser os rundt i sin nye lejlighed midt i København, indrettet med en tydelig interesse for design. Både det klassiske og moderne. Efter at have boet et par år i Zürich er Frederik Bagger flyttet tilbage til Danmark. i jagten på et nyt hjem overvejede han både at finde hus, at flytte på landet nord for København, hvor han boede inden Schweiz, en klassisk herskabslejlighed i det gamle København og en mere moderne én af slagsen. Hans søgen førte ham til toppen af denne nyistandsatte ejendom tæt ved Kongens Nytorv og en 150 m2 stor ejerlejlighed. Frederik følte med det samme, at her var helt rigtigt. En god energi, hyggeligt med skråvæggene og især terrassen ... 30 m2 med udsigt til nogle af byens kendteste pejlemærker, D’Angleterre, Kongens Have og marmorkirkens fantastiske kuppel. Frederik er vokset op i et hjem, hvor design fyldte meget. Hans far, Erik Bagger, er designer og står bl.a. bag gran Cru-serien for Rosendahl, og barndomshjemmet var fyldt med snak om design. Og med en indretning primært med danske klassikere. Så Frederik har egentlig aldrig været i tvivl om, hvad han ville arbejde med. Han begyndte tidligt en tour de force gennem de fleste funktioner i farens firma. Han startede på lageret og arbejdede sig gennem næsten alle funktioner, til han som 25-årig blev leder af tegnestuen. i dag har Frederik, med familiens velsignelse, etableret sit eget brand og fører nu familietraditionen videre med design og salg af glas-kollektioner i eget navn. Men det er ikke bare på jobbet, at Frederik er tro mod traditionerne i familien. Hans indretning viser tydeligt hans interesse for design og hans respekt for opvæksten. Blandt andet ses moderens illustrationer og et portræt af hans far som guldsmed hos Georg Jensen i 1970’erne. Også mange af malerierne på væggene er lån hjemmefra, indtil Frederik finder sine egne. – Kunstforståelse har i mine øjne noget med alder, livserfaring og interesse at gøre, og jeg er bare ikke nået dertil endnu, erkender Frederik, der dog dagligt glæder sig over det store sorte maleri med de små røde hjerter, der er malet til ham.
Frederik har også en lille kerne af rigtig gode venner, som har holdt sammen, siden de var børn. Og som har bidraget til stilen i det nye hjem. – Vi kalder os brødre med hver vores forældre. Vi kender hinanden bedre, end vi kender os selv, og det er fantastisk, når en af mine venner kommer op i min nyindrettede lejlighed og siger, at han har lige de stole, der mangler. På den måde fik det mørke, monokrome udtryk selskab af to Svane-stole i shocking pink. Jeg havde aldrig selv fået idéen, men de passer perfekt og giver hele indretningen noget kant, pointerer Frederik. Samme ven kom med det gyldne kranium i glasmontre som gave, det rammer også Frederiks stil helt præcist, og giver personlighed og identitet. Det samme gør Le Corbusiers chaiselong, som han fik lov til at købe til en rimelig pris af en anden af sine “brødre”, på betingelse af at Frederik ikke ville sælge den. – Han havde vist selv fået den i konfirmationsgave eller lignende, den havde altid stået på hans værelse og senere i hans hjem, så den har altid været en del af vores fælles historie, derfor kunne jeg heller aldrig drømme om at skille mig af med den, siger Frederik. Billede: Frederik Bagger, 27, designer og stifter af firmaet Frederik Bagger ApS. Her er han på lejlighedens store terrasse, med udsigt til Marmorkirken og flere af Københavns kendte pejlemærker.

© Iben og Niels Ahlberg

Køkkenet er fra Unoform. Frederik fandt sit nye spisebord hos sin far, det er en prototype, som måske kommer til at indgå i Erik Baggers nye møbelkollektion, der efter planen bliver lanceret senere på året. Stolene har Frederik med fra sit barndomshjem, og de har været i familiens eje, så længe han husker. Lampen over bordet er fra Anker & Co., som har hjulpet Frederik med lys i hele lejligheden.

© Iben og Niels Ahlberg

En Polder-sofa fra Vitra afgrænser dagligstuen fra resten af lejlighedens store fællesrum, så sofahjørnet fornemmes intimt og roligt. To pink Svane-stole lyser op i Frederiks ellers monokrome farveholdning.Sofabordet har Isamu Noguchi tegnet i 1944, det er fundet hos Vitra/Paustian. Et muntert indslag er pendlerne bestående af champagneflasker med LED-lys fra Anker & Co.

© Iben og Niels Ahlberg

Vitra-sofaen skiller med sin volumen det store rum op i to mindre sektioner.

© Iben og Niels Ahlberg

Ved siden af Le Corbusiers chaiselong står en illustration, som Frederiks mor tegnede for mange år siden.

© Iben og Niels Ahlberg

Lejlighedens lille entré er møbleret enkelt for at bevare letheden, uden at Frederik er gået på kompromis med kravet om design og kvalitet. Her står et minimalistisk tøjstativ fra Hay side om side med Quistgaards Safari-stol fra 1965 og sidebord med marmorplade.

© Iben og Niels Ahlberg

Det var vigtigt for Frederik at have plads til en arbejdsplads herhjemme. Over skrivebordet har han et billede af sin far hængende til inspiration, billedet er fra 1970’erne, hvor Erik Bagger var guldsmed hos Georg Jensen. Både skrivebordet og Eames-stolen er fra Paustian.

© Iben og Niels Ahlberg

Man skal igennem et lille påklædningsværelse for at komme fra køkkenet til Frederiks soveværelse. Som det eneste sted i lejligheden har Frederik valgt at lægge gulvtæppe her - luksus, når man kommer på bare fødder fra badet og skal klæde sig på. På skabet står en Eames-fugl fra Vitra/Paustian.

© Iben og Niels Ahlberg

Selvom soveværelset er indrettet helt enkelt, giver tapetet bag hovedgærdet en hyggelig stemning til rummet sammen med læderkufferten og det mørke sengetæppe i blød hør fra Society Limonta.

© Iben og Niels Ahlberg

Det neutralt indrettede bad var installeret, da Frederik overtog lejligheden.

© Iben og Niels Ahlberg

Han har givet rummet sin egen personlige drejning med fotokunst af Asger Mortensen og en lille bakke med dufte, lys og gæstehåndklæder.

© Iben og Niels Ahlberg

Den 30 m2 store terrasse var en væsentlig årsag til, at Frederik valgte netop denne lejlighed. Den ligger på lejlighedens øst- og sydside og er et uderum, han bruger flittigt i sommerhalvåret, hvor han og gæsterne kan være ude, helt privat og lige i hjertet af København. De store siddepuder fandt han i The Rug Company.

FREDERIKS DESIGN

© Iben og Niels Ahlberg

Skabertrang, glæden ved at forme og følge processen med at se en firmaprofil og produkterne vokse frem, fik Frederik til at kaste sig ud i at starte egen virksomhed. Hans fokus er glas, hvor han har alle forudsætninger for at undgå begynderfejl qua sin opvækst i en designfamilie. Da han var barn sad han på skødet af sin far, Erik Bagger, og tegnede efter faderens linjer. Og sidenhen har han fået indsigt i alle de processer, en virksomhed (og en designer) skal igennem, inden et færdigt produkt ser dagens lys. Frederiks vision er at skabe design i indiskutabel kvalitet til priser, hvor langt de fleste skal kunne være med. Her den første – og allerede meget populære – glasserie, Crispy, der har rødder i 40’ernes facetslebne cognacglas med en klar jazzet attitude. De trendy glas fås i flere størrrelser, derudover fås en karaffel, to skåle og en vase. Se mere på frederikbagger.dk.

Relaterede Artikler