Designerhjem

De fleste ville nok have vendt om ved synet af det nedslidte, bare kontorlokale i København. Men designerne Kristina May Olsen og Morten Bo Jensen følte sig hjemme, i det øjeblik de trådte over dørtærsklen.

© Andreas Mikkel Hansen

Annoncen i avisen lød: 150 m² gammelt erhverv udstykkes til andelslejlighed, ingen installationer, kom og kig. Det gjorde designerparret Kristina May Olsen og Morten Bo Jensen, som ikke havde nogen problemer med at se mulighederne i det store, nøgne rum i en baggård på Nørrebro. Tværtimod var det, som om det slidte industrilokale talte til dem med det samme, og kun to dage efter at parret først havde set lejligheden, lå skitserne til deres fremtidige hjem klar i Kristina May Olsens skitsebog.

Lejligheden var ellers i en halvsørgelig forfatning, da de endelig overtog den; der havde været brand, og store dele af loftet var sodet til. Det skræmte dog ikke parret, der pludselig fik travlt, da deadline for indflytningen skulle times, så de kunne komme på plads, før tvillingepigerne Anine og Merle meldte deres ankomst.

© Andreas Mikkel Hansen

En miniaturemodel af Kristina May Olsens sofamøbel Human står på reolen i stuen. Kristina May Olsen afsluttede sin uddannelse fra Danmarks Designskole i foråret 2008 og arbejder nu for Kontrapunkt. Hun vandt Erik Jørgensen-prisen i 2007 for møblet, der nu er på vej i produktion.

© Andreas Mikkel Hansen

Hele familien i legehjørnet der er indrettet med gynge og madras til tvillingerne Anine og Merle. Maleriet har Morten Bo Jensen skabt. Han er uddannet industriel designer og er i dag chefdesigner hos Vipp.

© Andreas Mikkel Hansen

Hele spisezonen er i høj grad også familiezonen, hvor familien opholder sig, spiser, arbejder og leger med pigerne. Mano-køkkenet er fra Kvik, og meget af pladsen er gået til den gigantiske arbejdsø, der har dybe skuffer til begge sider.

© Andreas Mikkel Hansen

Stuen og spisezonen deles af et transparent trådgardin fra Hay, der afgrænser uden at adskille. Løsningen var tænkt ind på parrets allerførste skitser til lejligheden.

© Andreas Mikkel Hansen

En spinkel fyrfadsstage har en prominent plads på stuevæggen

© Andreas Mikkel Hansen

Indhakket til barstolene i arbejdsøen er malet sort og har en flot grafisk effekt i de hvide køkkenelementer. Barstolene af Konstantin Grcic er fra Plank.

© Andreas Mikkel Hansen

Oprindeligt havde parret købt et mindre spisebord, men da de fik det ind i lejligheden forsvandt det nærmest i det brede, åbne rum. Bordet blev byttet til det største langbord, de kunne finde hos Hay, og rundt om står sorte Gubi-stole. Lampen hen over bordet fra Luceplan hedder Queen Titania.

© Andreas Mikkel Hansen

Så råt var det store lokale som designerparret med det samme kunne se mulighederne i. Den åbne rumløsning har de til stor del bevaret, og kun soveværelset og børneværelset er selvstændige rum i lejligheden.

© Andreas Mikkel Hansen

Arbejdshjørnet er indrettet mellem sove- og børneværelset. Stolen Dr. No er fra Kartell, mens den hængende stumtjener er fra Normann Copenhagen.

© Andreas Mikkel Hansen

Soveværelset er holdt enkelt og stringent med et drømmende maleri af Kristina May Olsen. Bagest i rummet har parret bygget et walk-in-closet.

© Andreas Mikkel Hansen

Morten Bo Jensen har bygget sit arbejdsbord af store stykker bølgepap, forstærket med lidt finér og en glasbordplade ovenpå.

© Andreas Mikkel Hansen

Overblikket over hele lejligheden får man allerede ved hoveddøren. Entreen er primært indrettet til opbevaring med hvide skabe fra Ikea. Her hænger også en designercykel fra Biomega, hvor Morten Bo Jensen har arbejdet.

© Andreas Mikkel Hansen

Tvillingerne Anine og Merles værelse er boligens mest farverige rum.Lysekronen har Kristina May Olsens arvet fra sin oldemor og frisket op med en ny, hvid lakering. Lignende væg-stickers fås hos whatisblick.com.

© Andreas Mikkel Hansen

Entrélampen er customized af Morten Bo Jensen, der brugte et par vinteraftener på at påklistre en simpel lampe et væld af små, hvide plastickugler.