Kristians arkitekttegnede villa vækker opsigt i gadebilledet

Forventningerne til drømmehuset var høje, men Kristian var ikke i tvivl, da det kom til valg af arkitekt. Han ville naturligvis lade sin søster stå i spidsen for projektet.

Med udsigt over Øresund ligger denne arkitekttegnede perle, der på forunderlig vis kombinerer alskens materialer. Førstesalens facade er vandskuret, og den matte overflade står i stærk kontrast til stueetagens blanke anodiserede aluminiumsbeklædning, der næsten synes at gløde i solens stråler. Det er i sandhed et hus fyldt med materialitet og kontraster. Derudover har man formået at kombinere de rene linjer med bølgende former og kurver, som får førstesalen til at svæve og lader boligen vække opsigt i gadebilledet.

© Enok Holsegaard

Et arkitektonisk mesterværk med drømmende kig til Øresund

Med udsigt over Øresund bor Kristian Kassow i en arkitekttegnet villa, som på spektakulær vis kombinerer klassiske materialer med geometriske former.
For Kristian havde det altid været en drøm at få tegnet sit helt eget hus, hvor det var muligt at sætte sit personlige præg på hele processen.

© Enok Holsegaard
© Enok Holsegaard
© Enok Holsegaard
© Enok Holsegaard

Form og funktion

Som søn af en arkitekt og desuden stifter af en virksomhed, der udvikler industrielle robotter, er han ikke bare opflasket med god arkitektur, han har også en bevidsthed om, hvordan form og funktion nødvendigvis må spille sammen.

– Inden for mit fagområde vægter funktion og ydeevne højt, og derfor kan jeg godt lide former, der understøtter de to ting. Jeg har det svært med arkitektur såvel som produkter, hvor den geometriske form kompromitterer funktionen, fortæller han.

Udsigten nydes ofte fra de to Modell 711-stole fra norske LK Hjelle. Her strømmer lyset ind ad de buede vinduer.

© Enok Holsegaard

Et helt særligt samarbejde

Forventningerne til drømmehuset var altså høje, men Kristian var ikke i tvivl, da det kom til valg af arkitekt. Han ville naturligvis lade sin søster, arkitekt Lise Kassow, stå i spidsen for projektet.

Det særlige parløb mellem de to har i den grad resulteret i et hus ud over det sædvanlige – et hus, der synes at svæve med en førstesal i et stramt geometrisk snit, der hviler på en base af glødende anodiseret aluminium.

– Kristian arbejder med kurver og geometri i sit arbejde, så jeg har ladet den reference styre det overordnede udtryk. Derudover er jeg selv begejstret for kontraster og har derfor ladet materialer og former spille op til hinanden, fortæller Lise.

Huset er et resultat af ejerens og hans søsters tætte samarbejde og bærer præg af en fælles fascination af form og funktion. Ligeledes er de begge draget af havet, hvorfor der er installeret store gulv til loft-vinduer der, hvor udsigten til vandet er bedst.

© Enok Holsegaard

Draget af naturen

Søskendeparret, der er vokset op i Skagen i et hus med udsigt over Kattegat, har begge en stor forkærlighed for hav og natur, hvorfor et af Kristians primære ønsker var at udnytte husets beliggenhed ud til havet.

– Førstesalen har den bedste havudsigt, så Lises bud var fra starten at skabe et hus med en markant overetage. Den idé var jeg helt med på. Tanken er, at man skal lade sig blive draget mod udsigten ovenpå, og derfor har vi arbejdet meget med at skabe en synlig forskel mellem de to etager, fortæller Kristian.

Og det er ikke blot facaden, der visualiserer denne forskel.

Husets opholdsstue

I husets opholdsstue på første sal er der en betagende udsigt over Amager Strand og Øresundsbroen. Piero Lissoni-sofaerne fra Cassina er valgt i en blå læderkvalitet, der refererer til udsigten og spiller fint sammen med egetræsloftets varme toner. Over sofabordet hænger Verner Pantons karakteristiske Globe-pendel. Skænken langs væggen er fra Pastoe og designet af Joost van der Vecht. Lampen Taccia er fra Flos, mens billedet på væggen er taget af husets arkitekt, Lise Kassow.

© Enok Holsegaard
Entréen

I entréen er der lavet indbyggede skabe i samme type træ som køkkenets moduler for at skabe sammenhæng. Skamlen er Poul Kjærholms PK91 i kanvas.

© Enok Holsegaard
Capri-daybed fra Skipper Furniture

Under trappen står en Capri-daybed fra Skipper Furniture sammen med Paul McCobbs tidsskriftsholder fra Fritz Hansen. Værket er af den danske kunstner Inger Odgaard.

© Enok Holsegaard

Klar enighed om husets udtryk

I stueplan er alle gulve således lagt med grøn marmor, og lofterne er malet hvide, mens overetagen har et varmere udtryk med gulve i douglasgran og lofter i olieret eg.
Valget af materialer har altså været vigtigt for både arkitekt og bygherre, og de to blev hurtigt enige om dette levende udtryk.

Hjemmet føles lyst og rummeligt, da man har valgt at åbne op til førstesalen og på den måde skabe dobbelt loftshøjde i husets hjerte. Desuden har man valgt en trappe i visuelt lette materialer, som giver den et elegant udtryk, der ikke stjæler lyset. Køkkenets elementer i olieret teak er fra Hanstholm Køkken og står smukt til gulvene i grøn marmor. Lamperne, Above, der hænger over køkkenbordet, er fra Louis Poulsen.

© Enok Holsegaard
Huset har et helt særligt kig imellem de to etager

Huset har et helt særligt kig imellem de to etager, og ved at lade den bærende betonbjælke ligge frit skabes der en rå kontrast til de hvide vægge og de forskellige træsorter, der ellers dominerer i husets arkitektur. Over køkkenet er der etableret en lille læsekrog, hvor man kan holde øje med aktiviteten i køkkenet.

© Enok Holsegaard

Et vellykket hus med nyskabende arkitektur

Men selvom husets arkitektur er ganske nyskabende, er Lise Kassow ikke gået på kompromis med de grundlæggende værdier, der kendetegner et vellykket hus.

– Når jeg tegner et hus, tænker jeg på, at beboerne skal glæde sig til at komme hjem. At de har lyst til at opholde sig i timevis i spisestuen, og at soveværelset vender mod de rigtige verdenshjørner, så det altid er svalt. Udsyn til haven skal være der, hvor man har noget pænt at se ud på, og morgensolen skal komme ind lige der, hvor der er plads til at nyde en kop kaffe, fortæller hun.

Spisestue

I forlængelse af køkkenet er der etablereten spiseplads med Arne Jacobsens 7’er-stole i vinrødt læder og et bord med indbygget udtræksfunktion, så hele familien kan samles omkring det. Loftslampen er Asteps Model 2065 designet af Gino Sarfatti.

© Enok Holsegaard
Spisestuen

På bordet står en glasskål fundet i Berlin og en sort metalskål tegnet af Mathieu Matégot for Gubi. Den lette metalreol er fra Fritz Hansen og designet af Paul McCobb. På reolen står en champagnekøler i hvid marmor fra Ferm Living og en H20-bordlampe fra Gubi. Keramikskålen er købt i Provence, og æskerne i naturlæder er fra Fritz Hansen.

© Enok Holsegaard

En indretning der passer til husets arkitektur

I indretningen fortsætter Kristians fokus på funktionalitet, hvor det her har fået følgeskab af klassisk design. Huset er således indrettet med møbler i et modernistisk og rent formsprog, som understøtter husets arkitektur.

I den store stue på førstesalen står fx to Piero Lissoni-sofaer fra Cassina i en blå læderkvalitet, der skaber en smuk kontrast til overetagens varme toner, og som samtidig bygger bro til havet uden for vinduerne. I spisestuen har Arne Jacobsens ikoniske 7’er-stole fået plads rundt om spisebordet, der har plads til alle, når hele familien er samlet.

Badeværelset er holdt i hvid marmor og elementer fra Hanstholm Køkken i olieret teak, der trækker en rød tråd igennem hele hjemmet. Som prikken over i’et kan man træde direkte ud på tagterrassen fra det gennemførte badeværelse. Den store blå gulvvase er et vintagefund fra Berlin.

© Enok Holsegaard
Soveværelset

Soveværelset er indrettet helt enkelt og har et smukt kig til Øresundsbroen. Sengene er redt med et tæppe fra Society
Limonta. Fra værelset er der adgang til både walk-in-closet, husets største tagterrasse samt det private badeværelse.

© Enok Holsegaard
Badeværelset

Fliserme i marmor beklæder alt fra gulv og vægge til loftet på det lyse badeværelse, hvilket skaber et helt særligt udtryk og leder tankerne hen på luksuriøse spaophold.

© Enok Holsegaard
Tagterrasse

Imellem hustes opholdsstue og soveværelse har man placeret en tagterrasse med udgang fra begge rum, hvilket resulterer i en interessant sammensmeltning mellem husets ydre og indre. Møblementet er fra Ilva.

© Enok Holsegaard

Ærlighed, frihed og kreativitet

Både Kristian og Lise indrømmer, at bølgerne af og til er gået højt i løbet af den omfattende proces, men de er også sikre på, at netop deres tætte forhold har været med til at skabe det unikke hus.

– Den grad af ærlighed, som vores forhold indebærer, har gjort noget af processen længere, men jeg tror også, at huset er blevet mere rendyrket, fordi det var vores fælles projekt, siger Kristian, og Lise fortsætter:

– Jeg har fået en masse frihed og mulighed for at anvende min kreativitet. Kristian har en god rumlig forståelse og en særlig sans for detaljen, så vi har uden tvivl været på bølgelængde. I dag kan Kristian således nyde solopgangen over Øresund fra sit soveværelse om morgenen, mens han om aftenen har kig til det glimtende byliv på den anden side af sundet.