Arkitekt byggede sin egen drømmebolig med store glasfacader i Oslos smukke natur

Med denne betagende udsigt får man oplevelsen af at være midt ude Oslos skov med de store glasfacader i dette moderne arkitekttegnede hus.

arkitekttegnet hus glasfacade
© Sandra Aslaksen

Den skiferbelagte terrasse vender mod syd, og det naturlige hul i terrænet skaber en beskyttet udeplads, så solen kan nydes her uden særlig meget vind. Spisebordet er lavet af en gammel plade, som Annette fik på sit job, og derefter blev den lagt på to bukke. Stolene er Breeze fra Cane-line.

De fleste arkitekter drømmer om at bygge deres eget hjem – også Annette Tandrup Lyngesen, og da hun endelig stod for at bygge det, var hendes idealbolig meget konkret. Det skulle være langstrakt og funktionelt. Og inspirationen fandt hun i det berømte Eames House i Californien, hvor funktionalisme møder humanisme, så alle smarte løsninger er baseret på et menneskeligt behov.

– Jeg har også været inspireret af de lange, traditionelle gårde i det centrale Norge, som typisk er placeret i landskabet, så de syner mindst mulig, siger hun.

arkitekttegnet hus stue med stor glasfacade
© Sandra Aslaksen

Højt under taget. Med dobbelt loftshøjde og vægge af glas er stuen lys og luftig. Sofaen EJ220/270 er fra Erik ­Jørgensen, Ziggi-daybeden er designet af Flemming Busk for ­+Halle, og sofabordet i marmor af Poul Kjærholm kommer fra Fritz Hansen. Skamlen Gallery er designet af Hans Sandgren ­Jacobsen for Fredericia ­Furniture, mens læse­lampen Tolomeo er fra Artemide. ­Gulvet i ask fra Hørning strækker sig over det meste af huset.

Familien fandt grunden i et af Oslos eftertragtede områder. På Nesodden ligger husene tæt på det stejle terræn ned til Bunnefjorden og den idylliske strand, der er her. Det aflange bygningsværk står ikke signifikant ud, først og fremmest fordi det glider ind i landskabet, men også fordi der nu er flere huse i nabolaget med lignende formsprog. Det er klædt i canadisk cedertræ, der ændrer sig med regnens rusk og den stærke sol, og den rektangulære bygning er næsten anonym og er så godt integreret i landskabet, at det er svært at tro, at det i sin tid skabte stor vrede fra naboerne. Men et faktum er det, at Annette Tandrup Lyngesen faktisk måtte slås for at få lov til at bygge det.

arkitekttegnet hus stue og køkken i et
© Sandra Aslaksen

Varme. Pejseindsatsen Varia fra Spartherm bliver flittigt brugt – store vinduespartier gør, at det hurtigt bliver koldt, så pejsen er i gang det meste af året, siger Annette. Heldigvis går skorstenen op gennem rummet og leverer dermed også varme til øverste etage. Bag pejsen ligger spisestuen, og til højre er køkkenet placeret.

– Naboerne forstod ikke formsproget og kæmpede indædt imod, at vi kunne bygge på den måde, vi ønskede. Det tog derfor et stykke tid, men til sidst gav kommunen tilladelse. Set i bakspejlet var jeg bare lidt tidligt på den med husets udseende, siger Annette. De store glaspartier henter sine referencer hos Eames. Indefunktionerne er fordelt således, at opholdsværelser er placeret i midten af huset. På anden sal kører en mezzanin rundt om soveværelserne, så man kan være en del af helheden eller trække sig tilbage til et privat rum.

arkitekttegnet hus krydderurter i vindueskarmen
© Sandra Aslaksen

Grønt. Bordpladen er lavet i grønt glas og bliver akkompagneret af frodige potteplanter. Tekande fra Bredemeijer.

– Vi begyndte med en idé om, at vi skulle have en voksenzone nede og en børnezone oppe, men vores tidligere bolig havde loftshøjde på 3,5 m, og vi ønskede noget andet. Således endte vi med en indskudt mezzanin, siger Annette. Løsningen resulterede i fire små soveværelser, som nu er forvandlet til tre, da kun ét barn stadig bor hjemme. Huset, som nu fylder 17 år, holder sig godt og er stadig en inspiration.

– Vi gik ikke på kompromis med kvaliteten, da vi byggede, selv om vi havde et relativt stramt budget. Hvis vi ikke havde råd til, hvad vi havde brug for, måtte det vente, derfor kom pejsen først for kun et par år siden. Når vores hus stadig er attraktivt, handler det om, at vi tænkte på holdbarheden på alle niveauer fra begyndelsen.

arkitekttegnet hus moderne køkken
© Sandra Aslaksen

Svævende. Annette har selv tegnet køkkenet i ask, som hænger på stålbjælker mellem to bærende elementer. Lyset trænger ud gennem sprækker mellem skufferne og under modulet, som giver køkkenet et svævende udtryk. Armaturet er fra Vola, stol fra Menu og Cargo-barvognen kommer fra Lammhults.

arkitekttegnet hus spisestue med spisebord
© Sandra Aslaksen

Indret med kvalitet. Spise­bordets ben stammer fra et Piet Hein-bord, hvor pladen var ødelagt. Nu er den erstattet af en ny bordplade i ask. Rundt om bordet står 7-stole af Arne Jacobsen for Fritz Hansen, og over hænger ­Romeo Moon-lamper af Philippe Starck for Flos. Den store skål på bordet er af Tom Dixon. Højskabet på bagvæggen kommer fra Ikea.

arkitekttegnet hus badeværelse med stor spejlvæg
© Sandra Aslaksen

Elegance i badet. Spejlvæggen og de næsten svævende vaske i glas fra Krauss og armaturer fra Vola giver et futuristisk præg. Mørke fliser i pillarguri-skifer er valgt, så det passer til den udendørs belægning. Toilet-spanden er fra Vipp, og hylden fra USM Haller.

arkitekttegnet hus i rå natur
© Sandra Aslaksen

Naturgrund. Fjeldets sten har været med til bestemme placeringen af huset, der ligger som en kompasnål nord-syd i terrænet.

arkitekttegnet hus svalegang på 1. sal
© Sandra Aslaksen

Som på et skib. På første etage ligger ­soveværelserne på rad og række som skibskahytter med små vinduer, der giver udsigt til haven. Gangen ender i et åbent rum, som er tv-stue og bibliotek. Væggene er malet med jurakalk, som er en kalkbaseret cementblanding.