© Foto: Martin Sølyst

I en baggård i Store Kongensgade ligger det vildeste kunsthjem

Parret Paloma Rose og Morten Grubak bruger kontrasterne i deres personligheder til at udfordre og inspirere hinanden, når det kommer til at skærpe udtrykket i deres bolig – et gammelt trykkeri midt i København.

Paloma Rose, der er smykkedesigner, og Morten Grubak, som er grafiker og kreativ direktør i reklamebureauet Vice, har boet i et gammelt trykkeri fra 1930 siden 2022. De er i gang med den langsommelige proces, det er dels at finde sig selv i en bolig, der er bygget af og til andre, og dels at finde skæringspunktet, hvor begge deres særheder og passioner bliver hørt og set. De har begge stærke holdninger og idéer til, hvordan de vil udtrykke sig, og begge opfatter indretning og kunst som en del af deres personlighed.

– Vi er to meget forskellige mennesker. Jeg er rolig, velovervejet og elsker bløde jordfarver, og når det kommer til kunst, er jeg virkelig optaget af taktilitet og strukturer. Paloma, derimod, er intuitiv, modig og enormt hurtig til beslutninger. Hun er knivskarp til at vurdere, hvor i et rum et værk skal placeres, og hun er også klar til fejltagelser. Så på en eller anden måde skal vi have de to størrelser til at enes, fortæller Morten.

LÆS OGSÅ

Lejligheden ligger i et stort baghus i Store Kongensgade – et tidligere trykkeri bygget af arkitekt Axel Maar.

Bygningen er et tidstypisk eksempel på et funkis-industribyggeri med støbejernsvinduer fra gulv til loft og etagedæk og er i dag lavet om til lejlighedskompleks. Alle boligerne er indrettet i to etager og forskudt, så de griber ind over hinanden. En spektakulær løsning, der gør arkitekturen spændende, og som muliggør, at alle lejligheder både har øst- og vestvendt facade.

Morten og Paloma bor i stueetagen og på førstesalen. Så snart man træder ind ad døren, bliver man mødt af en skulpturel trappe, der visuelt dominerer, men som også markerer og understreger rumforståelsen. Der er støbejernsvinduer i industristil fra gulv til loft, både mod øst og vest, og parret har valgt gardiner, der kan trækkes for hele væggen, så der bliver mulighed for at lege med lys og skygge. De flytter en del om, og begge opfatter det at skabe et hjem som en flydende proces. Alt må omrokeres, hvis der kommer nyt til.

Paloma fortæller:

– Det er ofte mig, der falder over en kunstner, vi ikke kender, og Morten, der lige skal bruge lidt tid på at indfange stemningen. Som regel vælger vi kun noget, vi begge to kan lide, men når det kommer til, hvor i rummene det skal placeres, kan vi godt mærke, hvor forskellige vi er. Morten vil have det til at fremstå harmonisk, så farverne eller strukturerne har relation til hinanden, mens jeg vil have det eksplosivt. Så det handler om at finde et kompromis. Hvis man altså lige ser bort fra ophængning, hvor Morten VIRKELIG er langsom i min optik. I virkeligheden ville han nok foretrække, at alle vores værker stod på gulvene i stedet for at hænge på væggene.

LÆS OGSÅ