Da Lisbeth og hendes mand, Jesper, for nogle år siden rejste rundt i Japan, blev kimen til deres fremtidige hjem sået.
Som designer har Lisbeth altid interesseret sig for arkitektur, håndværk og æstetik, men i mødet med den japanske byggestil og tankerne omkring, hvordan et hjemmeliv kan og bør se ud, opstod et særligt slægtskab, der siden har resulteret i det træhus, vi står i nu.
Detaljeret og diskret
Åbent, men med plads til at passe sig selv. Enkelt, men alligevel avanceret. Detaljeret og diskret på samme tid – og med et øje på naturen udenfor.
Græsset, træerne og himlen, der kigger ind i de lysskakter, som Lisbeth har tegnet ind i det allerinderste af familiens hjem.
Fokus på detaljerne og helheden
– I den japanske designtradition har man, ligesom os her i Norden, en stor kærlighed for det gode håndværk, enkelhed og levedygtighed i de hjem, man skaber. Noget af det, jeg især tog med mig derfra, var, hvor gode de er til at skabe rum i husene, der bidrager til hjemmet indefra, men som man ikke nødvendigvis kan se udefra. Vi tog egentligt ikke til Japan med det formål at blive inspireret til ny arkitektur, men jeg blev så grebet af japanernes evne til både at fokusere på detaljerne og helheden, så da vi fik grunden i Birkerød, vidste jeg bare, at jeg ville tegne et hus til os, der var inspireret af Japan, fortæller Lisbeth.
En indre kube
Børnenes værelser fordeler sig omkring de åbne og mere dynamiske fællesrum, så man kan være sammen – men også trække sig tilbage efter behov. Ældste datter, Ingrids, værelse er et nyt element, som Lisbeth og Jesper har tegnet og bygget. En indre kube med store vinduer, der både har etableret et nyt børneværelse og givet nye og mere intime kroge og områder til den store stue. En detalje, der bidrager til arkitekturen på flere plan.
Naturen som et vigtigt element
– Tingene udvikler sig hele tiden, i takt med at vores behov skifter. Vi har egentligt bare ønsket at skabe nogle enkle rammer omkring vores liv. Hvor maden, samtalen og familien er i fokus. Derfor var det også en fantastisk følelse at flytte ind og pludselig bo i de rum, vi selv havde tænkt, tegnet og bygget. Med almindelige hverdagsting, der var så simplificeret i arkitekturen, at de bare fungerer. Køkkenet med den kæmpe køkkenø, hvor mange kan stå og lave mad. At man kan ligge i badekarret og kigge op på himlen, og at vi har inddraget naturen i alle rum, forklarer Lisbeth.
Indretning med omtanke og kærlighed
I indretningen har Lisbeth trukket på mange af de samme ideer og tanker, som hun har tegnet huset med. Nemlig at alting skal have en funktion og være skabt med omhu.
– Jeg er hele tiden i proces med at overveje, om tingene omkring os tilfører noget, giver værdi og indhold til vores liv, for ellers skal de ikke være der. Jeg går efter ting, der er holdbare for mig, som jeg ved, jeg har lyst til at omgive mig med i lang tid. Er der lagt omtanke og kærlighed i dem, jamen, så giver de mening for mig, fortæller hun.
Unikt og håndlavet
Lisbeth har erfaret, at især det gode håndværk, gerne med nogle år i bagagen, bidrager positivt og tilfører sanselighed til det enkle, nybyggede hus.
– Jeg er rigtig inspireret af de gamle møbelklassikere, men jeg elsker også, når man genfortolker designtraditionerne. Og så elsker jeg alt, der er unikt og håndlavet, noget som jeg tror flere af os i stigende grad gerne vil omgive os med, siger hun. Netop de parametre navigerer Lisbeth også efter professionelt lige nu. Hun har nemlig sammen med sin far genoplivet den gamle kurvefabrik Lillerød, der i næsten 100 år har haft sin produktion i Lisbeths barndomsby ved samme navn.
Et vigtigt og praktisk element
– Vi har taget det her kurvehåndværk op igen, fordi det repræsenterer et stykke kulturhistorie i sig selv, men vi har redesignet kurvene, så de er tidssvarende. Jeg har brugt meget tid på at undersøge mit eget hjem for at se, hvordan de kan indgå i et moderne familieliv. Til vasketøj, legetøj og de små ting i den åbne reol. Kurvene er lavet i hånden og er unikt snedkerhåndværk. De
tilfører kærlighed til de rum, de indgår i, siger Lisbeth, der selv har flettet og udviklet de fleste af de nye kurvemodeller i sit værksted i husets højloftede kælder. Og det har sat sit spor i hjemmet.
Viderefører kreativiteten
– Jeg kan se på mine børn, at de også får lyst til at skabe noget med deres hænder, og jeg tror, at det betyder noget, at vi løbende taler om de ting, vi omgiver os med. Det kendetegner vores familie, og jeg vil gerne inspirere dem til at skabe noget, der giver mening for dem, slutter Lisbeth.