Køkkenarkitekternes charmerende villa er indbegrebet af skandinavisk design

Køkkenarkitekterne Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng har pustet nyt liv i deres smukke villa i norske Drammen. Med få effektive greb har de formået at skabe ny relevans og justere den gamle bolig fra 1932 efter moderne behov.

Lys og åben stue med store vinduer
© Stine Christiansen

De store vinduer i stuen er en af de forbedringer, parret har lavet i villaen fra 1932. Da vinduerne vender mod nord, giver de en fin udsigt til det omkringliggende landskab, uden at man behøver at skærme af for solen. Den store krukke ved vinduet er fra Tine K Home.

Et frisk pust og højt til loftet

Godt nok er den gamle villa i Drammen opført helt tilbage i 1932, men dens charme og fortrin har formentlig aldrig stået skarpere, end de gør nu.

De norske køkkenarkitekter Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng blev betaget af byens arkitektur og faldt særligt for den gamle boligs rummelighed og de knap tre meter til loftet. Så meget, at de besluttede at forlade storbylivet i Oslo til fordel for deres fælles barndomsby.

Ejerne af huset
© Stine Christiansen

Parret Kine Ask Stenersen og Kristoffer Eng står bag det norske designfirma Ask og Eng, som tilbyder design og konstruktion af køkkener, møbler og indretningsløsninger. Deres sans for design og æstetik har de taget med sig hjem til den gamle villa fra 1932.

Reol med pyntende nipsting
© Stine Christiansen

Den hvide reol er et genbrugsfund og giver mulighed for at udstille parrets dekorative boligmagasiner og bøger om design og arkitektur. Rispapirlampen Akari 9A er designet af Isamu Noguchi for Vitra.

Enkle træk, lysindfald og gråtoner

For at understrege den lyse og rummelige fornemmelse i boligen væltede parret en væg imellem to rum i stueetagen for at skabe et stort køkken-alrum. Samtidig etablerede de en bred åbning imellem køkken og stue, der har skabt lysindfald fra alle sider i køkkenet.

Enkle træk, der åbner villaen op og tilpasser den til tidens behov og æstetik. Lysindfaldet spiller således en afgørende rolle i både stemning og indretning, der ellers er holdt i en rolig farveskala.

– Vi afprøvede mange forskellige farver, men vendte altid tilbage til det helt enkle. Vi endte med at bruge forskellige gråtoner, fordi vi synes, at de indfanger stemningen i rummet bedst – om det er det kolde vinterlys fra nord eller den varme sommersol, så følger hele huset med og lader lyset fremhæve farver og tekstur i de naturlige materialer, vi bruger, fortæller Kristoffer Eng.

LÆS OGSÅ

Åben stue med lyst trægulv
© Stine Christiansen

Den afstemte farveskala og det rene dagslys lader teksturer og materialer træde frem i indretningen. Sofaen er fra Ikea med betræk fra Bemz, sofabordet er fra Ask og Eng, og det sorte fad er fundet på en rejse til Vietnam. Ovenover hænger Poul Henningsens klassiske PH-lampe.Lænestolen 15Chair med fransk flet er fra Kovac Family, og bag den står Akari 10A-lampen fra Vitra.

Mørkt køkken i træ
© Stine Christiansen

Køkkenet er parrets yndlingsrum, og det er her, de opholder sig mest. Rummet har lysindfald fra alle fire sider, hvilket skaber et åbent og imødekommende rum. Køkkenbordet er næsten syv meter langt og giver et fint modspil til køkkenfronterne i mørk bambus fra Ask og Eng. Den mørke reol er ligeledes parrets eget design. På hylderne står keramik fra blandt andet Zakkia, Hay og hollandske Annemieke Boots Ceramics. Køkkenarmaturet er fra Quooker.

Betaget af tekstiler

Og det er netop i farver og materialer, at de små overraskelser findes. Væggene er malet med en særlig teksturmaling, som giver dem en stoflig karakter, og den diskrete farveholdning lader i det hele taget teksturerne i de forskellige materialer komme til deres fulde ret – hvad enten det er i de patinerede loppefund, i skabe og møbler af eget design eller i de lette, gulvlange gardiner.

– Da vi flyttede ind, fravalgte vi faktisk gardiner, men vi er sidenhen blevet betagede af tekstiler. De giver varme i indretningen og understreger højden i rummene. Vi er gået enkelt til værks, således at det er stofligheden og draperingerne, der træder frem, og ikke ophængningen i sig selv, fortæller Kristoffer Eng.

Køkkenbord med grå bordplade af kalksten
© Stine Christiansen

Den grå bordplade af Jura Grey-kalksten giver et fint modspil til køkkenfronterne i mørk bambus og fortsætter op ad væggen – en både praktisk og elegant løsning. På knagen hænger neutrale tekstiler, der passer ind i hjemmets farveholdning.

Spisestue med lyse fyrregulv
© Stine Christiansen

Det lyse fyrregulv er husets oprindelige og er en af de detaljer i den gamle villa, som parret er særligt glade for. Køkkenet er designet som et møbel, hvor der er lagt vægt på, at det også skal være fint at se på inde fra stuen.

Forkærlighed for bambus

Parret står bag den norske virksomhed Ask og Eng, der designer og bygger køkkener, møbler og indretningsløsninger. De har deres eget værksted og følger designet hele vejen fra første skitse til sidste finish. Måske er det derfor, de begge har en forkærlighed for materialer og deres iboende sanselighed.

Kristoffer Eng er særligt begejstret for bambus – et materiale, han valgte til de første køkkener, han arbejdede på som arkitekt, og som han trofast har valgt igen til parrets nye køkken. Bambus udmærker sig, mener han, ved ikke bare at være smukt, men ved også at være et solidt og bæredygtigt materiale.

– Bambus har fulgt os igennem lang tid efterhånden. Materialets kombination af styrke og hårdhed og dets varme nuancer er noget helt særligt. Det opfører sig altid forskelligt, og derfor er det utrolig spændende at arbejde med – især i samspil med andre materialer, fortæller Kristoffer Eng.

Spisestue i lyse træ farver
© Stine Christiansen

Spise-pladsen i køkken-alrummet er indrettet med et spisebord fra Ask og Eng, og stolene er et miks af nye og gamle fra Carl Hansen & Søn, Thonet og genbrug. På bordet står en lysestage af Emmeli Hultquist og Capri-glas fra Hadeland Glassverk. Pendlen fra Gubi er designet af Claus Bonderup og Torsten Thorup. Bambusreolen er fra Ask og Eng, og væglampen Cobra ved siden af er designet af Greta M. Grossman for Gubi

Hjemmekontor i lyse træ nuancer
© Stine Christiansen

I arbejdsværelset er der bygget en skabsvæg af køkkenmoduler fra Ikea med fronter i bambus fra Ask og Eng. På den måde kan opbevaringspladsen skjules på en nem og dekorativ måde. Den skulpturelleShanghay-stol i krydsfiner blev oprindeligt designet af KiBiSi og produceres i dag af Hay. De florlette gardiner understre-ger rumhøjden og er et taktilt indslag i det lyse rum.

Yndlingsrummet

Køkken-alrummet er familiens yndlingsrum og er indrettet med køkkenmoduler og åbne hylder af eget design. Den mørke udgave af bambus får modspil af den syv meter lange bordplade i kalksten og spisebordet i lyst træ.

De forskellige spisebordsstole er et fint billede på parrets tilgang til indretning; stilren, men med plads til detaljer og overraskelser, der transformerer den gamle villa til et lyst og moderne hjem med højt til loftet i mere end én forstand.

Soveværelse med specialbygget seng i bambus
© Stine Christiansen

Den indbydende seng fra Jensen er monteret i en specialbygget sengeramme i bambus fra Ask og Eng. Rammen fungerer også som en lille hylde og bliver yderligere fremhævet af den mørke farve på væggen. Sengelinnedet er fra Høie og norske Abate, og sengetæp-pet er fra Timeless Linen. Lampen er en Caravaggio fra Fritz Hansen.

Soveværelse med hjemmekontor
© Stine Christiansen

Kombinationen af lyse, grå nuancer og træ er gennemgående i villaen. Det hvide kunstværk gør ikke meget væsen af sig, men bryder den hvide væg op. Gulvlampen er designet af Verner Panton for Louis Poulsen.

LÆS OGSÅ