Det er noget helt særligt at træde indenfor i den gamle villa ved vandet i Risskov, Aarhus, der oprindeligt er skabt af Friis & Moltke i 1970.
Da Stephan Sørensen og Vivian Egebirk overtog den for et par år siden, besluttede de sig for at bevare det originale look såvel som arkitekturen.
– Selvom jeg altid har drømt om at bo i en arkitekttegnet villa fra 70’erne, så var det alligevel overvældende at forestille sig at bo omgivet af rødbrune mursten, begynder Vivian Egebirk og fortsætter:
– Det gjorde vi os mange tanker omkring, men besluttede til sidst at købe boligen, fordi den er enestående og stod i en næsten original udgave i smukke materialer og med mange karakteristiske detaljer. Vi nænnede ganske enkelt ikke at ændre arkitekturen, som stadig i 2020 fremstod moderne. Vi ville ikke kunne finde et nyt hus, der var bedre, og her havde vi de fantastiske rammer og materialer at bygge videre på.
Der skulle dog stadig moderniseres lidt, og til det hyrede parret arkitektfirmaet Ardess med Sebastian Schroers i spidsen.
– Vi har bistået med alt fra idéudvikling omkring materialer og planløsning til den komplekse udførelse. Opgavens kerne var at forstå husets dna og kontekstuelle kvaliteter og dermed få omdannet et smukt og arkitektonisk værdifuldt hus fra 1970 til et hjem til en moderne, kvalitetsbevidst familie anno 2020, fortæller Sebastian Schroers.
Med udsigt over Aarhusbugten
Huset er beliggende direkte ud til stranden i Risskov med smuk udsigt, der er sat sammen som et godt guldaldermaleri, siger Sebastian Schroers:
– Engdiget og stranden er i forgrunden, havet i midten, og de unikke kig til Djursland over bugten samt den nye skyline mod Aarhus Ø danner baggrunden. Huset er en af sin tids skarpeste repræsentanter for moderne, nordisk boligarkitektur. Gennem sin ærlige brug af materialer samt evnen til at omsætte form, der følger funktion, virker arkitekturen holdbar og tidløs.
Byggestilen og ombygningen skulle således respektere de bestående karaktertræk og kvaliteter. De nye materialer beton, træ, natursten samt messing og kobber er derfor nøje udvalgt i deres samspil, og detaljerne dyrket for at understøtte og højne husets eksisterende dna.
Blottede mursten
I dag glider gulv, vægge og trapper i tegl sammen og danner et skulpturelt indre. Parret overvejede et kort øjeblik, om de skulle pudse alle væggene op og male dem hvide, men blev enige om, at det alligevel ville være synd, og valgte i stedet at se de markante tegl som en gave. Det viste sig dog ikke at være helt problemfrit at bevare dem og samtidig føre huset up to date.
– De unikke, håndstrøgne teglgulve, som matcher væggene, blev udført i 1960’erne på et lokalt teglværk, som ikke findes længere. De måtte pilles op en for en, afrenses og halveres i højden, så der kunne etableres gulvvarme uden at ændre gulvniveauet i forhold til trapper, døre og rumhøjde, forklarer Sebastian Schroers.
Harmoni og lidt kant
Vivian Egebirk supplerer:
– Vi forlængede huset mod stranden og udvidede med 20 m2 og flyttede nogle vægge, og alt, hvad vi lavede, skulle udføres med de eksisterende teglsten, da det ikke var muligt at finde nye sten. Så det var hele tiden et stort puslespil at få stenene til at række – både på gulve og inder- og ydermure. Mange gulvtegl gik til, da vi tog dem op, og samtidig byggede vi til, så vi valgte at lægge plankegulve i egetræ på alle værelser og i stuen. Vi havde heller ikke nok sten til væggene, så på den nye facade mod stranden blev der indvendigt støbt en stor, rå betonmur, ligesom vi støbte en betonmur mellem soveværelse og badeværelse. Det løste vores problem med manglende mursten, men det tilførte også huset noget nyt, som spiller flot op imod de rå teglsten og de originale betonoverliggere og bundstykker ved vinduer og døre.
Indretning og interiør er minimalistisk og enkelt, som Vivian og Stephan godt kan lide det. De finder især inspiration fra hoteller og restauranter, hvor der er tænkt over farve- og materialesammensætningen, og hvor alt harmonerer og har lidt kant, og man har lyst til at blive. Parret er meget mere til speciallavede møbler og interiør end designklassikere, ligesom de værdsætter kunst og kunsthåndværk.
Naturrige omgivelser
Udenfor er et spejlbassin med åkander bare en af mange detaljer, der er med til at binde huset sammen med de naturrige omgivelser. Al udendørsbelysning er de originale kobber-lamper, tegnet af Friis & Moltke, som er blevet restaureret, så de kunne bruges igen. Der er også plantet dværgfyr og -taks samt sat fire meter høje, opstammede østrigske fyrretræer, der er hårdføre planter, der kan overleve tæt på havet.
– Jeg kan ikke forklare det, men jeg synes, vand hører til. Det er det mest betagende element, og jeg kan ikke lade være at kigge på det. Lige for tiden ærgrer jeg mig over, at jeg ikke fik anskaffet mig en af Maria Rubinkes bronzeafstøbninger for år tilbage. Nu er det svært at få fat i. Det håber jeg, at jeg en dag får mulighed for. Så skal den stå midt i vores spejlbassin i solgården, for det går jeg forbi mange gange i løbet af en dag.