

Den store væv, der tidligere var hendes vigtigste arbejdsredskab, er sat lidt på standby, imens Annemette bruger tid på at undersøge de plastiske egenskaber i jerntråde eller at skabe gople-lignende installationer af silikone
Kunstner og tekstildesigner, Annemette Beck, forvandler naturfibre og skrald til imponerende kunstværker. Kom med indenfor i hendes kunstneriske hjem her.
AfNaturen langs vestkysten er i evig interaktion med havet og vinden. Nye strukturer, aftryk og fragmenter afsløres og forsvinder, og det er netop i dette krydsfelt, imellem evighed og foranderlighed, det magiske opstår. Det siger kunstner og tekstildesigner Annemette Beck, hvis imponerende CV tæller opgaver for Chanel og Dior, danske ambassader i New York og Prag og Viborg Domkirke, blot for at nævne nogle få.
For fire år siden slog hun sig ned midt i den rå natur på vadehavsøen Fanø, og her finder hun den stilhed, der giver hende mulighed for at høre sin egen kunstneriske stemme.
Det er godt fire år siden, kunstneren og tekstildesigneren Annemette Beck pakkede sin mondæne, højloftede lejlighed i Aarhus ned.
I flyttekasserne var fragmenter fra et kunstnerliv i den internationale overhalingsbane, nogle vilde designmøbler fra Støvlelandet, to kæmpestore væve, garn- og tekstilsamples til et helt livs kunstnerisk udfoldelse plus en forventning om at åbne et helt nyt kapitel i et gammelt, lavloftet hus på Fanø. Annemette trængte med egne ord til at komme ned til jorden og ud i naturen – helst i en natur, som i ny og næ viser tænder, og det er Vesterhavet garant for.
At det blev Fanø, var ikke helt tilfældigt, for Annemette tilbragte alle sine barndomssomre ved Vesterhavet, men det var i virkeligheden hendes datter og samarbejdspartner gennem en årrække, der opfordrede sin mor til at afprøve ølivet. Og som tænkt så gjort.
Annemette købte et gammelt Fanø-hus i udkanten af Nordby, og så gik hun ellers i gang med at forvandle husets indre til en bolig, som hun kunne se sig selv i.
Istandsættelsen foregik, imens hun i fire måneder boede i det totale byggekaos med nedrivning af vægge, åbning til kip og etablering af nyt køkken og bad.
Huset er blevet renoveret i stor respekt for den oprindelige byggestil, men Annemette havde brug for mere lys og albuerum, så der blev væltet nogle vægge og bl.a. skabt et hyggeligt køkken-alrum med ildsted og et smukt lysindfald.
Annemette, der i sit kunstneriske arbejde er vant til at skære fra, minimere og fjerne alt det overflødige i bestræbelserne på at nå frem til et klart og enkelt udtryk, udviste samme mod i nyindretningen af sit nye hus.
Et sort køkken, hvidlakerede trægulve, en blommefarvet væg, der passer til husets originale hollandske kakler, kunst, der kradser, moderne møbler og organiseret arbejdsrod er blot nogle af elementerne i det, der er endt som et både spændende og hyggeligt hjem. Man er ikke i tvivl om, at her bor en kunstner med en meget sikker fornemmelse for materialer, farver og teksturer.
Uanset hvor man lader øjet hvile, så bliver sanserne stimuleret af materialer, som enten er transformeret til kunstværker eller venter på at finde deres form.
Materialerne finder vej til atelieret – og resten af huset – under de daglige vandringer i naturen, ved et besøg på en skrotplads eller på rejser til bl.a. Italien.
Inspirationen henter Annemette både i den natur, der findes i rige mængder lige uden for hendes dør, og i mødet med det fremmede, med kunsten, modeindustrien – og ikke mindst i mødet med andre mennesker, gerne i en international kontekst.
Ligesom Fanøs gamle sømænd og skippere, der havde rod i det nære og mod til at rejse ud på de syv verdenshave, har Annemette også et internationalt udsyn.
Lysten til at afsøge alle hjørner af det kunstneriske rum har præget hele den kreative rejse fra studierne på Kunsthåndværkerskolen i Kolding, hvor specialet var stoftryk, og frem til det foreløbige kunstneriske ståsted.
Vovemod, eventyrlyst og udlængsel har, sammen med lidt held til at løbe på de rigtige mennesker, banet vejen for en international karriere med udstillinger mange steder i verden.
Annemette har sat kunstneriske aftryk på nogle af verdens største modehuse og hoteller, såsom Armani, Chanel og Dior og Fairmont St Andrews Hotel, The Waldorf Hilton Hotel og Emirates Marina Hotel. Undervejs er det også blevet til en lang række udsmykninger af kirkerum, bl.a. domkirkerne i København og Viborg.
Nu indtager hun verden fra Fanø, hvor vekselvirkningen imellem de stille vintermåneder og de hektiske sommermåneder passer hendes kunstnersjæl.