Parret forelskede sig ikke i huset, men snarere idéen om det hus, det kunne blive til
Nu er huset fra 60'erne ikke til at kende.
Af
Den lange, enkle, hvidpudsede mur, som vender ud mod vejen, er kantet med perlegrus og vejrstærke fyrretræer, som skal minde om strandens farver og dufte – gran, fyr, pinje og strandstrå.
Den private mur
Bag en lang, hvid mur findes en verden af enkelhed, æstetik og klassiske danske møbler. Her bor parret Majbritt og Jesper Johansen, der sammen har designvirksomheden Designunit Creative Studio.
I sin arkitektur lukker huset sig om sig selv med en privat gårdhave beplantet med skulpturelle strandplanter og et grundplan med plads til mange gæster. Stilen er rent skandinavisk og fuld af træ og sort-hvide kontraster. Få et kig ind her bag muren, og oplev livet bag.

Den gode stol er der rift om. Det er en gammel Hans J. Wegner-stol, CH25, der produceres af Carl Hansen & Søn. Billedet bag er fra Galleri Stokkebro og af kunstneren Maria Speyer. Daybeden Dicentra fra Thorsen Møbler er designet af Søren Lund. Med den hørfarvede kanvaspolstring skaber den et afslappet læsehjørne sammen med sidebordene, hvor det store i sort marmor er fra Ilva, og det lille LTR-bord fra Vitra er designet af Ray og Charles Eames i 1950. Litografiet over er af Cathrine Raben Davidsen.
En perfekt beliggenhed
I et stort, hvidt hus, der oprindeligt er fra 1960’erne, bor parret Majbritt og Jesper Johansen med deres to sønner. Sammen har de designvirksomheden Design Unit Creative Studio, hvor de arbejder med reklameopgaver og visuel identitet.
Efter flere år på Sjælland kastede de sig for 2½ år siden ud i et totalt renoveringsprojekt i Jylland, hvor de begge oprindeligt kommer fra. De faldt over et hus i et område uden for Aarhus, hvor de dog ikke forelskede sig i huset, men snarere i idéen om det hus, de kunne se det blive til – ikke mindst, fordi beliggenheden var perfekt.
Efter ombygningen er det nu på 180 m² og pudset hvidt på de tidligere gule mursten samt har fået fladt tag. Vinduerne var små og få, og parret, som elsker lys og refleksioner, ønskede at alle vinduer skulle være så store som muligt, men kun på den inderste del af huset.
Huset minder nu om en spansk hacienda med en lang, lukket, pudset mur mod verden udenfor.

Gulvene i huset er af henholdsvis flydende beton og træ, som støder direkte op til hinanden. De store vinduespartier giver maksimalt dagslys og gør, at det store rum er i konstant forandring pga. solens og lysets daglige vandring. De lange gardiner bag sofaen er fra Fischer Gardiner i Aarhus og er bevidst sat op for at skabe en blød kontrast til den rå beton og for at give en bedre akustik. Samtidig virker de som en dynamisk væg mod de mere statiske, sorte vinduesrammer. Svanen-stolen er en af de tunge klassikere, som er tegnet af Arne Jacobsen i 1958 og produceret af Fritz Hansen. Pendlen Franklin er fra serien Tribeca designet af Søren Rose for Menu.

Den synlige konstruktion i loftet er med til at binde entréen sammen med de tilstødende rum, og de sorte vinduesrammer skaber en god kontrast til de hvide vægge og lofter. Skænken er fra Mater, og læderspejlet fra Gubi er designet af Jacques Adnet i 1950’erne.
Fra mange rum til en stor grundplan
Alle væggene i huset blev revet ned, og en ny planløsning blev tegnet af parret.
Derfor er huset totalt forandret fra at have mange små rum til nu at have en stor, sammenhængende grundplan, for idéen var at indrette huset til at kunne rumme masser af liv, gæster og børn, der løber ind og ud i haven.
– Da vi skulle bygge til, hyrede vi en arkitekt til at tegne tilbygningen. Han foreslog en større forældreafdeling med stort soveværelse, men der sover vi jo kun, og det er vigtigere for os, at vi har plads om dagen til det liv, vi lever, end et større soveværelse, så det blev løsningen, og det er vi glade for, siger Majbritt.

Fra stuen er der direkte udgang til terrassen gennem store skydedøre af glas, som også får udendørs- og indendørsliv til at hænge godt sammen.
Holder af anonymitet og fred
Den nye tilbygning er placeret, så huset danner en vinkel, der får tankerne hen på en gårdhave med god kontakt til livet indenfor. Samtidig giver de store gulv-til-loft-vinduer en følelse af rum, der forlænges helt ud til havens slutning.
– I Danmark elsker vi at følge med i hinandens liv, og vi synes, at det er sjovt at kigge over hækken ind i andres huse. Men vi holder også rigtig meget af anonymitet og fred til at være os selv – måske fordi vi ofte har fuldt hus. Derfor er den lukkede mur mod vejen en god løsning for os, forklarer parret.

Møbelklassikere er et fast element i husets indretning, og en af dem er Flaglinestolen tegnet af Hans J. Wegner i 1950 og produceret af PP Møbler. Bag den står en sort Grasshopper-gulvlampe fra Gubi, som Greta Grossman designede i 1940’erne, samt tre gulvvaser fundet i CasaShop.
Små oaser
Oaser kommer af fred, og der er flere steder rundt om huset med små oaser, bl.a. en bred, lys sti langs huset med grålige, sandfarvede fliser, hvor der er plantet en række med fyr, pinje og strandgræs.
– Det giver os en fornemmelse af ro med tonerne fra hav og strand samt duften af fyrretræer, når man går langs huset, fortæller parret.

Støvede farver møblerer stuen i form af sofaen, Juul, der er designet af Jens Juul Eilersen, blandede puder fra Magasin og Aiayu og et miks af runde borde i træ fra Mater og &Tradition, der nemt kan flyttes rundt efter behov.
Et rum i rummet
Til daglig lever Majbritt og Jesper af at få idéer og udføre opgaver for kunder i deres fælles firma, så da de skulle planlægge forløbet og indretningen af deres eget hus, blev der lavet moodboards med mange designs, især da tilbygningen skulle laves med et flydende betongulv, der støder op til trægulvet.
– De fleste syntes, at trægulvene skulle gå igennem hele huset, men vi kan godt lide idéen om en afgrænsning, der giver et rum i rummet, samt kontrasten mellem materialerne. Det var da heller ikke lige det enkleste at få lavet et gulv, som jeg ville have, det skulle være, for beton er ikke bare beton, siger Majbritt, der havde en helt klar idé om, hvordan strukturen og overfladen skulle være, inden de gik i gang, og det er de begge rigtig tilfredse med i dag.

Det runde spisebord er Poul Kjærholms PK54 med brun marmorplade fra Fritz Hansen, og stolene omkring er Hans J. Wegners Y-stol fra 1949 designet for Carl Hansen & Søn, som her er i en blanding af sortlakerede og sortbejdsede med flettede sæder. Lampen over bordet er en Mantis. Terrassens trædæk er lavet i lærketræ, der ældes sølvgråt, og som derfor vil glide ind i farverne på de andre gulve.
Dynamik i indretningen kommer af kontraster
I indretningen fornægter Majbritts fortid som stylist sig ikke. Hun er vant til at finde ting og sager vidt forskellige steder fra og rask væk mikse dyrt og billigt, for hun synes, at dynamik kommer af kontraster.
– Jeg ser som sådan hverken på pris, trends eller farver, når jeg vælger til os privat. Jeg ser, hvad jeg kan lide, og hvad Jesper kan lide, og deraf blandes vores stil, til vi begge er tilfredse, forklarer hun.

Køkkenet vender mod haven, som giver en god udsigt til begge spisepladser. Majbritt er ikke vild med emhætter og har derfor placeret en mellem loftsspærene, så den er næsten usynlig.
Et hjem med danske designklassikere
Begge er de glade for danske designklassikere, og de nyder den smukke og gode kombination af funktionalisme og æstetik, som de danske arkitekter har lavet for mange år siden, og som stadig holder.
– Jeg er vild med de tanker, de har gjort sig om designet, men også med den grundighed, det er udført med, samt formsproget. Blot synes jeg, at det er lidt ærgerligt, at de møbler, som engang kunne erhverves af en bred målgruppe, nu er forbeholdt de mere etablerede, siger Majbritt.
De synes begge, at møblerne fungerer godt i dagligdagen og er komfortable, og at bruge dem blot gør dem endnu smukkere.
– Det får vi testet dagligt med alle de børn og voksne, der bruger huset. Og så er det jo heldigt, at vi er enige om at kunne lide de samme ting og den enkle stil, siger parret, der deler designsmag både i privaten og i deres firma.

Et køkkenstilleben skaber stemning på køkkenbordet. Peugeot-peberkværnen, den japanske tekande samt Stelton-kanden er fra Magasin. Stenskålen og vasen med ører fra Egypten er fra Atelier du Noir.

Det fritstående køkken i sortbejdset træ er fra Kvik. Barstolen er tegnet af Space Copenhagen for Mater, og vasen er fundet i Atelier du Noir. Væg- og loftslampen er en Mantis designet af Bernard Schottlander.

Soveværelset er holdt i grå toner med gardiner fra Fischer Gardiner i Aarhus og et sengetæppe og puder, der er syet på bestilling hos Atelier du Noir. Betonkuben havde Majbritt egentlig købt til haven, men nu fungerer den fint som natbord. Sengen er fra Ikea, og lamperne på væggen er fra Menu.

Alle skabsvægge er fra Kvik, og de skulpturelle tillægsplader er til Poul Kjærholms PK54-bord, så det kan udvides, når der er mange gæster.

En kølig grå farve på fliserne skaber et roligt udtryk på badeværelset.

En gulvvase af keramik og et marmorfad fra Atelier du Noir bryder badeværelsets grå linjer med organisk liv.

To badeværelser er slået sammen til ét. Det er lavet med både kvadratiske og rektangulære grå fliser. Læderspejlet er designet af Jacques Adnet og er fra Gubi, og de koksgrå håndklæder fra Vipp.

Majbritt Johansen, der står bag designunit.dk, holder af at ligge og slappe af i Hans J. Wegners Flaglinestol.

Huset ligger tæt på stranden, som familien er flittig bruger af.

Den lange træterrasse skaber rum for mange typer liv. Havemøblerne af teak er fra Skagerak, og hængestolen er fra Broste Copenhagen. To betonborde fra Ilva er sat sammen til ét langt med Tolix-stole i galvaniseret stål omkring på begge sider.