Kubehuset af fyrretræ blander sig med naturen

Huset ligger isoleret og privat på sin egen halvø.

© Åke E:son Lindman

Arkitekturen er baseret på en sammensætning af flere husfløje, der både er private og interagerer. Indgangspartiet er overdækket af en konstruktion, der hviler oven på de andre kuber, og nærmest svæver som et hus i luften. Den udgør husets akse.

Arkitektur i naturen

Med sølvgrå farver blander kubehuset af fyrretræ sig med andre fyrretræer på en spektakulær naturgrund med vandet som nærmeste nabo. Huset nord for Stockholm er både diskret og distinkt, og binder ubesværet inde og ude sammen. Store glaspartier gør det skiftende lys og omgivelserne udenfor til en del af livet indenfor.

I ét med naturen

På en halvø ved søen Runn nord for Stockholm i Sverige ligger den signifikante Villa Sunnanö. Beliggenheden er afsides og omkranset af vand på to sider, men fra søen kan huset spottes mellem høje slanke fyrretræer. Ejernes ønske var at bygge et hjem, der faldt i ét med naturen. Derfor måtte arkitekturen ikke være for prangende eller ekstravagant, ligesom huset skulle bygges under mest mulig hensyntagen til naturgrundens buske, træer og klippesten. Og her ligger det så – formet som skulpturelle blokke, der på hver sin måde er forbundet med skov og vand gennem vægge af glas, samt lys fra en sol, der enten går op eller ned i rummene.

© Åke E:son Lindman

Loungeområdet med møbler fra Slettvoll vender ud til samme side som spisestuen, hvor en glasvæg mellem de to fløje bryder og skaber lethed mellem rummene, men også både privatliv og samhørighed. Barvognen Chariot er designet af GamFratesi for Casamania, og passer perfekt til rummet, hvor egetræsgulve fra Dinesen skaber en varm ramme. Søjlerne er beklædt med læder – en god idé til at camouflere noget, som ellers ikke er så dekorativt.

© Åke E:son Lindman

Stuen vender mod aftensolen, og møblerne er naturligvis sat, så udsigten kan nydes. Over pejsen har arkitekten lavet en dekorativ detalje, der fungerer som et kunstnerisk indslag.

Naturen kommer med helt ind

Det er arkitekten Hans Murman, der har skabt det to-etagers hus. Hans vision var både at få bygningen til at virke, som om den underordner sig naturen, og trækker de idylliske omgivelser mest muligt ind med en følelse af, at man selv indendørs befinder sig midt i naturen. Således er huset konstrueret ud fra en akse udgjort af den øverste etage, hvor flere fløje skyder ud til siderne med hvert et stort vindue som endevæg, som giver beboerne en betagende udsigt til træer og klippesten, og hvor et udhæng skaber mulighed for at kunne sidde ude og afskærmet i hver fløj. For hver ende af aksen er der en terrasse, hvor man kan nyde solen henholdsvis om morgenen og aftenen. I køkkenet strømmer morgensolen ind ad vinduerne, mens loungeområdet med pejs rammes af solnedgangen.

© Åke E:son Lindman

Spisestuen virker nærmest som et kirkerum med alt det indfaldende lys. Bordet af eg og marmor er designet af Hans Murmann, og stolene Palma Meeting er fra Offecct. Lysekronen Heracleum II er fra Moooi.

En skandinavisk atmosfære

Med arkitekturen er huset delt op i mindre områder, hvor hvert rum er defineret, men med kig til hinanden i stueetagen, hvilket skaber en fornemmelse af små saloner, man kan bevæge sig rundt imellem afhængig af lyset. Ovenpå ligger soveværelserne, der som de andre rum alle har udsigt. Den svævende trappe i eg og glas, der har en central placering i huset, er skabt af Hans Murman, som brugte flere måneder på at tegne den, for at den kunne harmonere med resten af boligen.

Som materiale var træ det åbenlyse valg i ønsket om at skabe en naturlig følelse. Det er konsekvent brugt gennem bygningens interiør til trappe, beklædning, møbler, men også i form af Dinesens egetræsgulve, da gulvet er en stor del af det overordnede udtryk, hvor det skaber varme til de hvide vægge og lofter, samt en skandinavisk atmosfære. Facaden og faltak-taget er af fyrretræ behandlet med jernsulfat, der i farve blender diskret ind i mellem træerne, mens glasset taler til vand og himmel.

© Åke E:son Lindman

Det minder om en ø midt i søen, men er kun en halvø. En badebro gør det nemmere at hoppe i søen. Herfra fornemmes det også, at vandet kan ses fra alle rum i huset.

© Åke E:son Lindman

Trappen har et luftigt udtryk med glassider, der skaber transparens, hvor træ-gelænderet fremstår med et svævende skulpturelt design.

© Åke E:son Lindman

I soveværelset bliver grundens fyrretræer en del af indretningen, hvor et udhæng af træ skærmer for vind og vejr, men også lyset, så der ikke er behov for gardiner.

© Åke E:son Lindman

Træ bruges også som indretningselement i vinkælderen, som herigennem bliver sammenhængende med resten af huset, hvor træ er dominerende.