Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Herskabsvilla med overdådig stukarbejde

Fra faldefærdigt hus til spektakulær herskabsvilla med måbende detaljer.

Danmarks flotteste stukarbejde?

Måske... I et villakvarter på Frederiksberg ligger denne særlige herskabsvilla. Her har indretningsdesigner Christina Vising renoveret et gammelt, faldefærdigt hus og resultatet er spektakulært.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Det kræver fantasi at kunne skabe så mange imponerende detaljer som i villaen på Frederiksberg, hvor Cristina Vising selv står bag meget af designet.

Fra nedslidt hus til spektakulær villa

Det er svært at forestille sig, at huset med den spektakulære hall, det store, elegante snedkerkøkken og de dejlige, lyse rum for under to år siden var et slidt, medtaget hus, der var inddelt i flere små, mørke cigarkasser. Alligevel var indretningsdesigner Cristina Vising ikke i tvivl om, at huset havde det, der skulle til, trods skimmelsvamp og medtagne rum.

Hun og manden, Mikhael Melander, havde dog allerede budt på et andet hus i Søllerød, men da Frederiksbergvillaen kom til salg, måtte de ringe til ejendomsmægleren og sige, at de havde forelsket sig i et andet hus.

– Allerede da vi parkerede uden for huset første gang, vidste jeg, at vi bare måtte have det. Og da jeg så trådte ind ad døren, blev jeg mødt af en helt fantastisk karma. Jeg følte stor trang til at redde det her hus. Det var så misligholdt, og jeg syntes, at det skulle have lov til at trække vejret og have masser af lys og luft, fortæller Cristina.

Det ønske blev i den grad udlevet ved at lave helt om på planløsningen, for parret tog direkte på sommerferie efter huskøbet, og her tegnede Cristina det nye hus ved poolkanten ved hjælp af en tændstik som fin målestok. Fire mindre rum blev slået sammen til et stort køkken-alrum, det gamle trappeløb til tjenestefolk blev benyttet til et gæstetoilet i stueetagen, og overalt blev der flyttet døre og vægge.

For at skabe et stort, åbent indgangsparti blev der ligeledes fjernet et stykke af første sal samt konstrueret og flyttet en ny trappe.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Et helt fantastisk stukarbejde fylder i husets store hall. Den oprindelige plan var at lave høje paneler, men grundet rummets størrelse endte Cristina med at tegne stukken selv og få stukkatør Peter Møller til at lave den. I det imposante rum står Poul Kjærholms PK31-sofa og Arne Jacobsens Svane samt et marmorbord fra Gubi.

Klar vision og stuk-amok

– Jeg behøvede ikke lang tid til at finde ud af, hvordan huset her skulle formes, for jeg kunne se det hele for mig. Mit udgangspunkt har været at indrette åbent med gode, reelle rum, for jeg kan ikke lide døde vinkler i et hus. Alle hjørner skal bruges, og man skal føle, at man er sammen, selvom huset er stort, forklarer Cristina.

Ud over mere åbenhed og funktionalitet var det vigtigt for Cristina at give villaen fra 1900-tallet et gevaldigt æstetisk løft. Al den gamle stuk var så medtaget, at den ikke kunne reddes, og hun indgik derfor et samarbejde med Peter Møller, der er stukkatør. Sammen skabte de en ny og helt unik stuk til hvert rum – for ikke at tale om et imponerende stukarbejde i den store hall.

– Planen var først at lave høje paneler, men det hele endte med, at jeg gik fuldstændig stuk-amok. Fordi rummet er så stort, gav det bare pludselig god mening at sætte stuk overalt, for det er svært at indrette med kunst, og stukken fungerer derfor som et kæmpe kunstværk, forklarer Cristina.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Bordpladen fra Borderstone er en grøn Verde Alpi-marmor, der skaber en flot farvet effekt i køkken-alrummet. På væggen hænger en plakat af fotografen Kenneth Willardt, som Cristina er eneforhandler af i de nordiske lande.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

I husets hall er der højt til loftet – både fysisk og visuelt i form af et vovet stukarbejde. Herfra er der indgang til et stort køkken-alrum, hvor mørkt træ giver modspil til det store, lyse rum.

Ingen detaljer for små

Cristina har også selv designet trappen i den store hall. Alt ned til den mindste detalje har hun tegnet og derefter sendt tegningerne til Polen, hvor trappen er bygget. Inspirationen fandt hun efter utallige ture til slotte og herregårde.

– Jeg elsker processen ved at få en idé, skabe den på papir og se den udforme sig i virkeligheden. Jeg er typen, der konstant får nye idéer, og bare må have ført dem ud i livet. Lige nu er jeg sammen med min stukkatør ved at skabe en serie af nogle sjove figurer. Hvordan jeg så fik idéen til en kaningris, ved jeg simpelthen ikke, siger Cristina.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Cristina var ikke i tvivl om, hvordan hun skulle indrette køkkenet, og hun har derfor selv tegnet det og fået en snedker til at udføre det. Alle elementer er lavet i massiv røget eg, mens bordpladen er grøn Verde Alpi-marmor fra Borderstone. Familien har ofte mange gæster og har valgt dobbelt af både opvaskemaskiner og kogeblus, der er placeret i karnappen.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

I de to vitrineskabe fra Lindebjerg Design har Cristina udstillet sin store glassamling. Det er en smuk blanding af gamle vintageglas fundet på loppemarkeder og Instagram samt glas, som Cristina har arvet af sin mor.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Kuberne i messing, der står ud som en anderledes 3-d-udsmykning, er Cristinas eget design. Gardinerne i grå hør er syet hos Gittes Gardin Entreprise, og den rosa loungestol er fra Gubi.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

I vindueskarmen pynter en blomstret lampeskærm og en glasvase fundet hos Igenibrug i Helsingør. Den lille Bing & Grøndahl-skål er en gave fra Cristinas svigermor.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Spisebordet er fra Andersen Furniture, og det er omkranset af Arne Jacobsens Syverstole, for Cristina kan godt lide den enkelhed, som de skaber. Pendlen er den ikoniske Kogle, som Poul Henningsen designede i 1958. Kunsten på væggen af Michael Kvium skaber et provokerende spil til de stilrene møbler.

Klassikere og udskejelser

Det er tydeligt, at Cristina godt kan lide at skeje ud med kunst, lamper og installationskunst for at give hjemmet mere personlighed, men hun har dog tvunget sig selv til at vælge mere klassiske og neutrale møbler, så der er en enkel, rolig base til alle udskejelserne. Cristina har nemlig også en svaghed for iøjnefaldende kunst som Michael Kvium og Kenneth Willardt.

– Jeg kan godt lide kunst, der provokerer og kan rykke egne grænser. Det giver lidt modspil til alt det pæne her. Faktisk synes jeg, at huset stadigvæk er alt for poleret, og det er lige før, at jeg render rundt med støvsugeren og knalder den ind i dørkarmene. Her skal være plads til fejl, til at leve og til fester og gæster, siger Cristina.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Egentlig er den lille stue et gennemgangsrum, og derfor er sofaen bevidst sat midt i rummet, så man bliver fristet til et lille hvil, når man passerer. Den svungne sofa er fra Gubi, og puderne er vintagefrontstykker fra et loppemarked i Paris, der er syet om. Det grå gulvtæppe fra Garant skaber en rolig flade under det farverige liv på sofabordene, hvor en vase fra Louise Roe lyser op. Konsolbordet er fra Handvärk, og billedet over er af Kenneth Willardt.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

I stuen er der indrettet en hyggelig zone med et rundt bord og fire loungestole. Her bliver der spillet kort med venner og familie. Bordet fik Cristina speciallavet af en italiensk leverandør, som hun mødte på en messe. Som en krans over hænger en pendel, der er designet af Vilhelm Lauritzen. Stolene er fra Sofakompagniet, og puderne er fra Ikea. De to lamper med rosa skærm er fra Design By Us.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Soveværelset har volumen, så Cristina har ikke sparet på tekstiler og bløde møbler i varme og beige-grå nuancer for at gøre rummet imødekommende. De runde loungestole er fra Sofakompagniet, og puderne og sengetæppet er syet hos Gittes Gardin Entreprise. Den lyserøde pendel er fra 1930’erne og fundet hos Vintage 415 på Instagram. Over sengen hænger ti værker af blandt andet Michael Kvium og Christian Lemmerz. Spejlene er fra &Tradition.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Oprindeligt var det store badeværelse på første sal en stue. I dag er der lavet en dør fra soveværelset ind til det flotte rum, hvor der var plads til to badekar fra Bad & Stil, som Cristina syntes, at det store rum lagde op til. Armaturerne er fra Vola, og fliserne fra Flise Bent. Pendlen, Orb, er fra Bolia, og billedet er af Terry O’Neill og forestiller Faye Dunaway, efter at hun vandt en Oscar i 1977.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Som en anderledes detalje er der lavet to separate moduler med håndvaske, hvor hver er indrammet med en flisevæg. Cristina har selv tegnet og fået en snedker til at lave dem. Messingspejlene er fra Nordal.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

I badeværelsets brusesektion har Cristina sat et røgfarvet spejl ind for at give varme til rummet, som er en fornemmelse, der også understøttes af en keramikkrukke.

© Styling: Rikke Graff Juel Foto: Christina Kayser O.

Smukke detaljer markerer stilen i brusenichen i form af messingarmaturer fra Vola og marmorflader på vægge og gulv. Fliserne er fra Flise Bent ligesom sæbeholderen i marmor, som Cristina har designet.

Relaterede Artikler