
Dengang tegnede de huse til folket på begrænset plads og budget. Deres arkitektur har aldrig været mere eftertragtet end nu
I årene 1933-1959 fik den danske arkitektstand vind i sejlene pga. ordningen med statslån til nybyggede enfamilieshuse, og det betød, at et purungt arkitektfirma som Friis & Moltke kom flyvende fra start. Deres statslånshuse er dog mere end flot og funktionel arkitektur: De er menneskelige. Og kunstneriske. Og drevet af glæden ved naturen. BO BEDRE har mødt arkitekt og arkitekturhistoriker Marianne Ibler, som er aktuel med en bog om de ikoniske huse.
AfDet sker, at dyd og nødvendighed hænger sammen på smukkeste vis.
Det er de såkaldte statslånshuse fra perioden 1933-1959 et oplagt eksempel på. Husene var en direkte konsekvens af de socialreformer, som kom ud af Kanslergadeforliget i 1933, der på mange måder blev startskuddet til velfærdsstaten.
Ordningen var et tilbud til mindre familier om med fordelagtige lån at bygge egen bolig med have, hvis de holdt sig inden for en specifik størrelse og et begrænset budget. Med statslånene fulgte en opblomstring for den danske arkitektstand, og ikke mindst fik purunge tegnestuer som Friis & Moltke vind i sejlene i kraft af dem.
Friis & Moltke blev dannet i 1954 af studiekammeraterne Knud Friis (1926-2010) og Elmar Moltke Nielsen (1924-1997). To mænd med store personligheder, som Marianne Ibler, arkitekt, journalist, ph.d. i arkitekturhistorie og nu også forfatter til bogen Friis & Moltke Husene, slet ikke er i tvivl om spillede ind på såvel deres tilgang til arkitektur som deres store succes blandt “helt almindelige” mennesker.
De to havde beslægtede baggrunde: Begge var jyder og fra entreprenante hjem; Moltkes indremissionske far havde et mejeri, Friis’ far havde en bilhandel, og hans mor en kiosk. Friis var en dygtig atlet, mild, rolig og diplomatisk af sind og søgte ud i naturen for at male landskaber og køer. Moltke var en lidt grov og kategorisk, fandenivoldsk levemand, som fyldte huset med gæster og brugte naturen til fiskeri og jagt.
Den enes kølighed kombineret med den andens ilterhed skabte perfekt tempereret arkitektur.


















