Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Få et glimt af de sprudlende WorldPride dialogbænke

Bænkene kan opleves i Tivoli og har til formål at skabe større forståelse, åbenhed og respekt for diversitet. Hvilken er din favorit?

© Per Morten Abrahamsen - AQUAs dialogbænk 'I Am What I Am'.

En optakt til årets fejring af WorldPride og EuroGames

I løbet af sommeren har man, i Tivoli, kunnet opleve to såkaldte dialogbænke skabt af to danske kunstnere, Michael Kvium og Maria Rubinke.

Bænkene er skabt i samarbejde med Flügger og har til formål at sætte fokus på dialog og diversitet.

Afsløringen i juni måned blev en perfekt anledning til at tage hul på optakten til årets fejring af WorldPride og EuroGames. Efter PRIDE-ugen bliver bænkene desuden sat på auktion, og hele overskuddet vil gå til Copenhagen 2021.

© Per Morten Abrahamsen - Dialogbænken 'Blind Date Bench' af Michael Kvium.

© Per Morten Abrahamsen - Dialogbænken 'No Walk in the Park' af Maria Rubinke.

Nye bænke er flyttet ind i den fortryllende have

Den 13. august blev der tilføjet yderligere 7 dialogbænke i forbindelse med Copenhagen 2021, som løber af stablen i august.

De nye dialogbænke er skabt af Emilie Helmstedt, AQUA, Özlem Cekic, Hummel, e-Types, Barbara Gay og Thomas Bickham.

Se alle bænkene nedenfor.

© Per Morten Abrahamsen - e-Types er et kreativt brandbureau, der hjælper med at bygge og nytænke brands på baggrund af skarpe insights, award-vindende æstetik og store idéer. Bureauet tror på, at de mest succesfulde brands er oprigtige brands.

© Per Morten Abrahamsen - Popbandet AQUA fik deres internationale gennembrud med sangen 'Barbie Girl' i 1997, og har siden stået bag mange hits. I år har de lavet den officielle WorldPride sang 'I Am What I Am', som vil blive spillet, når Pride optoget bevæger sig igennem Københavns farverige og festlige gader.

© Per Morten Abrahamsen - Özlem Cekic er brobygger, forfatter, debattør og tidligere folketingsmedlem. Hun har bl.a. søsat konceptet #dialogkaffe, hvor hun siden 2010 har opsøgt personer bag hademails, og dem der gerne vil gå i dialog. Hendes formål med #dialogkaffe er at gøre opmærksom på, at alle har et personligt ansvar for at insistere på den demokratiske samtale.

© Per Morten Abrahamsen - Hummel har kreeret tøj og sko til danske sportsfolk siden 1923, og i dag sørger de stadig for, at man kan klæde sig med kant og krarakter, når man skal være aktiv. Hummel er ligesom Flügger officiel hovesponsor på Copenhagen 2021, og virksomhedens kreative afdeling har sammen med Flügger skabt en farverig dialogbænk.

© Per Morten Abrahamsen - Barbara Gay arbejder med sin virksomhed rhubarb studio i krydsfeltet mellem design, kunst, styling, konceptudvikling, visuel branding og livsstil. Hun har igennem 15 år arbejdet med internationale design brands og -bureauer samt upcoming uafhængige designere og virksomheder. Hendes arbejde kombinerer æstetisk forfinelse med kommerciel forståelse og en taktil og poetisk atmosfære.

© Per Morten Abrahamsen - Emilie Helmstedt er stifter og kreativ direktør i modehuset HELMSTEDT design studio i København. HELMSTEDT arbejder i krydsfeltet mellem kunst og mode med en stor kærlighed til det uventede. Emilie Helmstedts kreative tilgang manifesteres i mode til kvinder, skulpturer og digte.

© Per Morten Abrahamsen - Thomas Bickham er en dansk hybridkunstner, som arbejder med storytelling, design og skræddersyet interiør og smykker. Han fokuserer på at skabe design som udtrykker en kundes personlige frihed, autenticitet og grænseløshed i en ny form. WorldPride og EuroGames tiltaler ham, fordi han godt kan lide den vildskab, som LGBTQIA+ miljøet repræsenterer, hvor farver, seksualitet og kønsidentitet blandes i ét stort kreativt møde.