Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Tableau Copenhagen får kunst, design og blomster til at mødes på fineste vis

"Man tror, at jo flere, jo bedre, men sådan virker det ikke nødvendigvis med blomster."

Blomsterbarn

Med Tableau Copenhagen har Julius Værnes Iversen skabt et multi-disciplinært studio, hvor kunst, design og blomster mødes i et ekspressivt krydsfelt. Her skal man ikke være bange for at gå indenfor og nyde udstillinger, blomsterdesign og den smukke gårdhave, som er i konstant forandring.

© Foto & Styling: Glotti Press

© Foto & Styling: Glotti Press

Hvor stammer idéen til Tableau fra?

– Min far var blomsterbinder, og det er der, mit aftryk stammer fra. Jeg har altid interesseret mig for design, kunst og installation og havde lyst til at forene alle de forskellige kreative felter til ét koncept. Det blev til Tableau. Ordet betyder “lille scene” på latin, og det er det, vi gør – skaber små scener i form af et mindre designobjekt, et lille kunstværk eller som en invasiv installation, der overtager et helt rum.

– Jeg synes, det er ekstremt interessant, når de forskellige kreative felter krydser ind over hinanden, og man befinder sig i gråzonen, hvor et kunstværk bliver brugbart, og et designobjekt bliver klassificeret som et kunstværk. Et tableau er også et podiemøbel, og i vores designprocesser tænker vi altid på at skabe en form for plads, man kan udstille på.

© Foto & Styling: Glotti Press - Gårdhaven bag Tableau består af en samling forskellige objekter. Den er en levende installation, som ændrer sig alt efter årstiden, og alt derude er til salg, så derfor skifter udtrykket konstant. Den grønne fingerfilodendron står i en betonskulptur lavet af den dansk-italienske kunstner Davide Ronco. Den er et aftryk af flamingokasser og fra en udstilling, der hed L’Illusion des Sosies, som handlede om det aftryk som transport- og indpakningsprodukter sætter på klimaet.

Fortæl lidt om, hvordan I arbejder

– Vi synes, det er sjovt at lave samarbejder med forskellige kunstnere og designere. Både at udvikle objekter sammen og i forbindelse med indretningsopgaver og kommissionerede opgaver, som eksempelvis møbler. En stor del af konceptet omkring Tableau er, at vi gerne vil have et gallerirum, hvor alle tør at gå ind. Et klassisk hvidt galleri kan godt virke afskrækkende på nogle, fordi de tror, at man skal købe noget. Men hele formålet med, at man som kunstner udstiller, er jo, at folk ser det, man laver.

– For at gøre Tableau mere jordnært har vi blomster udenfor, som vi sælger. Vi kuraterer til hver enkelt udstilling, så kunstneren er faktisk med til at vælge, hvilke blomster der bliver solgt. Det giver en helhedsoplevelse og er en del af den udstilling, vi har på et givent tidspunkt.

– Lige nu er det en dansk-schweizisk surrealistisk kunstnerduo, der hedder PutPut, som laver konceptuel kunst. De har lavet et indgreb på antikke vaser ved at bore diverse huller i dem, så blomster gror ind og ud af vaserne.

© Foto & Styling: Glotti Press - De store terrazzo-figurer er lavet af indretningsarkitekt David Thulstrup. Det samme er det store glasmøbel, der oprindeligt var et tableau, der stod i butikken.

© Foto & Styling: Glotti Press

Hvorfor synes du, at blomster kan fungere som kunst?

– Naturen kan bare nogle ting, som vi mennesker ikke kan forstå, fordi den har udviklet sig over milliarder af år og er sådan lidt uhåndgribelig. Eksempelvis en papegøjetulipan, hvor både form og farve i sig selv er skulpturel. Jeg tror, at vi higer efter at gøre naturen til en del af vores liv, men det er jo vildt svært i de bymiljøer, vi bor i, som slet ikke har noget natur tilbage.

– I dag er det selvfølgelig et kunstigt produkt, når du køber en buket hos en blomsterhandler, fordi det ikke er noget, der gror henne om hjørnet. Men det giver en reminiscens af noget, der var engang, som er iboende i os mennesker, nemlig naturen. Jeg tror på, at blomster har en gavnlig effekt på vores velvære og mentale tilstand. Personligt tror jeg på, at der er skønhed i alt, hvis bare man finder den rigtige vinkel.

© Foto & Styling: Glotti Press - Bænkene er lavet i samarbejde med Simon Nygaard, som har Wonderland Agency. De hedder Stretch og er lavet i strækmetal i én plade, som er blevet bukket og lakeret. Julius arbejder ofte med allerede eksisterende materialer, sådan at han ikke skal ud og forbruge nye ressourcer.

Hvis man nu ikke har så meget forstand på blomster, hvor kan man så starte?

– Gør det, der intuitivt falder dig ind. Afskårne blomster er et godt sted at begynde – dem ved man, forgår, og så giver man ikke sig selv den forpligtelse, at man skal holde dem i live. Start i det enkle, tre blomster i stedet for ti. Man tror, at jo flere, jo bedre, men sådan virker det ikke nødvendigvis med blomster. Enkelhed er svært at mestre. Køb også et ekspressivt objekt til at sætte blomsterne i, så helhedsindtrykket er kunstnerisk.

Håndplukket til dig