
Stolen ligner et puslespil, men fjerner man blot én komponent, falder den fra hinanden. Mød Martin Kechayas, der skaber de vildeste møbler af overskudstræ
Det hele begyndte med den meget komplekse Brico Lounge Chair, der egentlig er en slags magisk puslespil med så mange dele, at man næppe fatter, hvordan stolen overhovedet hænger sammen.
AfMartin Kechayas (f. 1969) tegner stole, som skiller sig ud fra den uendelige strøm af nye stole, der konstant føjes til vores fælles designhistorie.
De har deres helt eget liv og udtryk, som umiddelbart ikke kan sammenlignes med noget. Men for det trænede øje har Martin Kechayas’ stole alligevel referencer både til Bauhausskolen og til dansk og italiensk formsprog fra midten af forrige århundrede.
Man genfinder måske linjer fra Marcel Breuers Wassily Chair fra 1927. Ikke at det er tilstræbt, det er måske snarere et udtryk for en iboende beundring for netop den tids formgivere, som udviste stort mod og formmæssig dristighed.
Fascinationen af stolen som en både funktionel og æstetisk størrelse kan aflæses i Martin Kechayas’ eget arbejde med at frembringe den helt ideelle siddemaskine eller kropsholder.
Begejstringen kommer også til udtryk i en omfattende samling klassiske stole fra mestre som Gerrit Rietveld, Marcel Breuer, Arne Jacobsen, Poul Kjærholm, Charles og Ray Eames, Vico Magistretti, Hans J. Wegner og mange flere.
Faktisk så mange, at Martin Kechayas kun har plads til et lille udvalg af samlingen i sit hjem, der også rummer tegnestue. Resten er opmagasineret og står og trækker renter i Martin Kechayas’ indre inspirationsbank.