Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Stort portræt af farvealkymisten Margrethe Odgaard

Hun har udviklet farvepaletter for Montana og Kvadrat, og for nylig kårede vi hende som Årets Designer ved Design Awards 2019.

Farver er sjælens føde og sansernes sprog

Tekstildesigner og farvealkymist Margrethe Odgaard, der netop har udviklet nye farvepaletter for Montana og Kvadrat, har også sat mere kulør på sit eget hjem.

Her er de hvide toner skiftet ud med varme nuancer, der favner og samler – for det er ifølge hende det, som farver kan: De kan nære sanserne, skabe stemninger og optimere følelsen af velvære.

Margrethe Odgaard

© Andreas Omvik - Margrethe Odgaard

Margrethe Odgaard (1978) er uddannet fra tekstillinjen på Danmarks Designskole (KADK) med efterfølgende studier på Rhode Island School of Design i USA.

Hun har blandt meget andet arbejdet som printdesigner på Fabric Workshop and Museum i Philadelphia og som tekstildesigner for Épice S.A.R.L. i Paris. Hun har deltaget i flere gruppeudstillinger og haft soloudstillinger på Röhsska Museet i Göteborg, Designmuseo i Helsinki og senest Munkeruphus i Danmark i 2019.

I 2015 modtog Margrethe Odgaard Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat, i 2016 Torsten og Wanja Söderbergs Pris, og senest Wallpaper Design Award for sit samarbejde med Kvadrat om det bæredygtige uldtekstil Re-wool.

Margrethe Odgaards farveispinde

© Margrethe Odgaard

I 2013 udviklede Margrethe Odgaard et farveindeks bestående af 520 håndmalede gouachefarver, som alle var udviklet med det formål at virke tiltrækkende på smagssansen. Man skulle have lyst til at smage på farven, og hun valgte derfor ispinden som base.

Ser verden i farver

– Farver er lys, og lys er liv, mener tekstildesigner og farveekspert Margrethe Odgaard, der, lige siden hun var barn, har set verden i farver, og som i dag deler sine mangfoldige indsigter i farvernes univers med møbel- og tekstilproducenter, der vægter farver lige så højt som form.

Det har senest resulteret i en helt ny farvepalet for Montana samt nye tekstildesign til Kvadrat – langstrakte og intense samarbejder, som har fyldt godt op i kalenderen hos den travle designer, der også lige har skullet afsætte tid til en soloudstilling i Munkeruphus og finde timer til endnu en bog om farvernes forunderlige verden.

For der er altid mere at sige om farver, og Margrethe Odgaard, der er uddannet fra tekstillinjen på Danmarks Designskole (KADK), frygter på ingen måde, at inspirationens kilde skal tørre ud.

– Interessen for farver har fulgt mig hele livet. Jeg er opvokset på en gård med alle de stimuli, der lå lige uden for døren.

Det var en sanselig opvækst, men også en barndom, hvor jeg i høj grad selv skulle skabe indhold. Jeg tegnede meget, men det var først og fremmest farvelægningen, der tændte mig, fortæller Margrethe Odgaard, som først i løbet af sin studietid på designskolen blev bevidst om, at hun egentlig formgav og tegnede for at kunne få lov til at farvelægge.

Det var også her, hun fandt ud af, at hendes passion faktisk kunne blive til et levebrød.

– Som tekstildesigner har man fokus på tekstile bindinger, tekstur og lys, og min interesse for farver kan netop kobles til fascinationen af lysets vibrationer, bølger og energi. Lys og farver er forbundne kar, og begge elementer har en afgørende betydning for vores trivsel, mener Margrethe Odgaard, der er forfatter til bogen Shades of Light, hvor hun netop tager afsæt i samspillet mellem lys og farver.

Gardiner fra Kvadrat designet af Margrethe Odgaard

© Kvadrat

Gardinkollektionen Panorama for Kvadrat omsat til gardinværker. Udstilles på Trapholt som del af udstillingen Sense Me fra 11. september 2019 til startjuni 2020.

Farvernes sociale kompetencer

Margrethe Odgaard arbejder i dag med farver i flere sammenhænge, og hun har for ganske nylig udviklet en ny farvepalet til Montana, hvor hun netop har udforsket, hvordan farver relaterer sig til hinanden, og hvordan de påvirker vores sanser, spiller sammen med materialer og indgår i en rumlig kontekst.

Den kreative proces har taget sit udgangspunkt i en idé om, at mennesket længes efter at blive set og hørt og ikke mindst har et behov for at høre til.

Det er der kommet 30 nye farver ud af, der alle relaterer sig til hinanden og derfor kan kombineres i det uendelige.

– Arbejdet med at skabe en palet, hvor farverne kan kombineres og supplere hinanden på kryds og tværs, handler om at “gå tur med farverne” i løbet af processen – at holde dem op mod hinanden og justere. Jeg kigger også på farvernes sociale kompetencer, hvordan de fungerer i den store sammenhæng, forklarer Margrethe Odgaard, der altid arbejder med det, som hun kalder “divafarver”, det vil sige stærke accentfarver, der stikker ud, og som skaber dynamik i en farvepalet, mens størstedelen af farverne i paletten er “sociale farver”, der spiller sammen og gør noget for hinanden.

I præsentationen af de nye Montana-farver har Margrethe Odgaard også arbejdet med visuelle pauser – rum uden stimuli og farver.

Dette eksponeringsmæssige greb understreger en vigtig pointe i hele Margrethe Odgaards farvefilosofi, hvor det netop er pauserne, der skaber spændingen og giver plads til individet.

– Ligesom i musikken er pauserne de åbninger og indgange, der giver det hele struktur. Det er her, vi selv får mulighed for at træffe nogle valg, og hvor vi selv kan spille med.

Tekstil

© Kvadrat

Atlas er et møbeltekstil, designet af Margrethe Odgaard, der har opnået det nye melange-udtryk med en konstruktion, der samler forskellige farver i kæde- og skudgarnerne, hvor hvert garn kombinerer to nuancer.

Kvadrat gardin i samarbejde med Margrethe Odgaard

© Kvadrat

Blålige toner Panorama, Diorama og Suite fra Kvadrat er elegante, satinvævede gardiner designet af Margrethe Odgaard. De udforsker forholdet mellem striber, farver og vævninger.

Farver, frihed og følelser

Selvom Margrethe Odgaard har stærke holdninger til farver og konstant er i gang med at udforske og udvide farvebegrebet, så har hun ingen dogmatisk tilgang til farvevalg og ingen løftede pegefingre.

Det ligger hende fjernt at være hende den sure smagsdommer, men hun vil alligevel godt slå et slag for at højne kvaliteten.

– Der er ganske enkelt alt for mange tarvelige farvepigmenter i industrien, og her vil jeg gerne være med til at hæve barren. Derudover vil jeg gerne være med til at udvikle farver med en lang æstetisk levetid, farver, som appellerer til vores følelser, og som optimerer vores livskvalitet. Farver bør i en eller anden udstrækning relatere sig til alle sanser: smag, duft og berøring. Hvis en farve har et nærende og balanceret udtryk, og man får associationer til for eksempel en behagelig smag eller duft, så får man lyst til at omgive sig med den, siger Margrethe Odgaard, der i arbejdet med de nye farver til Montana har skelet til naturen og de fødevarer, den så gavmildt bidrager med.

– Når vi vælger farver til vores vægge, reoler, møbler og tekstiler, så handler det først og fremmest om at tage afsæt i egne behov, i erkendelse af at farver kan forstærke eller dæmpe bestemte følelser. Farver er nemlig ikke bare noget visuelt. Farver er vibrationer, og farver interagerer med lyset. Det er for eksempel et faktum, at den røde farve har den laveste lyshastighed, imens hvid vibrerer med en høj frekvens. Den viden har jeg selv gjort brug af med stor succes. I forbindelse med en hjernerystelse havde jeg en periode, hvor jeg ikke kunne tåle blåt og koldt lys fra for eksempel computerskærme. Jeg har derfor malet mit hjem i helt nye, varme farver, og jeg oplever nu en helt anden ro og tryghed. Det er det, farver kan – de kan reducere stress-symptomer og optimere velvære.

– I Skandinavien er det sparsomt med lys, og i hovedparten af året må vi nøjes med indirekte lys med blå undertoner. For at kompensere for vinterhalvårets mørke og kølige blå toner samler vi os om det orange lys i form af for eksempel stearinlys – måske en forklaring på den berømte hygge. Det er nemlig sådan, at varme farver stimulerer energien, forklarer Margrethe Odgaard, der i udgangspunktet mener, at vi skal spørge os selv, hvilken stemning vi gerne vil have i de forskellige rum. Skal den være varmende, beroligende, forførende, nærende eller charmerende?

Bog 3 shades of light

© Ole Akhoej

Billede fra Odgaards bog Shades of Light med 276 farver udviklet og udvalgt til at komplimentere det særlige nordiske lys. Bogen er en sanselig guide for alle, der interesserer sig for farve. Udgivet af A. Petersen Collection & Craft.

Montana skabe

© Montana

Den kreative proces i forbindelse med tilblivelsen af farvepaletten har taget sit udgangspunkt i en sanselig filosofi: troen på, at vores kroppe længes efter at blive hørt og have et rum. Det har været afgørende, at farverne på alle måder taler til sanserne.

Farver og flader

Sideløbende med arbejdet for Montana har Margrethe Odgaard arbejdet tæt sammen med Kvadrat om udvikling af nye tekstiler og farver.

Det er blandt andet blevet til en stribe satinvævede gardiner, Panorama, Diorama og Suite, hvor hun har udforsket forholdet mellem striber, farver og vævning med inspiration fra både barokken og fransk modernisme.

Den bredt favnende designer har også udviklet møbeltekstilet Atlas, der har et nyt melange-udtryk og en omhyggeligt afstemt farvepalet.

Margrethe Odgaard har opnået et nyt udtryk med en konstruktion, der samler forskellige farver i kæde- og skudgarnerne, hvor hvert garn kombinerer to nuancer, og det færdigvævede tekstil således består af fire forskellige nuancer.

– Det er helt anderledes at arbejde med farver på tekstiler end med bemalede overflader. Når man arbejder med vævede tekstiler, så arbejder man med flere farvede tråde, som spindes sammen, hvorpå en ny farve opstår. Under udviklingen af Atlas udvalgte vi 37 ud af 1.216 mulige farvestillinger. På den måde minder Atlas mig om små topografiske kort med en rig, sanselig og levende verden af nuancer, uddyber Margrethe Odgaard. Kollektionen har fået navn efter de farver, man finder på kortene i et atlas, og farveskalaen spænder fra klare pasteller over fyldige, neutrale nuancer til næsten sorte toner.

– Når man arbejder med farvesætning af hårde flader, som for eksempel reoler, så består kunsten i at omsætte mit poetiske farveoplæg til stabile industrilakker. I forbindelse med Montana udviklede jeg alle farver med kunstnergouache, som på ingen måde er stabilt i forskelligt lys. I samarbejde med dygtige kemiingeniører fra AkzoNobel i Sverige blev mine farver således omsat til stabile no-nonsense-lakker – en lang proces, fordi vi insisterede på at bevare sensibiliteten fra mine farver i de industrielle lakker.

– Arbejder man med tekstiler, så består opgaven i at finde frem til den kombination af farvede tråde, der tilsammen giver den ønskede kulør, forklarer Margrethe Odgaard, der også har farvedesignet Kvadrats Re-wool – et tekstil, der består af 45% genbrugs-/overskudsuld fra engelske spinderier.

Farverne til Re-wool-paletten er alle udvalgt fra Margrethe Odgaards Shades of the Nordic Spectrum – en kollektion af håndmalede farveprøver, som indgår i designerens egen farvedatabase.

© Kvadrat

Re-wool er et kraftigt møbeltekstil med 45% postindustriel genanvendt uld. Farvedesignet af Margrethe Odgaard, der har anvendt farverne fra sin Shades of the Nordic Spectrum, en kollektion af håndmalede prøver.

Eviggyldige farver

Margrethe Odgaard har i perioder arbejdet med mode- og tøjindustrien, hvor trends spiller en vigtig rolle, men med farver til boligen skal man, ifølge Margrethe Odgaard, ikke operere med så kortsigtede begreber.

– Jeg skal i princippet være forud for trenden og i stedet skabe noget, der holder på den lange bane. Her er begreber som æstetik, kvalitet, merværdi og funktionalitet kerneværdier. Farverne skal knytte sig til nogle sanselige oplevelser, have et slægtskab med de naturmaterialer, som vi anvender i vores boligindretning, og kunne fungere i harmoni med andre farver.

På det trivielle og ofte stillede spørgsmål “Hvilke farver hører til designerens favoritter?” svarer Margrethe Odgaard, at hun ikke har nogen specielle favoritfarver, men at hun har periodefarver – og lige nu er det altså en palet af varme farver. På det afsluttende spørgsmål om, hvorvidt hun er nervøs for, at farverne slipper op, lyder der et fuldtonet nej.

– Det vil ikke være urimeligt at hævde, at der er lige så mange farver i universet, som der er bølgetoppe på havet, så det går nok. Jeg kan mærke, at jeg med årene bliver mere ydmyg i forhold til opgaverne. Der er så meget at dykke ned i, men med erfaringen oplever jeg heldigvis en større sikkerhed i mine valg, siger Margrethe Odgaard.

Relaterede Artikler