Hay Amanta Sofa
© PR / Hay

Retrodesigns genopstår som aldrig før – og det peger på, at særlig tendens er ved at gribe om sig

Både kendte og glemte designs fra 1960’erne, 70’erne og 80’erne bliver for tiden genoplivet med nye farver og materialer. Sammen peger de i en retning, der meget vel kan overtage den nordiske stil som den nye normal.

Måske du kender det der med, at du synes, du har set noget før, men ikke helt kan placere hvor. Eller om du overhovedet har set det før.

Sådan kan du måske have det for tiden, når du scroller igennem tidens møbel- og designnyheder.

For det vælter frem med designs fra arkiverne hos store møbelproducenter og designvirksomheder, der råder over tegninger fra nogle af de største og mest kendte designere gennem tiden.

LÆS OGSÅ

Designs, som enten før har været i produktion og senere er blevet udfaset, eller som slet ikke nåede at blive bragt til live i designernes levetid.

At det sker netop nu, kan der være en god forklaring på – den vender vi tilbage til senere.

Men opblomstringen af arkivdesigns markerer samtidig også et større skifte, hvor det ser ud til, at vi skal kigge mere mod syd end mod nord. Nærmere bestemt Italien, der ligesom Skandinavien har en lang og stolt designarv bag sig.

Gamle kendinge i nye klæder

Det ses blandt andet i Hays nyeste lancering – Amanta Sofa. Sofaen er oprindeligt designet af den legendariske, italienske arkitekt og designer Mario Bellini i 1966. Han står også bag den ultrapopulære sofa Camaleonda fra 1970.

Dengang repræsenterede Bellinis modulsofa en helt ny vision for fremtidens møbler, hvor komfort og fleksibilitet kom i førersædet for at give folk mere frihed til at indrette sig efter individuelle behov frem for samfundets normer.

Sofaen blev designet i en æra af italiensk design, hvor interiør med mere dristige silhuetter, materialer og farver udfordrede den klassiske stil, som ellers (stadig) havde sit tag i de fleste hjem efter krigen.

Og Hay er langtfra ene om at kigge mod særligt 60’erne, 70’erne og 80’erne for at finde nye lanceringer.

Mange andre møbelbrands trækker nemlig også på netop den tidsperiode. Det er ikke helt underligt, det sker netop nu, for historisk set har vi mennesker det med at søge tryghed i det nostalgiske, når verden er i krisetid.

For eksempel har Verpan lanceret Series 270 F Armchair, der blev tegnet af Verner Panton i 1965. Fredericia Furniture har fundet Nanna Dietzels Bænk For To fra 1989 frem fra gemmerne. Og Uno Form har givet Arne Munchs klassiske køkken fra 1968 nye farver, der er som trådt ud af fortiden med nutidigt udtryk.

Samme nostalgiske tendens sker også i popkulturen – gamle film og serier får efterfølgere 20 år efter den oprindelige premieredato, digitalkameraer fra 00’erne hitter som aldrig før på DBA, Hollywood-stjerner optræder oftere i vintage- og arkivtøj på de røde løbere og strik og hækling er igen noget, mange unge dyrker præcis som vores forældre gjorde.

Farvel Skandinavien, ciao Italien

Tilfælles har ovennævnte designnyheder blandt andet farverne. Men sammen peger de også i en mere italiensk retroretning, hvor interiøret igen orienterer sig mod en mere brutalistisk og teksturfyldt retning, der ofte blev set i efterkrigstidens italienske designsprog.

Det er altså noget helt andet end den ellers lyse og minimalistiske skandinaviske stil, der de seneste mange år har domineret bolighitlisterne både herhjemme og i udlandet.

Tænk organiske former med runde sofaer og buede reoler, mere jordlige og dybe farver med modige accenter, materialer som bruneret metal, farvet glas og ikke mindst palisandertræ, som ligeledes er på vej frem igen.

Tendensen er den perfekte anledning til at prøve et mere vovet udtryk af i hjemmet – og samtidig udfordre de danske møbelklassikeres jerngreb om boligen med andre formsprog og flere farver.

LÆS OGSÅ