
Mød Oki Sato, manden bag designbrandet Nendo
Oki Sato, manden bag designbrandet Nendo, er på få år blevet en af verdens mest indflydelsesrige designere. BO BEDRE mødte ham i Milano.
Af2003 var den nyuddannede arkitekt Oki Sato for første gang i Milano, på talentudstillingen, med en lampe, som ingen kunne se var en lampe. Alligevel må han have gjort indtryk, for i dag, 14 år senere, er han leder af designstudiet Nendo, der med 25 ansatte designere løser opgave over hele verden.
– Den første gang i Milano blev jeg så begejstret over at opdage, at design er for alle. Indtil da troede jeg, at design var forbeholdt en elite, men jeg tog fejl. Så besluttede jeg mig for at starte Nendo, siger den nu 40-årige designer.
Nendo er modtpunktet
BO BEDRE møder Oki Sato på Nendo-udstillingen Invisible Outlines i Jill Sanders showroom i Milano. Det er et af messens højdepunkter, og Oki Sato – Nendo – er midtpunktet.
– Udstillingen er et udpluk af nogle af de ting, vi arbejder med. Nogle er færdige produkter, andre tanker. Fælles er, at det er design, der ikke fokuserer på objektet, men på kanterne omkring det.
I rummet, vi står i, er små rammer i ståltråd lagt på podier. Der er måske 50 podier, og hver ramme er lidt forskellig fra den forrige – et hjørne er bukket, en anden er foldet osv.
– Det, vi ser her, er små stykker papir – men ikke selve papiret. Kun kanterne. Og vi ser først, at det er papir, når vi begynder at folde det. Det er sådan, jeg ser ting. Jeg ser ikke selve tingen. Jeg ser ikke selve designet. Jeg ser en silhuet af designet, forklarer Oki Sato smilende og let tilbageholdende.
På spørgsmålet om, hvordan det er at gå fra at være en ukendt arkitekt til en af verdens stjernedesignere, peger han på den gruppe tilskuere, der har samlet sig omkring os.
– Bortset fra, at folk kigger på dig, når du bliver interviewet, så har det ikke ændret noget på min designproces. Det har været en lang rejse, men jeg har stadig en stærk passion for design, siger Oki Sato.
400 projekter på en gang
En passion han viser ved at have gang i 400 sideløbende designprojekter i øjeblikket – et antal der i øvrigt ligger nogenlunde konstant.
– Mit eneste talent er, at jeg finder glæde ved ting. Uanset opgaven bliver jeg begejstret og får lyst til at levere mere end 100 procent. Det er som at trække vejret: Jo mere man trækker ind, jo mere kommer der ud. Når jeg arbejder på 400 designprojekter, bliver jeg endnu mere kreativ og får endnu flere ideer. Jeg slapper af ved at have travlt, griner han.