HVAD VAR VISIONEN BAG MIRROR MIRROR?
Jeg ville gerne skabe et funktionelt design, der samtidig trak på nogle kunstneriske og mere abstrakte referencer. De, som forelsker sig i Mirror Mirror, skal på én gang lede efter brugbarhed, finurlighed og poesi i designet – samt i det rum, det skaber. Derudover var visionen at skabe et rent og præcist design uden stropper, vægophæng og unødvendige detaljer. Bare ren blottet form.
HVOR HAR DU FUNDET INSPIRATIONEN TIL MIRROR MIRROR?
Inspirationen kom fra en undren over ’hjørner’. Rent rumligt er det jo en slags døde områder i hjemmet. Jeg er fascineret af idéen om, at et design kunne ’løbe om hjørner’ og på den måde følge rummets geometri. Sådan opstod idéen til Mirror Mirror, hvis form i høj grad bliver defineret af de rum, spejlene er tiltænkt.
Samtidig var tanken, at spejlfladen skulle være af et bøjeligt materiale, der kunne give fornemmelsen af nærmest at være flydende og bevæge sig rundt i hjørner for til sidst at fikseres i den faste form. Helt konkret resulterede det i, at jeg arbejdede med en højpoleret stålplade som spejlflade i stedet for glas.
Læs også: En designer fortæller: Form Chair
HVORDAN HAR ARBEJDSPROCESSEN VÆRET?
Hver designidé er forskellig for mig. Nogle idéer udvikler sig over tid og ender som en sammensmeltning at materialer, funktioner, research og idé. Andre idéer kommer mere intuitivt til mig, hvor en underen eller overvejelse hurtigt manifesterer sig i form. Med Mirror Mirror stod idéen og formen meget klart for mig meget tidligt i processen.
Når formen er på plads, går jeg meget tidligt i gang med at modellere den i pap. På den måde får jeg lynhurtigt afprøvet formen, betragtet proportionerne og taget stilling til detaljerne – hvordan er samlingerne, hvordan møder materialerne hinanden, og hvordan fungerer dimensioneringen af materialerne for eksempel. Den viden og de beslutninger leder mig så videre til at producere den første prototype.
Netop denne del af processen er efter min mening enormt vigtig for designerens arbejde. Hver eneste gang vi arbejder med det givne materiale, bliver vi klogere på materialets egenskaber og produktionsmetoder. Det er enormt lærerigt selv at stå i værkstedet og træffe de vigtige beslutninger, eller at komme ud til specialiserede producenter, der har arbejdet med materialerne i evigheder, og som synes, at det der designerhalløj er lidt skørt, men også er klar på en udfordring.
HVORDAN ADSKILLER SLUTPRODUKTET SIG FRA DINE FØRSTE IDEER?
De spejle, man ser i Paustians butikker i dag, er for det blotte øje ikke meget anderledes end mine første prototyper. Paustian har haft en enorm respekt for Mirror Mirrors udgangspunkt og kvaliteten i de detaljer, jeg havde fokuseret på.
Derudover var jeg jo så heldig, at jeg igennem det samarbejde mødte nogle eminente produktudviklere, der gennemarbejdede og optimerede produktet til forbrugerne. Jeg bliver stadig super stolt og glad over, at Paustian spottede spejlene og så den værdi i produktet, som de gjorde. De værnede om detaljerne og prioriterede en høj kvalitet igennem hele udviklingsprocessen.
Læs også: Designerne fortæller - Reflections
HVAD ER FREMTIDEN FOR MIRROR MIRROR?
Altså først og fremmest håber jeg da på en masse solgte spejle. Selvfølgelig. I det kommende år skal de ud til forhandlerne og dermed endnu flere mennesker. Jeg glæder mig til at se, hvordan brugen og opfattelsen af spejlet bliver. Produkter udvikler sig jo ofte rigtig meget hos forbrugeren, så glæder jeg mig til at se, om Mirror Mirror får nye funktioner, anderledes tænkte placeringer eller overrasker på anden måde. Om der bliver en anden version af Mirror Mirror skal man aldrig afvise, men det er ikke noget, der umiddelbart er i støbeskeen. Nu skal det først og fremmeste leve sit eget liv og manifestere sig som det møbel, spejl og værk, det er.
Læs også: Møbler, der leger spejl