© Jotun, Elin Skoglund

Vægfarve hitter amok i danske hjem, men der ligger ikke en stor kampagne bag efterspørgslen

Det kan være vanskeligt at finde den helt rette vægfarve til hjemmet. Udbuddet er stort. Kæmpe stort. Alligevel er valget i mange danske hjem faldet på én og samme farve.

For et par uger siden var jeg et smut forbi min lokale farvehandler.

Jeg var på jagt efter en helt specifik beige nuance, der går under navnet 'Kokos'.

Lige som jeg står med farvekortet i hånden, fortæller ekspedienten mig, at netop den farve er vanvittig populær. Nok den mest populære i hele biksen.

Det vækker min nysgerrighed. Jeg har udvalgt netop denne nuance blandt et hav af muligheder. Og jeg er ikke den eneste, og tænker straks, at jeg er blevet influeret – uden at vide det.

Vi har mange gange set, hvordan betalte samarbejder mellem virksomheder og influenter får udvalgte produkter til at stige i popularitet og det er oplagt, at det er årsagen.

Jeg kontakter derfor Hans Munkholm. Han er marketing manager for Jotun, der står bag farven, i Danmark. Han afviser dog, er Jotun har smidt penge i at promovere 'Kokos'.

– Jotun indgår aldrig betalt samarbejde med influenter. Det er fuldstændigt frit valg, når de vælger farve hos os. Så der må være tale om en præference for farven, siger han og afviser samtidig også, at populariteten ikke kun gælder for netop min lokale farvepusher.

– Når vi ser på vores vægmaling, er ‘Kokos’ den mest sælgende farve, siger han.

Og det endda på trods af, at farven har mange år på bagen.

– ‘Kokos’ er egentlig en gammel farve, vi har hentet i vores farvearkiver – faktisk er den over 50 år gammel, uddyber Hans Munkholm.

At danskerne – og jeg selv – er så opsatte på at male væggene med det afstøvede arkivfund, understreger ganske tydeligt, hvor perfekt en beige nuance, den er.

Og det er ikke bare i Danmark, at ‘Kokos’ vinder frem.

Vores nabolande er også ret begejstrede for den populære farve.

LÆS OGSÅ

På Instagram pryder ‘Kokos’ så mange vægge hos både danske og udenlandske influenter, at jeg ikke har tal på dem.

Hos den svenske stylist Sara Biderman har både stue og soveværelse fået en tur, mens interiørdesigner Elin Skoglunds køkken er gået viralt netop grundet vægfarven, som er... You guessed it: Kokos.

Meget tyder på, at årsagen skal findes i en større samfundstendens, som udspringer af verdens tilstand.

I kølvandet på Covid-19, kunstig intelligens og en stadigt stigende digitalisering, stiger behovet for modpolen: ro, balance og natur. Også – og måske især – i vores hjem.

Undersøgelser viser, at det gavner vores helbred at indrette med natur og organiske elementer.

For eksempel booster det vores mentale velvære at omgive os med planter, naturlige materialer som sten, træ og marmor, organiske former og ikke mindst: beroligende farver.

Og her er beige er et godt bud!

Den perfekte beige

Hvorfor valget for mange netop er faldet på 'Kokos' fremfor andre nuancer af beige er svært at svare på.

Men jeg aner en forklaring, da jeg begynder at rulle 'Kokos' på væggene i både min stue og mit soveværelse, og jeg antager, at mange nok har haft samme oplevelse.

Den er en regulær kamæleonnuance.

Den egner sig perfekt til de to meget forskellige rum, selvom lysindfaldet varierer.

Normalvis ville den perfekte beige i et rum med vinduer mod syd være en helt anden end til et rum med vinduer mod nord, hvor lyset er koldt.

Men jeg har erfaret, at 'Kokos' giver et varmt udtryk og en beroligende atmosfære i begge rum, hvor jeg har brugt den.

Jeg har ikke længere blændende hvide vægge eller fået larmende kulørte, men opnået, hvad jeg ønskede: Det perfekte imødekommende kanvas for min indretning, som ikke overskygger, men alligevel viser, at jeg har taget stilling til mine omgivelser, og som skaber en mere inviterende ramme end kridhvide vægge. Helt tilpas.

Og mon ikke, det er præcis dette, der gør, at så mange vælger netop 'Kokos'? At den er helt tilpas og pæn uanset lysindfald?

Jeg er i hvert fald solgt. Og ikke betalt for at skrive denne artikel!

LÆS OGSÅ Årets farve 2024: Her er det kommende års farvetrends til boligen

LÆS OGSÅ