
Jens Løkke og Uffe Buchard har en passion for hoteller, og nu åbner de deres egen vision om, hvordan dansk design skal opleves.

Tapetet i entréen er specialdesignet af Helene Blanche fra Tapet-Cafe.
Mød Jens Løkke og Uffe Buchard, der har åbnet The Darling Design Guest House i hjertet af København – det huser indtil videre ét soveværelse og er fyldt med danske møbelklassikere og kunst.
AfKøbenhavns kobbertage i regnvejr … Det poetiske synsindtryk har inspireret til en af vægfarverne, og sådan er intet tilfældigt i et af verdens mindste hoteller eller guest house, som ejerne foretrækker at kalde det. Mindste, fordi her kun er ét soveværelse, men til gengæld får gæsten mange kvadratmeter med udsøgt dansk design at boltre sig på.
Med udsigt til Strøget og Helligåndskirken kan The Darling Design Guest House næsten ikke ligge mere centralt, og dertil oser huset af københavnerhistorie. Som det er i gamle bygninger, er alt pilskævt i huset, hvor fundamentet kan dateres tilbage til 1400-tallet og dele af bygningen til 1720’erne. Skæve gulve, vægge og vinduer vinder over øjets naturlige forsøg på at finde rette linjer, som det også fremgår af de billeder, vi har taget til denne reportage.
Charmerende er rummene i sig selv med paneler, trægulve og stuk, og på forholdsvis kort tid er lokalerne blevet renoveret med tapeter og særlige farver. Vi møder Jens Løkke og Uffe Buchard de sidste dage, inden alt er på plads. De grundlagde i 2014 Darling Creative Studio, som i dag laver opgaver for mode- og designbranchen, lige fra modeevents til kommercielle billedserier. Firmaet er flyttet til nye lokaler i ejendommen, men i de gamle realiseres nu en drøm, som blev født i 2017.
Jens Løkke og Uffe Buchards vision er at skabe et sted som en hyldest til dansk design, og som man kan leje sig ind i for at opleve danske møbelklassikere og ny dansk kunst på allernærmeste hånd. Et sted, som kvalitetsbevidste turister kan besøge for at få en helt særlig oplevelse. Ikke med roomservice og den normale hotelservice, men med nærhed og det eksklusive i centrum. De kalder bevidst stedet for et guest house og ikke et hotel. Og måske bliver man så begejstret, at man har lyst til at købe noget med hjem, og det kan gæsten sagtens, for alt er til salg. På sigt håber de at overtage et lokale mere i huset, som ville kunne forvandles til en juniorsuite.
Jens Løkke siger:
– Vi har begge flirtet med hotelbranchen i begyndelsen af vores karrierer. Jeg har arbejdet både på d’Angleterre og hoteller i London, og Uffe har bl.a. arbejdet på badehotel i Sydengland. Vi har ganske enkelt en passion for hoteller og naturligt nok især de gode oplevelser. Summen af de erfaringer udmønter sig nu i dette guest house.
Uffe Buchard tilføjer:
– Hvor kan man som udlænding opleve dansk design? Altså virkelig komme tæt på den heritage og arv, som på verdensplan er så eftertragtet? Møbelklassikerne har vi valgt ud i nogle særlige udgaver med stof, der har lidt kant.
Detaljerigdommen er stor – lige fra den særlige te, som er lavet sammen med Sing Tehus, til en signaturduft og de fire stel fra Royal Copenhagen, som gæsten kan vælge imellem. De rundt regnet 100 m² indeholder tre stuer en suite, hvor man kan holde møder og private middage eller blot opleve dansk hygge. Dertil kommer et køkken, et bad og et lille soveværelse med udsigt til kirkepladsen.
– Det virker modigt at åbne et hotel i en tid, hvor coronaepidemien stadig hærger?
– Ja, det er måske ikke verdens bedste timing, men vi håber alligevel, at vi kan gøre en forskel, siger Uffe Buchard.
Dansk kunst har fået en hovedrolle i stedets udtryk, og her er både værker fra anerkendte kunstnere og nye stjerneskud. Malerier, tryk og skulpturer er nøje kurateret fra gallerierne Hans Alf Gallery, Martin Asbæk Gallery, Bricks Gallery, Galleri Benoni, Schäfer Grafik og Gether Contemporary.
– Vi har hængt værkerne op i store grupper, og inspirationen er vores egne hjems vægge, hvor man efterhånden ikke kan klemme mere kunst ind. Gæsten skal få en oplevelse, og det får man kun, hvis man ind imellem vælger gakkede værker, som udfordrer. Det har taget rigtig lang tid at få ophængingen til at fungere, og jeg gruer lidt for, når et værk bliver solgt, eller når vi løbende skal have nye kunstværker ind. Men sådan er selve grundidéen i The Darling, at stedet skal være under evig forandring. Når gæsterne forhåbentlig kommer tilbage, vil gæsten få en ny oplevelse.