Bent Holstein er autodidakt maler med en baggrund i shipping hos A.P. Møller, hvor han malede og spillede jazz ved siden af. Kunsten tog imidlertid over, da han som 22-årig udstillede for første gang, og alle billeder blev solgt til 10 gange mere, end hvad han tjente om måneden i shippingbranchen. I dag hænger hans værker på museer over hele verden – fra Statens Museum for Kunst til The City of Paris Collection og MoMA i New York. De første år malede han primært naturalistiske billeder ud fra fotografier, men bevægede sig løbende over mod det abstrakte, som for ham handler om følelser og oplevelser, som han bearbejder i kunsten. Begynder billederne at ligne noget, bliver de derfor med det samme ændret.
– Da jeg startede med at male, kastede jeg mig bare ud i det. At jeg overhovedet kunne, var fantastisk. Men i virkeligheden er det nemt at være naturalist, hvis man bare er en lille smule ferm. At udtrykke noget med et billede og lade folk arbejde med det selv – dét er svært og har taget mig mange år at mestre, siger Bent Holstein.
Billede: I den sort-hvide stue er sofaerne designet af Le Corbusier, mens stolene er Eames' LCW-stole med stålben. Det sort-hvide tæppe er fra den irske art decokunstner, Eileen Gray. Glasbordet er designet af Gae Aulenti, som også er kendt for sin indretning af d’Orsay-museet i Paris. Fotolampen blev designet af Fortuny i 1907.