Hvis du er ved at være træt af stramme linjer, reoler uden bøger og et totalt fravær af det overdådige, så er du ikke alene. En, der har det ligesådan, er pelsdesigner Karsten Bach, der er tidligere pelschef hos Birger Christensen.
Allerede i entréen til den 200 m2 store lejlighed får man oplevelsen af, at man er rykket fra det protestantiske Norden til det katolske Sydeuropa: fra en hvidkalket dansk kirke til en fransk katedral - eller måske rettere til en parisisk herskabslejlighed. Hvilket ikke er helt ved siden af. Karsten Bach og hans kæreste, arkitekt Torben Pedersen, elsker Paris.
- Da jeg for 13 år siden flyttede sammen med Torben her i hans lejlighed, var her meget arkitektindrettet. Du ved, stramt i stilen med designermøbler. Men det er ændret nu, griner Karsten Bach, mens han ser sig omkring i den midterste af de tre en suite-stuer.
Han forklarer, at han er vild med den franske art deco-stil, og når han jævnligt er på besøg i Paris, er kufferterne fyldte med pynteting på hjemrejsen.
- Overskriften på alt det, vi indretter vores hjem med, er, at her skal være
personligt og hyggeligt. Vi kan godt lide, at lejligheden er åben, så stilen visuelt hænger sammen hele vejen rundt, forklarer Karsten Bach.
Alt virker naturligt og tilfældigt, selv om det bestemt ikke er det. At det er kommet til at se ud som en pariser-lejlighed, skyldes ikke et målrettet valg fra Karsten Bachs side. Intet sted i lejligheden får man indtrykket af, at han bevidst er gået efter at presse en bestemt stil igennem, og selv om indretningen visuelt hænger sammen, er alle rum meget forskellige. Det skyldes ikke mindst de mange tableauer, hjemmet er fuld af: en samling af cocktail-shakere i sølv, en gammel vægt fra en grønthandler, en opstilling af krystal-karafler eller en væg, hvor de orange æsker fra Hermès er stablet i stakke.
- Det har en skøn effekt med et gran af humor, siger Karsten Bach om samlingen af æsker i soveværelset.
Mellem tableauerne finder man de designklassikere, man forventer i en designbevidst lejlighed - Arne Jacobsen, Poul Kjærholm og Stelton. Men i modsætning til mange andre indretninger får de ikke lov at stå alene på St. Strandstræde, men omkranses af andre stilarter, så resultatet er et vellykket miks af rene linjer og krummelurer.
Og det er vel at mærke ikke en lejlighed, hvor rummene er beregnet til at stå til udstilling og beundring. Hver krog og hjørne bliver brugt af de to beboere, hunden Gusto, der betyder smag på italiensk, og de gæster, der ofte er inviteret til middagsselskab omkring spisebordet. Så står Torben Pedersen for maden, han er passioneret kok, og han bedyrer, at selv om lejligheden ser ud til at være nået et stadie af indretning, der ikke skal pilles ved, er det på ingen måde tilfældet.
Torben har en drøm om at inddrage den brede entré, der skiller stuerne og køkkenet, så vi får et nyt køkken, der smelter sammen med stuerne, fortæller Karsten Bach.Men hvis den plan skal gennemføres, må Karsten Bach acceptere at ofre procelænskaminen, som han holder meget af.
Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg mener om det. Men lad os se på det. Jeg kan jo godt se, at det er en god idé, smiler Karsten Bach imødekommende og ser ud, som om han i tankerne allerede er i færd med at indrette de ombyggede rum med nye tableauer.