Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Funktionel æstetik

Kunstnerparret Ruth Campau og Michael Mørk bruger farvepaletten suverænt i indretningen af deres toetagers villalejlighed på amager.

© Lars Kaslov

Kunst, farver og moderne designklassikere tilsat unikke indretningsløsninger og alt sammen mikset i en sikker Bauhaus-inspireret stil. Sådan er kunstnerparret Ruth Campau og Michael Mørks 147 m store villalejlighed i to etager på Amager i København. I samarbejde med arkitektfirmaet Spark er lejligheden blevet totalmoderniseret og rummer nu mange spændende arkitektoniske løsninger.

For godt to år siden besluttede parret, at de ville gøre noget ved førstesalen, der hidtil havde bestået af et uopvarmet gæsteværelse og et soveværelse. Udgangs- punktet var at få tilført mere dagslys til rummet og gerne med nogle særlige karnapper, der nærmest skulle poppe ud fra huset. Det fik beboerne dog ikke lov til af kommunen, så i stedet blev der skåret hul ned gennem taget til etablering af store ovenlysvinduer. Effekten er ikke udeblevet - akkurat som parret ønskede sig, strømmer der nu lys ned til førstesalen.

  • Vi havde aldrig turdet håbe på, at rummet blev så fantastisk, som det faktisk er blevet. Da vi så det store, lyse rum stå færdigt, syntes vi, det var synd, at det kun skulle bruges som soveværelse. Det var jo oplagt at bruge sådan et fantastisk rum til en tv- og opholdstue, fortæller Ruth Campau.

De store ovenlysvinduer danner effektfuld kontrast til hanebåndene, som har fået lov til at stå helt rå blot med en smule hvid maling. På gulvet er der lagt helt nye planker i Douglas-gran fra Dinesen.

Lejlighedens to etager er også opdelt visuelt på den måde, at underetagen fremstår mere levende og umiddelbar i forhold til den øverste etage. Det kunstneriske får mere frit spil nedenunder, hvor møblementet er en blanding af nyt og gammelt krydret med forskellige loppefund. Det er også her, man finder kunstnerparrets mange malerier og kunstgenstande, hvorimod den nye etage er mere rendyrket i sit arkitektoniske udtryk. De kreative beboere går meget op i, hvordan deres lejlighed tager sig ud, og de er ikke altid enige om, hvordan tingene skal være.

  • Det kan derfor tage lang tid, før vi bliver enige, for vi slås virkelig hver især for vores ideer, og en gang imellem er der nærmest krig for at få ens eget trumfet igennem, griner Michael Mørk.

Men en fælles beslutning var det, at der skulle en kontrastfarve på endevæggen i køkkenet. Den måtte dog overmales flere gange, før parret nåede frem til en smuk grøn nuance, som de kalder Kirkeby-grøn efter kunstneren Per Kirkeby. Nemmere gik det med den blågrå farve på trægulvet, som de begge er helt vilde med. Enige var de også om farvevalget til deres nye badeværelse, som arkitekt Lars Nymand har tegnet for dem. Ideen om den gule farve opstod, efter Michael Mørk havde lavet et udsmykningsarbejde på Randers Regionalhospital, hvor han i et gangareal havde givet gulvet epoxy og derefter malet både gulve og vægge skriggule - den farve ville han gerne have med hjem til sin nymoderniserede bolig.

© Lars Kaslov

Ruth Campau har udsmykket adskillige bygningsværker i København - senest C.F. Møllers boligkarré ved Amerika Plads. Hun har også stået bag en stor udsmykning for Patent- og Varemærkestyrelsen i samarbejde med arkitektvirksomheden Spark. Det er især hendes bemalede akrylplader, der indgår som arkitektoniske og dekorative elementer i byggerierne. En stor del af Michael Mørks fotocollager er sammensat af fotooptagelser over temaet skuffer og skabe og fremstår i al deres enkelthed visuelt meget stærkt. Det professionelle liv har haft en stærk afsmitning på parrets måde at indrette sig på privat. De elsker begge farver og bruger dem nærmest virtuost, når de sætter dem sammen med mange af deres nøje udvalgte møbelklassikere og design af diverse kunstkollegaer.

© Lars Kaslov

Fra arbejdsværelset er der kig ind til stuen, der er domineret af kunstner- parrets gallerivæg med værker af blandt andre Marianne Grønnow (billedet med de tre runde farver) og Albert Mertz (mørkeblåt maleri). I selve arbejdsværelset er den orange ramme til venstre et af Ruth Campaus egne værker.

© Lars Kaslov

Lampen over spisebordet er designet og udført af kunstner- kollegaen Jørgen Carlo Larsen. Den består af sammensvejsede kobberrør med marmelade- glaskrukker som skærme.

© Lars Kaslov

Med en kreativ tankegang og lidt fingerfærdighed kan man komme langt. Køkkenet er oprindeligt fra Invita, men har med nye finerede fronter fået et helt andet udtryk. Den grønne farve på bagvæggen var virkelig svær at finde, og væggen nåede da også at blive malet om fem-seks gange, før parret blev enige om nuancen. Farven har de kaldt Kirkeby-grøn opkaldt efter den danske kunstner Per Kirkeby, som ofte bruger netop denne nuance.

© Lars Kaslov

Det kombinerede soveværelse og tv-rum har på alle måder ændret hvordan, parret bruger deres lejlighed på. For ikke alene er lejligheden vokset med næsten 50 m2, beboerne har også fået masser af indbygningsskabe - bl.a. er de meget dybe skunkvægge udnyttet til speciallavede lave garderobeskabe med skuffer der er helt op til 130 cm dybe. Wire-stolen er et klassisk Eames-design, mens det lille bord er fundet på loppemarked.

© Lars Kaslov

Skabsvæggene er fine eksempler på, hvor suverænt stilsikkert det kunstneriske par bruger farvepaletten - her pastelblidt og meget delikat. Den gule farve holder parret meget af, og begge bruger den ofte i deres kunstværker.

© Lars Kaslov

Skabsvæggene er fine eksempler på, hvor suverænt stilsikkert det kunstneriske par bruger farvepaletten - her pastelblidt og meget delikat. Den gule farve holder parret meget af, og begge bruger den ofte i deres kunstværker.

© Lars Kaslov

I stedet for traditionelle hængslede skabsfronter har parret lavet den nye opbevaring med skydelåger, hvilket får skabene til at fremstå mere som skulpturelle vægpartier med forskellige overflader end som almindelige skabslåger. Effekten tydeliggøres af parrets ekstra- ordinære gode evne til at sætte farver sammen. Med sikker hånd mikser de eksempelvis en sart pink med hvid eller mosgrøn med forskellige træfiner- overflader på en måde, så det fremtræder helt naturligt og med klare referencer til den store danske arkitekt Arne Jacobsen. Fotolampen er fundet på loppemarked, mens sofaen er købt i Ilva.

© Lars Kaslov

Det er kun de færreste, der tør kaste sig ud i at male hele deres badeværelse skriggult, men for beboerne her lå det lige for. Michael Mørk har tidligere lavet et udsmykningsarbejde på Randers Regionalhospital, hvor han i et gangareal har malet både gulve og vægge i denne nuance.

© Lars Kaslov

Selv et trappeforløb kan gøres til noget særligt ved hjælp af ganske få virkemidler som fx et rødmalet gulv.

© Lars Kaslov

Det er arkitektfirmaet Spark, der har tegnet det nye badeværelse.

© Lars Kaslov

Armaturet er fra Vola, mens porcelæns- vasken og øvrig sanitet er fra Duravit. Den nærmest skulpturelt udseende håndklæde- tørrer er fra radiatorfactory.net.

© Lars Kaslov

Lejlighedens spisestue er i åben forbindelse med køkkenet og indrettet med farver, kunst og moderne designklassikere. Sammen med brugen af træ, stål og glas leder det tankerne hen mod Bauhaus-stilen. Den store fotocollage, Domestic Landscapes, er et af Michael Mørks seneste værker. Spisebordet er eget design, mens hvilestolen, placeret med udsigt over haven, er fundet på et loppemarked. Om bordet står fire Eames-stole. Gulvet er malet i en blågrå nuance, som parret er rigtig glade for, fordi den passer så fint til rummet.

Relaterede Artikler