Etageejendom i klassisk 30'er-stil med topmoderne design

Kom indenfor i denne fantastiske etageejendom i klassisk 30’er-stil med topmoderne design og bjergtagende kunst i hjertet af Aarhus.

© Gert Skærlund Andersen

Da Charlotte Jensen og hendes mand Jørgen Rasmussen overtog den smukke lejlighed fra 1930’erne i Aarhus’ centrum i 2010, havde den samme person boet i den i 67 år! Intet var blevet rørt i al den tid.
– I dag forstår jeg næsten ikke, vi turde gå i gang med projektet. Vi nedlagde flere gangarealer – som blot var spildplads – og byttede om på placering af køkken og bad. På den måde fik vi fjernet næsten alle vægge og gjort lejligheden topmoderne og langt lysere, siger Charlotte Jensen.

Og fordi der blev revet så mange vægge ned, var det nødvendigt med synlige, bærende bjælker. Desuden blev en del af bjælkerne udskiftet og brandsikret for overboen. Lejligheden fik i samme ombæring nye parketgulve i massivt, olieret egetræ, efter at alle eksisterende gulve blev brækket op og suget ud for lecasten. Og gulvene blev isoleret og forsynet med gulvvarme, så lejligheden er blevet helt fri for radiatorer.
Egeparketten blev lagt i et sildebensmønster for på den måde ligesom at opløse retningen, da rummene både er krumme og skæve i opbygningen. Selve ejendommen ligger på et hjørne med skøn udsigt ud over Aarhusbugten med Marselisborgskovene i horisonten. Vægge og lofter er pudsede og forsynet med glasfibervæg – Microlit – så man på den måde undgår revner. Faktisk blev huset under krigen lidt medtaget, så det var en god ide med den glatte vævstruktur. Det eneste sted, man har gjort noget usædvanligt med væggene, er i køkke- net, der nu står med en bagvæg i rå mursten. – Jeg syntes, der skulle være noget originalt tilbage af huset – derfor den rå murstensvæg. Desuden er væggen forsynet med et helt smalt LED-lys mellem loft og væg, som får væggen fremhævet som et lille kunstværk i sig selv! fortæller hun.

© Gert Skærlund Andersen

Opholdsstuen ligger i åben forbindelse med spisestuen. Engang har der været en dobbelt glasdør mellem rummene, men den er helt fjernet nu. En stor, mørkebrun Delphi-lædersofa fra Erik Jørgensen – læderet er specielt hentet hjem fra Italien af Geratex - dominerer rummet sammen med en masse fantastiske kunstværker. Sofabordet med glasplade er af en japansk kunstner. Over sofaen hænger et gulgrønt maleri af Jesper de Linde. Det store sort-hvide maleri på endevæggen er af Hanne Hermann. Under den store, skønne pendel fra Moooi står en keramisk kugle af Helle Duus Weiss på gulvet. I hjørnet til højre for det store sort-hvide maleri står henslængt en Le Corbusier-liggestol med et brunt fåreskind til at lune stolen op. Midt i rummet har man placeret – en nemt flytbar – Eames-lænestol i asketræ. Smuk og skulpturel.

© Gert Skærlund Andersen

Spisepladsen ved vinduet er specielt fremstillet i sortbejdset ask. Over bordet hænger Ingo Maurers ikoniske Zettel’z-pendel med masser af hvide papirlapper som skærm. Ved bordet står en række sorte Eames-stole med arme på træben. Stolene anvendes også som lænestole ved sofaen, når der er mange gæster. Maleriet er af Kvium, og de to dekorative træer er fra Pindstrups Blomster i Bruunsgade.

Kunst for alle
© Gert Skærlund Andersen

Charlotte Jensen er ide-kvinden bag kunstudstillingen Kunst for Alle. Ridehuset i Aarhus og Øksnehallen i København danner hvert år en smuk base for et inspirerende møde mellem publikum og kunstnere. Det særlige er, at man kommer helt tæt på kunsten og kunstnerne i rustikke rammer.
– Det møde er en vigtig del af konceptet. Samtidig kan kunstnere netværke indbyrdes og suge ny inspiration til sig, kommer det fra Charlotte Jensen, der fik ideen til udstillingerne for snart 15 år siden, da hun diskuterede kunst med sin far Poul Jensen, som er kunstsamler.

Her ses Charlotte Jensen foran et kunstværk af Hanne Hermann.

© Gert Skærlund Andersen

Den sjove Grissebasse, under maleriet af Peter Bonde, er lige indkøbt – grisen er lavet af Cathrine von Godt ́s.

© Gert Skærlund Andersen

Randomito-hylden er fra MDF Italia og virker som display for nips og kunst, fx et kranie i glas af Karen Nyholm

© Gert Skærlund Andersen

Køkkenet placerede man, så der blev adgang til en lille altan mod gården. På den modsatte væg står en række højskabe indeholdende to ovne, køl og frys. Elementerne er fra Multiform. Al elektronik er fra Gaggenau, både det store integrerede køleskab og komfuret med de fem gasblus i kogeøen. Vasken er isvejset en speciel bordplade i stål, og blandingsbatteriet er fra Dornbrandt. Emhætten er bygget ind i det let nedsænkede loft. Maleriet på murstensvæggen er af Lars Nørgaard. Den lille sorte tegning er af Julie Nord. Spottene er fra Luceplan. De to barstole er fra Magis, og den lille taburet med rødt traktorsæde er fra Zanotta. Skateboardet er af Henrik Dencker.

© Gert Skærlund Andersen

I vindueskarmen sammen med et af de stynede træer fra Pindstrup står Mooois lille skægge kaninlampe.

© Gert Skærlund Andersen

Reality Hand-knage fra Areaware.

© Gert Skærlund Andersen

Maleri af Sonny Tronborg og keramikfigur af Lene Winther.

© Gert Skærlund Andersen

I et hjørne i stuen står kunstværker af fx Kvium, Jorn og Hans Henrik Fischer samt Picasso-keramik, som Charlottes mand har samlet på, lige siden han var dreng.

© Gert Skærlund Andersen

Entreen er åbnet, så man straks fornemmer de lyse rum og den nye store åbenhed i rumfordelingen. Det smukke olierede egetræsgulv giver lejligheden en særlig kvalitet og er med til at binde rummene sammen og skabe en helhed. I loftet hænger den skønne Birdie’s Nest-loftslampe fra Ingo Maurer. Til venstre i billedet hænger et stålbillede af Erik A. Frandsen, som i overfladen reflekterer lyset fra køkken og stue. Modsat en collage med to gange Marilyn Monroe-portrætter af Jan Klein og på gulvet en lille figur i keramik af Lene Winther. Den kvadratiske glaspude på en betonsøjle er af Rikke Stenholt. I baggrunden ses en Barcelona-stol af Mies van der Rohe.

© Gert Skærlund Andersen

Vase af Rikke Stenholt.

© Gert Skærlund Andersen

Parret gjorde rigtig meget ud af badeværelset. Rummet skulle være lækkert og rart at opholde sig i. Det fritstående badekar er fra Duravits Starck-serie. På gulvet ligger en 60 x 60 cm Cermento-flise fra Casa Dolce Casas Neutra-serie. Den skønne mosaikvæg omkring vinduet fra Flisegalleriet er i en grønbrun tone, som ligesom spejler vandets farve. Resten af væggene er malet hvide for at få rummet til at syne så stort som mulig. Blandingsbatterierne er også tegnet af Philippe Starck for Hansgrohe. Den store, runde glasvase i vindueskarmen er af Bjarni Sigurdsson.

© Gert Skærlund Andersen

Dejlig terrasse med fantastisk udsigt.