Et Frederiksberg-hjem med kærlighed til det klassiske

Grafisk designer Kari Karmo blander grafiske tryk og designklassikere tilsat kulørte farveklatter, humor og vintagefund. Se, hvordan hun har skabt et kreativt og personligt hjem på Frederiksberg.

Herskabslejlighed med moderne klassikere

© Kristian Septimius Krogh

Moderne kunst og udsøgt klassisk design samt et blik for detaljer. Det er kodeordene for indretningen af denne 115 m2 store, 5-værelses herskabslejlighed, som ligger øverst oppe mellem to tårne i et hus fra 1905 på Frederiksberg. Her bor grafisk designer, norskfødte Kari Karmo, med sin danske mand Morten Krampau, tidligere professionel håndboldspiller, og parrets to små drenge, Oskar på 4 år og Aksel på 1 år. Under hanebjælkerne og med et vue over de frederiksbergske tage har Kari kontor og studio under navnet Formfuldent – en grafisk virksomhed, hvor hun skaber sin egen fotokunst og yndefulde grafiske tryk under betegnelsen faunafiktion. Inspirationen er hentet fra japansk prosa og skandinavisk natur, og ved at blande drøm med virkelighed og fauna med fiktion opstår surrealistiske og gådefulde figurer. – Min mission er at skabe noget unikt og iøjnefaldende af det enkle. Derfor er naturen en stor inspirationskilde sammen med det stilrene udtryk, man finder i både japansk og skandinavisk design, forklarer Kari, hvis passion for billeder og grafisk sprog, tilsat lidt humor, kommer til udtryk overalt under hjemmets skrå vægge. – Da jeg i 2003 flyttede til Danmark, havde jeg ikke råd til dyrt design. Derfor fandt jeg brugte moderne klassikere, særligt på loppemarkeder, som jeg så satte i stand og i nogle tilfælde også malede. Og jeg er meget glad for mine fund, for patina giver lige det ekstra, fortæller Kari. ### Kærlighed til dansk møbeldesign
Kombinationen af 50’er-accessories og klassisk dansk møbeldesign skaber en afstemt og harmonisk stil gennem hele indretningen, som også afspejler parrets fokus på god kvalitet. Karakteristiske møbler af arkitekterne Eames, Wegner og Finn Juhl er favoritterne. Noget er nyt, andet er gammelt – sat sammen opstår et stærk personligt sprog. – Møbler skal ikke kun ses som designobjekter og statussymboler – de skal kunne tåle at blive brugt. Også af børn. Man kan have en lejlighed fuld af fantastiske møbler, men det er menneskene, der bruger møblerne, som gør lejligheden til et hjem, siger hun. Hvidmalede vægge, lofter, paneler, stuk og vinduer danner sammen med det hvidpigmenterede parketgulv en neutral, lys bund i indretningen, hvor møbler og tilbehør er nøje farveafstemt. For Kari ønskede at skabe en ramme, hvor parrets designmøbler kunne vokse i deres udtryk. – Jeg er ikke opvokset i et designerhjem, men derimod på en afsidesliggende og naturskøn familiegård i Nordnorge. Det var en øjenåbner for mig at blive bekendt med den danske designtradition. I min barndom blev møbler betragtet som brugsgenstande, ikke designobjekter. Derfor var det en stor oplevelse at opdage, hvordan form og funktion kan smelte sammen i dansk møbeldesign, lyder det fra Kari.

Stort hvidt hus på Frederiksberg

© Kristian Septimius Krogh

Det hvide hus er fra 1905.

Moderne klassikere af den internationale slags

© Kristian Septimius Krogh

Skrivebordet med svajende ben, Swag Leg, er designet af George Nelson for Herman Miller og er købt af Kari på en rejse til New York. Skrivebordsstolen af valnød med svungne linjer er designet af Norman Cherner i 1958 og købt på en auktion. Kari er en ivrig skatte- og loppejæger, hvor keramikeren Arne Bang, der har lavet den hvide rillede vase, er en af hendes favoritter.

Smuk skænk af teaktræ

© Kristian Septimius Krogh

En skænk af teak er et af Karis gode fund, hvor hun har malet lågerne sorte og hvide. Det grafiske udtryk fuldendes med hendes eget grafiske værk ovenover. Bordlampen med marmorfod er en Snoopy fra Flos, designet af Achille Castiglioni og Pier Castiglioni.

Spisestue med polstrede Beetle-stole fra Gubi

© Kristian Septimius Krogh

Et sortnistret boucletæppe fra Bolia samler den lyse spisestue under Verner Pantons runde Panto-pendel. Polstrede Beetle-stole fra Gubi omkranser 50’er-spisebordet i teak. Det iøjnefaldende kobberur, Turbinne, på væggen er designet af George Nelson. Til opbevaring bruger parret også de originale skunkskabe, som er bevaret på hver side af altandøren.

Stilren bænk designet af Finn Juhl

© Kristian Septimius Krogh

Bænken er designet af Finn Juhl, og de stramme linjer får modspil af en anden international kunstner, Asger Jorn, som er kunstneren bag billedet.

Stue med sort og grå Finn Juhl-sofa

© Kristian Septimius Krogh

Finn Juhl-sofaen, The Baker, i sort og varm grå er et af parrets nyeste køb til stuen. Den passer perfekt til vægstykket under billederne af den amerikanske grafiske designer Robert Brownjohn. Standerlampen med fod af marmor og svungen arm er en Arco af Castiglioni for Flos. Det runde hvide sofabord, Segmented, af Eames, er købt brugt. Skindpuffen fra Be bidrager med varme farver til rummet, sammen med sidebordet af træ.

Vintage træbakke med fine dekorationer

© Kristian Septimius Krogh

En træbakke fundet vintage i Berlin rummer en samling med en papirvægt af dekorationskunstneren John Derian, en vase fra den lokale genbrug og en oplukker i solid messing af Lacoli & McAllister.

Karis grafiske designstudio - Formfuldent

© Kristian Septimius Krogh

Under de skrå vægge ligger Karis grafiske designstudio, Formfuldent, hvor hun arbejder med sine fotos og grafik, der blandt andet kommer til udtryk i metamorforiske dyreprint. Godt design har også fundet vej hertil – sofaen af grå uld, Model 46, er designet af Finn Juhl, og 7’er-skrivebordsstolen af skind, som er købt brugt, er designet af Arne Jacobsen. Træ-Dots på væggen er fra Muuto, og kommoden er fra House Doctor. På væggen hænger Karis egne tryk.

Arkivkasser til opbevaring på kontoret

© Kristian Septimius Krogh

Arkivkasserne af træ har fulgt Kari siden studietiden.

Lys køkken med udsigt over Frederiksberg

© Kristian Septimius Krogh

Udsigt over Frederiksberg og grønne arealer har man også i køkkenet, som er lavet af de tidligere ejere. Pendlerne over køkkenbordet er af Norm Architects for &tradition.

Skønt soveværelse med en Hästens-seng

© Kristian Septimius Krogh

I soveværelset drømmes der i en Hästens-seng. Vindueskarmen er indrettet som et toiletbord med krukker og nips. Spejlet er fra Menu, og Eames-skalstolen er købt i en genbrugsbutik. Læselamperne ved sengen er vintagefund, og sengebordet er lavet af en ven af familien, møbelsnedkeren Søren Ulrich. Billederne over sengen er håndmalede kunsttryk af Kari.

Relaterede Artikler