Duften af hjemme

Indretningen er et miks af grafiske elementer og masser af kunst. Inspirationen herfra bruges ikke kun i boligen, men også til at udvikle sofistikerede dufte sammen med nogle af verdens dygtigste parfumeurs.

Duften af hjemme
© Kristian Septimius Krogh
Endnu inden man har fået hilst ordentligt på Rupert Peter Landendingers hjem, er det slående, hvor mange af ens sanser der bliver sat i spil ved mødet. Herskabslejligheden i det royale område af København er klædt i dufte, indtryk, kunst og former - alle sanser bliver pirret. Her er gode dufte i alle rum og malerier, fotokunst og litografier på alle vægge, stående i sirlige samlinger på borde og på gulvet. Det er spændende, inspirerende, og først og fremmest er det tydeligt at se, at der er tænkt over sammensætningen. Man får lyst til at snuse ind, sanse duftene, fornemme rummene og få alle fortællingerne bag de mange kunstværker. - Du skal ikke bare have et smukt hjem, det skal også dufte godt. Først og fremmest handler det om at lufte godt ud, derefter kan man friske op med lidt velduftende lys, room diffusers eller roomspray, forklarer Rupert Peter Landendinger, som efter 25 år i modebranchen, senest som marketing-, brand- og produktionsdirektør i ni år hos By Malene Birger nu lever sin passion omkring duft ud i livet. I samarbejde med to af verdens førende “næser” i brancen, en legen- de og hans lærling, selveste “The Nose”, Pierre Bourdon, og hans elev Philippe Bousseton, har han kastet sig over parfume-kunsten med sit eget mærke RPL PARFUMS under RPL MAISON. Det er der bl.a. kommet en serie af dufte til hjemmet ud af. En kollektion, Rupert Peter Landendinger meget passende vælger at kalde Home Fragrances. - For duften i dit hjem er lige så vigtig for dit velbefindende som indretning og musik, forklarer Rupert Peter Landendinger. Allerede som stor teenager begyndte han at interessere sig for at rejse ud i verden. Især lande som Marokko, Indien, Tunesien, Thailand og Egypten vakte hans interesse. Han sugede alle indtrykkene til sig. Ikke bare de visuelle, men også alle duftene. Opvæksten tilbragte Rupert Peter Landendinger på et rokoko-slot i Bayern i Sydtyskland, og han repræsenterer uden tvivl det storladne og elegante. Da han for 17 år siden kom til Danmark, drømte han således om en dag at komme til at bo i et af 1700-tals palæerne i Frederiksstaden. Det yderst attraktive og elegante kvarter, hvor Marmorkirken og Amalienborg er centrum. Det blev dog først i 2008, at han fandt lige det, han søgte: en 5-værelses herskabslejlighed på 150 m2 med tre meter til loftet, dobbelte fyldningsdøre, ornamenteret stuk, høje paneler, plankegulve, pejs og dekorative gipsrosetter. Drømmeboligen. En større modernisering var dog nødvendig, og med hjælp fra vennen og arkitekten Peter Bundgaard Rützou, Space Copenhagen, blev boligen opdateret. Fascinationen af det fremmede kommer stærkt til udtryk i hans eklektiske stil. Her i de højloftede stuer ses et meget personligt, flot og harmonisk miks af etniske effekter og antikke marokkanske tæpper, kombineret med billedkunst i sorte rammer, designobjekter og gamle rustikke landmøbler. De grafiske elementer samt en gennemført farveholdning i sort, hvid, creme og metal forener på det fornemste det dekadente med det rå og upolerede. Bøger står i bunker på borde og alle flader som en naturlig og inspirerende del af interiøret, og som en helt personlig signatur hænger en nøje udvalgt prismelysekrone fra loftet i alle rum. - Jeg rejser mange gange om året. Både privat og professionelt. Loppemarkeder er min store passion. Her har jeg gjort mange fine unikke fund, men jeg køber også på auktioner og hos antikvitetshandlere. Jeg går efter kunst og designklassikere, siger han. Rupert Peter Landendinger er en kyndig ekspert og stor samler, men det er ikke sådan, at tingene står stille og støver til eller ikke forlader matriklen igen. Han er i konstant bevægelse - inspirationen ophører aldrig, så når nye ting kommer til, må andet væk. Og som han selv er hjemmet i konstant udvikling, uden at det opleves som utålmodigt eller på vej væk fra sig selv. - Den grafiske stramhed giver et fundament og en ro. Det er vigtigt, når man, som jeg, er vild med at blande stilarter, forklarer han.

FOTO
I den store stue, der vender ud mod Marmorkirken, er to stuer slået sammen til én. Her er tre meter til loftet, en skøn gammel svensk kakkelovn i hjørnet, dobbelte fløjdøre og høje paneler. Indretningen er kontrastfuld og eklektisk, og farveholdningen gennemført i sort, hvid, creme og metal. Møbelklassikere som de sorte læderstole af Fabricius & Kastholm er købt på auktion. Glasbordene fra Maison Charles er ligeledes fra 70’erne. Lysekronen er fra et romersk loppemarked. De sorte PK 33-taburetter med lædersæder er designet af Poul Kjærholm.

© Kristian Septimius Krogh
Rupert Peter Landendinger i sofaen under en del af sin kunstsamling af f.eks. Alexander Calder, Yvon Taillandier, Picasso og Andre Breton.

© Kristian Septimius Krogh
Bauhaus - eller en søvnig søndag i Tanger? Poul Kjærholms daybed i sort skind passer godt ind i den grafiske luksusboheme-stil. Den italienske lysekrone er købt på et loppemarked i Rom. Det gamle lysegule skab er fra Fil de Fer. Gulvlampen Orbiter er designet af Robert Sonneman og købt i New York. Bemærk udsigten til Marmorkirken.

© Kristian Septimius Krogh
På reolen i spisestuen står en lang række duftlys. Nogle er af eget mærke, andre har Rupert Peter Landendinger formet for en række af Danmarks førende designere, og andre igen er duftlys fra internationale producenter

© Kristian Septimius Krogh
Døren mellem køkken og spisestue er sløjfet og erstattet med en bred åbning og et effektfuldt sort dørtrin, der er markant mod det hvide køkkengulv. Køkkenet i sort og hvidt er designet af Peter Bundgaard Rützou fra Space Copenhagen. Gennem åbningen er der et fint kig ind til spisestuen, hvor svenske Inger Lee Sands billeder står på reolen.

© Kristian Septimius Krogh
Det hvide køkken er helt enkelt med åbne hylder over det sorte køkkenbord. De køkkenting, der regelmæssigt bliver brugt, står fremme, fordi de er flotte, og fordi det er praktisk.

© Kristian Septimius Krogh
Fine gamle sølvkander til kaffe og mælk står til skue på de åbne køkkenhylder.

© Kristian Septimius Krogh
Kunst er en af Rupert Peter Landendingers store passioner - især værker med kvindefigurer. Malerierne på væggen er købt på forskellige loppemarkeder, fordi deres blå toner passer sammen. Det sorte skab er fra Fil de Fer, og sidebordet er købt i Egypten.

© Kristian Septimius Krogh
Ved at bruge radiatorskjuleren til at stille bl.a. et antikt spejl fra Marokko på, bliver den en del af møblementet. Den antikke stol er ligeledes fra Marokko.

© Kristian Septimius Krogh
På skrivebordet fra Green Square ligger øjeblikkets foretrukne designbøger fremme til inspiration. Eames-stolen er, ligesom den svenske 70’er-bordlampe i messing, der hedder Bumling, købt på auktion. Tæppet er antikt og købt i Marokko. På væggen en samling grafiske værker af Herman Miller.

© Kristian Septimius Krogh
Der er grafiske værker eller malerier i alle værelser. Også her i soveværelset, hvor der bl.a. står et stort sort-hvidt maleri af den svenske kunstner Inger Lee Sand, der er købt på et loppemarked i New York. Over sengen hænger en stor tysk lysekrone, og på hver side af sengen står to udskårne sideborde fra Egypten. De sorte lamper er fra Anglepoise.

© Kristian Septimius Krogh
Ruperts kontor er indrettet i samme gennemførte stil som resten af lejligheden og afspejler et spændende liv med mode, kunst og design. Kontorstolen er af Charles Eames, og bordet af Poul Kjærholm, begge dele købt på auktion.

© Kristian Septimius Krogh
Badeværelset med kar og brus er sofistikeret indrettet og rummer masser af sanselige dufte, sæber, cremer og lys.