Drømme i virkeligheden

Det dansk/argentinske kunstnerpar Thyra Hilden og Pio Diaz bor sammen med deres lille søn Florian ved Søerne i København.

© Tim Wahlfried

Et kunstværk, der lugter så stærkt, at det ikke kan være i lejligheden. Vi taler en lugt så stærk og kvalmende, at spyfluerne festede. Så stærk, at Thyra Hilden og Pio Diaz måtte kaste håndklædet i ringen og sætte det langt langt væk.

Kunstnerparret HildenDiaz sidder og funderer over spørgsmålet om, hvorvidt der findes kunst, der ikke egner sig til et privat hjem, og så kommer de til at tænke på den skulptur, de for nogle år siden skabte af størknet blod.

I dag findes der kun fotografier af Blodpokalen. Den var mildest talt ikke så praktisk. Vi holdt meget af værket, men det gik ikke, fortæller Thyra Hilden.

Uden for lejligheden i ejendommen fra 1880, tegnet af Martin Nyrup, der også tegnede Københavns Rådhus, suser trafikken forbi. Thyra Hilden voksede op på Frederiksberg i et kollektiv, der huserede i en gigantisk, gammel villa, hvor der var højt til loftet og fyldt med smukke snedkererede detaljer. Jævnaldrende Pio Diaz voksede op meget langt fra Frederiksberg. Han er fra Buenos Aires i Argentina, men afstanden til trods voksede han også op i en herskabsvilla.

© Tim Wahlfried

Bag om Hilden & Diaz Thyra Hilden (født 1972) og Pio Diaz (født 1974) - her med deres lille søn Florian foran væggen med Thyras skitser, er en dansk-argentinsk kunstnerduo. De har blandt andet udformet en række installationer i det offentlige rum og er kendt for deres projekt City on Fire.

© Tim Wahlfried

Spejlet over hylden med familiefotos er i virkeligheden et kunstværk, der er udformet sådan, at hvis man står foran det, kan man ikke se sig selv, men stadig se hele det rum, man står i.

© Tim Wahlfried

Marlene Landgrens farvestrålende maleri hænger smukt i stuen og stråler på væggens farvede baggrund. Lysekronen over det gamle spisebord er en italiensk antikvitet, som parret købte med hjem fra Rom i forbindelse med deres Colosseumprojekt i 2010.

© Tim Wahlfried

Inspirerende tableau på gul baggrund bygget op af sønnen Florians legetøjsdyr, en kristus- figur, gamle arvestykker og kunstværket Dobbeltportræt af Sven Dalsgaard, der består af to kameraer i en montre. Den sjove opsætning står på noget, der fremstår som en hyggelig gammel kamin, men i virkeligheden er en imponerende 100 år gammel radiatorskjuler.

© Tim Wahlfried

Gangen i den gamle lejlighed er et godt billede på, hvor høj kvaliteten af håndværket var i de gode gamle dage. Sildebensparkét og indbyggede snedkererede skabe og hylder. Kunstværket på gulvet er af John Kørner og de sjove, hængende skulpturer er af Miguel Vega.

© Tim Wahlfried

Den eventyrlige lampe Forms in Nature er en lysskulptur, der forvandler rummet til et virvar af grene og træer. Lampen er fremstillet ved hjælp af en særlig 3D-print-teknik og lampen kan fremstilles i forskellige størrelser efter behov. De to sengelamper hedder Toobe og er designet af Ferruccio Laviani for italienske Kartell.

© Tim Wahlfried

Kig fra opholdsstuen til kontoret hvor Montanas Grid-system holder styr på bøger og dimser. Til venstre ses en række fotografier af Thyra Hilden, hvor hun har taget billeder af sandslotte, der langsomt går i opløsning og forsvinder, som et symbolsk billede på livets forgængelighed. Den gule Kato-loungestol designet af Kasper Salto for Engelbrechts.