Blød boheme bolig

Modedesigner Michala Wiesneck har indrettet sin store herskabslejlighed på Frederiksberg i København feminint og med masser af personlighed.

© Kristian Septimius Krogh

En opvækst med kunstneriske og rejselystne forældre, en fri opdragelse, en international karriere og mange udlandsophold har sat sine tydelige spor. Her i en stor lys herskabslejlighed på Frederiksberg, har en rigtig luksusboheme indrettet sig med historiemættede rejseminder, ting, nips og malerier fra loppemarkeder i Paris, kinesiske antikviteter og masser af bøger om mode og design. Michala Franck Ballieu Wiesneck er uddannet haute couture-designer i Paris og har arbejdet som assistent for Christian Dior, Christian Lacroix og Cacharel. Efter 12 år i udlandet med designerjobs på topplan, vendte hun som 30-årig tilbage til Danmark, hvor hun først blev ansat som chefdesigner hos Day Birger & Mikkelsen, indtil hun for omkring to år siden fik lyst til at stå på egne ben med en kollektion i eget navn.

Den midterste af de tre stuer en-suite er indrettet med et inspirerende etnisk islæt. Flagermus-stolen står smukt som en hyggeplads i krogen ved vinduet sammen med det sorte lave bord fra Day Home. Bordlampen er fra Bestlite. De sorte jagtstole over for den hvide sofa er fra Day Home. Sofabordet er dækket af flotte design- og fotobøger. Den ungarske fotograf, skulptør og filmmager Georges Bassaï er en af Michala Wiesnecks store inspirationskilder. Det store maleri over sofaen er et antikt kinesisk anemaleri af en mandarin og hans familie. Det er købt hos Oliver Antik.

© Kristian Septimius Krogh

Modedesigner Michala Franck Ballieu Wiesneck er efter en årrække i Paris som designer for de store modehuse vendt hjem til Danmark for at designe sin egen kollektion under navnet M. Wiesneck.

- Det har været meget spændende og lærerigt ikke kun at være designer, men også direktør, regnskabschef, bogholder, indkøber og sælger i eget firma. Jeg har stået for alt selv - hjulpet pænt på vej og bakket godt op af mit internationale netværk i modebranchen. Med mere end 40 kollektioner for andre firmaer bag mig, er det en fantastisk frihed bare at være mig selv, fortæller Michala Wiesneck.

Hendes 180 m2 store Frederiksberg-lejlighed ligger i en flot, klassisk ejendom fra 1915 med hvidpudset facade og en bred portåbning med dobbeltdør, men da Michala Wiesneck vendte hjem til Danmark efter flere år i det pulserende Paris, var det umiddelbart ikke lige drømmelejligheden. Hun synes, den lå alt for langt uden for centrum, og med en beliggenhed på anden sal, var den også for tæt ved jorden. Fra Paris var hun vant til en femte sals-udsigt ud over byens tage. Plusserne vandt dog over minusserne. Planløsningen med de tre store stuer en-suite, soveværelse, børneværelse, bad og et rummeligt køkken med spiseplads lokkede, og i dag kan hun slet ikke forestille sig at bo et andet sted.

- Frederiksberg er jo et fantastisk sted, der flere steder minder mig om Paris. Og der er et super flot lys i lejligheden, nok især i spisestuen, med det store småsprossede hjørne-vindue. Hvert forår glæder jeg mig til, at det japanske kirsebærtræ springer ud. Det er helt ubeskriveligt smukt. Så bliver hele rummet lyserødt, lyder det begejstret fra designeren.

Farverne er ellers ret begrænsede i lejligheden. Plankegulvene er afhøvlede og vægge, stuklofter, fyldningsdøre og vinduer med småsprossede ruder er malet hvide. Kun få steder hænger et brunt hørgardin, og så har en enkelt væg effektfuldt fået en mokkabrun nuance.

- Jeg bruger ganske få farver i mit hjem. Det er fortrinsvis sort, hvidt og brunt. De kulører, der så er her, colourblocker jeg - altså sætter dem i farveorden. Det skaber ro, siger hun.

Minder fra alverdens rejser pryder vindueskarme, reoler, lave antikke japanske teborde og gamle rejsekommoder. Michala Wiesneck er meget fascineret af den japanske kultur, der med sine rene linjer, på sin egen forfinede måde, matcher den skandinaviske stil. De fleste billeder på væggene er købt på danske og parisiske loppemarkeder som fx Clignancourt og Marché aux Puces de Saint-Ouen. En hel væg er således udsmykket med flere forskellige kvindeportrætter af ukendte kunstnere. Store antikke, kinesiske malerier har også fundet indpas i boligen, såvel som et par store fotos fra Michala Wiesnecks seneste kollektion.

© Kristian Septimius Krogh

Lejlighedens spisestue er det meste af tiden badet i lys fra et stort hjørnevindue uden gardiner, hvor solen får frit spil fra morgen til aften. Spisebordet er specialfremstillet af antikt træ. Den store lampe over bordet er ligeledes speciallavet, mens de formstøbte spisebordsstole Arper Catifa 46 er designet af italienske Lievore Altherr Molina. Det store fotografi stående på gulvet stammer fra designerens seneste kollektion.

© Kristian Septimius Krogh

På spisestuens væg hænger Michala Wiesnecks fine samling af kvinder malet af ukendte kunstnere og købt på Clignancourt-loppemarkedet i Paris.

© Kristian Septimius Krogh

Fine unikke sager fundet på rejser eller franske loppemarkeder pryder overalt i lejligheden, som for eksempel dette smukke te-stel på en antik træbakke.

© Kristian Septimius Krogh

Med en stilsikker hånd har Michala Wiesneck flere steder lavet små feminine stilleben, som for eksempel her på en hylde i hendes sorte ”samlerskab”.

© Kristian Septimius Krogh

I den ene af lejlighedens tre højloftede stuer har designeren sit kontor. Hans J. Wegner er designeren bag det unikke skrivebord fundet i en container ved Arkitektskolen i København i starten af 1980 ́erne. Den sorte reol på bagvæggen indeholder bl.a. designbøger og stakkevis af magasiner til inspirationsbrug.

© bobedre.dk

De to skulpturelle vaser i en sart pistaciefarvet nuance er købt hos en porcelænskeramiker i den franske del af Shanghai.

© Kristian Septimius Krogh

Den sorte lakreol er af nyere dato og rummer alskens ting fra rejser og loppemar- keder. Reolen er fra House Doctor, mens standerlampen med hvid skærm og sort kant er fra Day Home.

© bobedre.dk

Køkkenet fremstår i sin originale udførelse med de oprindelige fliser fra 1915. Her er fint plads til et lille spisebord med Arne Jacobsens Syver-stol.

© Kristian Septimius Krogh

Et stort, antikt mahognispejl fungerer som hoved- gærde. Sengen er fyldt med puder fra blandt andet basaren i Marrakech og Istanbul, mens Liberty-puderne er fra Carmen & Fantasio. Hængende på døren ses designerens smukke marokkanske, hånd- broderede morgenkåbe.

Relaterede Artikler