I Hasseris ligger en 630 m2 stor villa med ekstraordinær belysning

Det er sjældent, at man oplever så gennemførte belysningsløsninger, som det er tilfældet i Michael og Gitte Jensens nybyggede hus. Her er der adgang forbudt for spots – til gengæld er arkitekturen nøje afstemt, i forhold til hvordan solen står over boligen dagen igennem.

Der er konstant læ på grunden, der ligger stik syd, og derfor skal der ikke være meget mere end otte grader, før parret tager terrasserne i brug.

© Andreas Mikkel Hansen

En minimalistisk og firkantet villa i niveauer

Michael Jensen har altid drømt om at bygge sit eget hus. Og da en ven for nogle år siden alligevel ikke kunne bruge den grund, han havde købt udstykket fra naboen, gav Michael ham et tilbud, han ikke kunne afslå.

– Jeg har haft det her hus tegnet i mit hoved i mange år. Jeg ville gerne have noget nyt, noget minimalistisk og firkantet i niveauer, siger Michael Jensen og fortæller, at det, han og familien kom fra, var en gammel murermestervilla i tre etager, der, efter at børnene var flyttet hjemmefra, var for upraktisk.

Man finder noget af Michael Jensens favoritbelysning i garagen, et sted, der normalt ikke er kendt for flatterende lys. Løsningen her er lange LED-lysbånd udenfor og indenfor i loftet, der giver en blød og behagelig belysning, som gør det til en hel oplevelse at køre sin bil ind i garagen.

© Andreas Mikkel Hansen

Det blev Morten Wæhrens fra Arkitekthuset Vodskov, der realiserede Michaels tanker fra idéer til praksis, og da projektet først kom i gang, tog det om sig.

– Vi startede med, at 360 m2 var nok, når vi kun var to, der skulle bo her. Men jeg havde svært ved at sige nej, når nu vi skulle bygge nyt, griner Michael. I stedet står der i dag en 630 m2 stor villa, fuldmuret med over 86.000 RT Ultima sten fra Randers Tegl. Et stort hus, der på sit højeste måler otte en halv meter fra gulv til loft med steder, hvor man kan kigge fra nederste etage og helt op til kip.

Fordi grunden er tilvokset med flere hundrede år gamle træer, føles det om foråret og sommeren som at bo midt i skoven, på trods af at huset ligger i det centrale Aalborg.

© Andreas Mikkel Hansen

Der kommer dagslys ind overalt. Her ved spisepladsen i det store køkken-alrum, der er bygget op omkring en række klassikere: Arne Jacobsens Syver-stole betrukket med læder, glasbordet fra italienske Decoma Design og Poul Henningsens Koglen.

© Andreas Mikkel Hansen

Der er ingen spots med skrap belysning i huset i Hasseris. I stedet er alt lys indbygget i lofter og inventar og kan reguleres fra et smart home-system

© Andreas Mikkel Hansen

Gennemførte belysningsløsninger

Et af hovedpunkterne under brainstormen med arkitekten var, at al belysning skulle være indirekte og gemt væk i loftet eller belyse inventaret bagfra eller fra undersiden. Det er lysfirmaet Lumiére, der har været med på råd og i samarbejde med Boform, der har designet store dele af inventaret, har lavet alle lysløsninger. Der er bl.a. et indbygget LED-lysbånd i loftet rundt om akustikplader.

– Alt er kørt med dæmpere på, og jeg tror ikke, jeg lyver, hvis jeg siger, vi har over 30 lysdæmpere i vores teknikrum. Det er et smart house-system, så man kan kode det hele fra telefon og computer, og lige meget hvor i verden man er, kan man tænde, slukke og dæmpe lyset. Vi bruger det faktisk tit. Vi synes eksempelvis, at huset tager sig så godt ud udefra, når der er lys i indkørslen og på huset, så hvis vi har glemt at tænde det, inden vi kører, så slår vi det til på telefonen, så vi kommer hjem til et oplyst hus.

Overalt i huset ligger 70 x 70 cm store Jura Graumarmorfliser, som spiller flot op mod det mørke interiør

© Andreas Mikkel Hansen

Inventar med et strejf af Dubai

Al belysning under møblementer er samme LED-lysprincip og er indbygget direkte fra Boform. Det er speciallavet af Boforms indretningsarkitekt Lars Riise, som har tegnet og designet meget af inventaret. Selv har Michael været meget inspireret af rejser til Dubai, hvor han har fulgt udviklingen i forhold til arkitektur og indretning, ofte det nyeste af det nyeste inden for materialesammensætning og belysning.

Tegningerne til køkkenet blev lavet om adskillige gange – der var bl.a. en vinkel på, inden det endelige layout landede på dette design med to store køkkenøer. Alle hvidevarer er fra Gaggenau

© Andreas Mikkel Hansen

Efter at have set Suits måtte Michael bare have en biopejs inspireret af seriens hovedperson, den fandenivoldske advokat Harvey Specter.

© Andreas Mikkel Hansen

Indrettet med inspiration fra TV-serien Suits

Den 3,25 meter lange biopejs i køkkenet er et nik til den fiktive advokat Harvey Specter fra serien Suits. For netop køkkenet skulle være et omdrejningspunkt i huset. Det har Lars Riise designet således, at alle de mørke fronter i røget eg kommer fra den samme stamme, så man kan følge årerne fra skab til skab, og står i smuk kontrast til de hvide vægge og det gyldne Jura Grau-marmor på gulvene.

Nederste etage er det, Michael og Gitte kalder deres wellnessafdeling med vinkælder, spa og fitnessrum

© Andreas Mikkel Hansen

Halvvæggen fungerer både som hovedgærde og rumdeler imellem soveværelset og garderoben. Læderet på væggen matcher det, som stolene i køkkenet er betrukket med. Sengen er fra Jensen.

© Andreas Mikkel Hansen

Garderoben er skabt af Boform og ligger i forlængelse af soveværelset, som primært er lavet i lys eg, der matcher gulvplankerne fra Dinesen.

© Andreas Mikkel Hansen

Et elegant samspil mellem kunstigt og naturligt lys

For at få huset til at tage sig bedst ud har samspillet mellem belysningen indenfor og det naturlige lys, der kommer udefra, også været en prioritet. Der er seks meter høje vinduer i begge gavle af huset, kæmpestore vinduer imellem stuen og terrassen med store skydedørspartier, og når solen kommer om på vestsiden for at gå ned, rammer den lige nøjagtig ind i de tre vinduer, der er lagt ind over skydedørene, så der bliver kastet aftenlys ind i hele køkken-alrummet.

– Grunden er ret unik, fordi den ligger lidt nede og stik syd, så solen kører hele vejen rundt. Hele huset er bygget op omkring det lys, der kommer udefra. Derfor er det smukt at være her på alle tider af døgnet, og vi oplever ikke, at kontrasten er så stor i overgangen fra dag til aften. Ligesom den indendørs belysning er afstemt, så har vi også forsøgt at afstemme, hvordan solens lys kommer ind i huset via arkitekturen. Det er bare vildt flot og fungerer helt fantastisk.