Udenfor Tokyo ligger dette fire-etagers arkitekttegnet hus der kombinerer byens puls og landlig følelse

Det handler om synsbedrag! Huset her er bygget på en indeklemt grund midt i en forstad til Tokyo, men ser ud, som om det ligger i en park. Den japanske arkitekt Keiji Ashizawa fik til opgave at tegne et fire-etagers hus med flydende overgange mellem inde og ude. Hjemmet står nu som et mesterværk i at få naturen ind i storbyens boliger.

Rene linjer og højt til loftet
© Birgitta Wolfgang

Taxaen har svært ved at finde adressen her 45 minutter fra Tokyos hektiske centrum, for flere bygninger har samme nummer, og huset, vi skal besøge, ser bestemt flot ud udefra, men alligevel ret lukket i sit udtryk. Det er, når man træder ind, at noget usædvanligt åbenbarer sig. God arkitektur har til formål at skabe rammer omkring det liv, der bliver levet, og Tokyo er kendt for sin tilpasningsdygtige og originale arkitektur. I denne sammensatte millionby bor man tæt, meget tæt, og kvadratmeterne i storbyen er få og dyre, ja, tælles ned i decimaler. Boligerne er klemt inde i smalle parceller, bygget i usædvanlige former og med beskedne udendørsområder. Også Ark House, som er den seneste bolig af den unge Tokyo-baserede arkitekt Keiji Ashizawa. Han har fundet kreative måder at værne om privatlivets fred i tætpakkede byområder og tegnet små terrasser rundt omkring på huset, som så beplantes tæt. Det giver et synsbedrag, så man faktisk tror, man befinder sig i en park. I dag er huset hjem for et lokalt par og deres to børn. Parret vidste fra starten, at de gerne ville udviske grænsen mellem inde og ude – de ønskede at bo et sted med en fornemmelse af byens puls og samtidig med en følelse af at være på landet. I dialogen mellem bygherrer og Keiji Ashizawa opstod refleksioner omkring åbenhed i forhold til lukkethed, om begrebet hjemlighed og om arkitektur, der kommunikerer – både med de mennesker, der lever her, såvel som dem, der måtte passere forbi. Kendetegnende for Keiji Ashizawas arbejde og arkitektoniske stil er inspirationen fra den japanske designtradition og en tidsløs æstetik. En stil, der er overført til huset, hvor rene linjer, en interaktiv plantegning og luftighed danner de harmoniske rammer. Der er en moderne, varm “skandi-japansk"- stemning i huset, hvor plankegulve og lofter i røget eg får industrielt modspil af materialer som glas, jern og beton.

BILLEDE Velkommen til Ark House, hvor man allerede i stueetagen møder bygningens foretrukne materialer som beton, stål og glas, og hvor den udbredte brug af træ bløder det hele op. Billederne er købt hos det Tokyo-baserede galleri Misako & Rosen.

Prisvindende arkitekt bag huset
© Birgitta Wolfgang

Huset er bygget op af et rumligt hierarki, hvor det arkitektoniske hovedgreb har været at fjerne etageadskillelsen og dermed skabe et dobbelthøjt grundrum, som nu danner sammenhæng mellem to af etagerne. Husets 350 m2 fordeler sig på på fire etager, men den åbne struktur medvirker til, at grænserne mellem over og under, inde og ude flyder sammen. Fra gaden er der direkte indgang til en stueetage med entré, to gæsteværelser og et toilet. En trappe fører op til 1. salen, hvor det dobbelthøje rum binder hele huset sammen både fysisk og mentalt på tværs af etagerne, og det er der, hvor familien tilbringer mest tid sammen. Stue, køkken og spiseområde er placeret her. Den svævende trappe står som en luftig skulptur midt i det store rum og fører op til 2. salen, hvor der er indrettet et dejligt bibliotek med lounge-områder og træer omkring samt to børneværelser. På 3. sal ligger parrets soveværelse med eget badeværelse. Ud over dette er forskellige udendørsterrasser anlagt på hvert niveau, og som er designet til at være så privat som muligt, så naboer ikke kan se ind.

Keiji Ashizawa fik tildelt en ’Special Award’ af det japanske Institut for Design i 2011 for hans vigtige rolle i oprettelsen af Ishinomaki Laboratory – et DIY-møbelværksted, der hjalp med at genopbygge fællesskabet efter tsunamien, som blev udløst af jordskælvet i Sendai.

BILLEDE I stueetagen er der etableret et stort gulv-til-loft-vinduesparti, der går på tværs af to etager, hvor grønne træer danner den beroligende baggrund og giver et fantastisk lysindfald dagen igennem. Hesten i metal trækker paralleller til Noahs Ark, som arkitekten har været inspireret af i tegningen af huset. Barcelona-stolene er af Mies van der Rohe, sidebordet er designet af Keiji Ashizawa, mens taburetten er fra Bali.

Visuelt overblik mellem etagerne
© Birgitta Wolfgang

Grafisk tyngde og rene linjer i et maskulint og minimalistisk designunivers. Trappen har et let og luftigt udtryk, som understreger det dobbelthøje rum og giver beboerne visuel overblik over de rum, der omgiver dem foroven og forneden. Sofaen er fra Living Divani, puderne er købt på Etsy, mens taburetten er fra Bali.

Humoristisk kunst og antikviteter
© Birgitta Wolfgang

Funktionalitet og æstetisk er prioriteret, men ikke desto mindre er der en hyggelig stemning i huset. Det store maleri er af Daisuke Fukunaga, mens de fire pop art-billeder er af Atsushi Fukui – begge købt hos galleriet Tomio Koyama i Tokyo. Konsolbordet er antikt, og skulpturen har de fået i gave.

Med kig til bibliotek
© Birgitta Wolfgang

Et hjem, hvor varme toner af træ, farver og taktile overflader sætter stemningen, og den uhøjtidelige sammensætning giver et hyggeligt og legende look. Skabet er antikt, mens den runde højtaler er fra B&O.

"Less is more"
© Birgitta Wolfgang

Indretningen tager afsæt i minimalisme, som er en moderne stilretning baseret på funktionalisme og traditionel japansk design. Den har sit motto ”Less is More”, og udtrykket handler om at fjerne alt ubetydeligt og give plads og opmærksomhed til det, der er vigtigt. Eksempelvis er samspillet mellem lys og skygge i et rum lige så vigtigt som objekterne i sig selv. Spisebordet er speciallavet, stolene er købt i en møbelbutik i Tokyo, og skålen er af den japanske keramiker Junko Kitamura. Konsolbordet er antikt.

Buddha-figur
© Birgitta Wolfgang

Buddhaen er en daglig påmindelse om at tænke ædle tanker og hvile i hjertet.

Skandinavien møder Japan
© Birgitta Wolfgang

Køkkenet i sortbejdset eg og corian-bordplade er som skåret ud af en skandinavisk boligreportage. Det ligger i åben dialog med spisestuen, men en skydedør kan afskære rummet igen. Loftslamperne er fra Nendo. Barstolen er købt i en lokal møbelbutik, og kunsten er et arvestykke.

Stålstang hængende med kroge til gryder og pander
© Birgitta Wolfgang

Stålstangen med gryder og pander på gør det nemt at få fat på køkkenredskaberne og giver industriel kant til køkkenet.

Repos med smal gang med bogreoler langs væggen til lille bibliotek
© Birgitta Wolfgang

En smal gang gør, at man let kan komme til bibliotekets udvalg af bøger og arvestykker. Læg mærke til, hvordan loftets lister og gulvet her følger hinanden.

Smuk udenpå, betagende indeni
© Birgitta Wolfgang

Keiji Ashizawa Design står bag denne urbane oase med frodige udendørsområder på alle etager. Huset har et uhøjtideligt udtryk udefra, men åbenbarer sig, så snart du træder ind. Der er indgang til huset direkte fra gaden, hvor en trappe fører op til boligens førstesal. Her er der etableret et stort gulv-til-loft-vinduesparti, der går på tværs af to etager, og som er afskærmet af et hegn i bambusrør og træer, så forbipasserende eller naboer ikke kan se ind.

Repos med skulpturel stol og antikt konsolbord
© Birgitta Wolfgang

Skarpe silhuetter og elegant design taler sit tydelige sprog i boligen, hvor en skulpturel stol designet af Keiji Ashizawa står i selskab med et antikt konsolbord og en gur, som parret har fået i bryllupsgave.

Repos med hyggelig krog med lænestol og fritstående træ
© Birgitta Wolfgang

Overalt på de forskudte niveauer er der indrettet kroge til ro og fordybelse, som her hvor grønne træer, en loungestol af Apato og et smukt vintage gulvtæppe indbyder en til at slå sig ned.

Direkte udgang til natur
© Birgitta Wolfgang

Parrets eget badeværelse ligger på den øverste etage med udgang til en intim atriumgård på taget. Det minimalistiske og enkle badeværelse indbyder til stille ro og eftertænksomhed i afslappede omgivelser. Taburetten er fundet på Bali.