Taxaen har svært ved at finde adressen her 45 minutter fra Tokyos hektiske centrum, for flere bygninger har samme nummer, og huset, vi skal besøge, ser bestemt flot ud udefra, men alligevel ret lukket i sit udtryk. Det er, når man træder ind, at noget usædvanligt åbenbarer sig. God arkitektur har til formål at skabe rammer omkring det liv, der bliver levet, og Tokyo er kendt for sin tilpasningsdygtige og originale arkitektur. I denne sammensatte millionby bor man tæt, meget tæt, og kvadratmeterne i storbyen er få og dyre, ja, tælles ned i decimaler. Boligerne er klemt inde i smalle parceller, bygget i usædvanlige former og med beskedne udendørsområder. Også Ark House, som er den seneste bolig af den unge Tokyo-baserede arkitekt Keiji Ashizawa. Han har fundet kreative måder at værne om privatlivets fred i tætpakkede byområder og tegnet små terrasser rundt omkring på huset, som så beplantes tæt. Det giver et synsbedrag, så man faktisk tror, man befinder sig i en park. I dag er huset hjem for et lokalt par og deres to børn. Parret vidste fra starten, at de gerne ville udviske grænsen mellem inde og ude – de ønskede at bo et sted med en fornemmelse af byens puls og samtidig med en følelse af at være på landet. I dialogen mellem bygherrer og Keiji Ashizawa opstod refleksioner omkring åbenhed i forhold til lukkethed, om begrebet hjemlighed og om arkitektur, der kommunikerer – både med de mennesker, der lever her, såvel som dem, der måtte passere forbi. Kendetegnende for Keiji Ashizawas arbejde og arkitektoniske stil er inspirationen fra den japanske designtradition og en tidsløs æstetik. En stil, der er overført til huset, hvor rene linjer, en interaktiv plantegning og luftighed danner de harmoniske rammer. Der er en moderne, varm “skandi-japansk"- stemning i huset, hvor plankegulve og lofter i røget eg får industrielt modspil af materialer som glas, jern og beton.
BILLEDE Velkommen til Ark House, hvor man allerede i stueetagen møder bygningens foretrukne materialer som beton, stål og glas, og hvor den udbredte brug af træ bløder det hele op. Billederne er købt hos det Tokyo-baserede galleri Misako & Rosen.