Se hjemmet, hvor hvert objekt er valgt med omhu

Boligen er både lys og hjemlig – her kan du nemt finde inspiration til dit eget hjem.

© Maria Vous

Sjældne design giver karakter. Sofaen er oprindeligt tegnet af Palle Suenson som en del af indretningen til Aarhus Oliefabrik. Den er i dag ombetrukket med mørkeblå velour, som giver elegant modspil til den patinerede læderstol Mix Chair af Kaare Klint og Edvard Kindt-Larsen. Sofabordet er en Carl-Axel Acking-unika-daybed, gulvlamperne er af Alvar Aalto, puderne er William Morris' Vine, de væghængte messinglysestager er af Pierre Forssell, mens gulvtæppet er af Märta Måås-Fjetterström.

Sjælfuld romantik & historiske detaljer i dynamisk samspil

I galleristen rebecca wernbergs nordsjællandske villa er hvert et objekt valgt med omhu, fordi de fortæller en historie. sat sammen skaber de et vibrerende miljø, og en følelse af at være hjemme. i denne bolig er æstetik, funktionalitet og komfort tænkt ind i alle løsninger.

© Maria Vous

Originale detaljer som den håndmalede kiste af Estrid Ericson skaber personlighed i indretningen.

"At få arkitektur og indretning til at gå op i en højere helhed er min passion"

Gennemtænkte æstetiske detaljer, der harmonerer med det funktionelle. Hjemme hos Rebecca Wernberg går alt op i en højere enhed. Her bliver det umulige muligt, fordi hun tænker over hvad hvert møbel, stykke stuk, radiatorskjuler, dør og farve skal bruges til. Og hvordan alt kan passe med hinanden. På den måde virker alt som harmonisk parløb i hendes 247 m² store villa i Nordsjælland, hvor hun bor med sin mand, Peter, og deres tre børn. Eller som et parallelløb, da hun altid sørger for at have 4-5 farver i et rum. For det er i det samspil, at der sker en form for balance – noget mere. Rebecca er uddannet arkitekt og har arbejdet med store ombygnings- og indretningsprojekter i London, og efterfølgende i Slots- og Kulturstyrelsen med restaurerings- og indretningsprojekter på danske slotte og kulturbygninger. På den måde har hun vekslet mellem at have sine fingre i eksklusiv boligindretning og at føre gamle bygninger og deres stemninger tilbage til det oprindelige. På den baggrund valgte hun at starte Gallery Wernberg, hvor hun laver indretningsopgaver og sælger europæiske møbler med speciale i skandinaviske designklassikere fra 1920-70, gerne fra mindre kendte designere og tidlige produktioner.

– At få arkitektur og indretning til at gå op i en højere helhed er min passion. Jeg er altid på udkig efter det smukke snedkermøbel, en særlig belysning, helt tidlige produktioner, prototyper eller specialtegnede møbler tegnet til bestemte formål til arkitekters bygninger. Mine bedste stunder er på Designmuseets bibliotek, når jeg gennemgår støvbelagte bøger for at finde frem til et møbels baggrund, ved at se på gamle tegninger, eller fotos fra private hjem, eller udstillinger, fortæller hun.

© Maria Vous

Køkken og spisestue er lagt sammen. Udtryksmæssigt binder et vitrineskab rummet sammen med skabene i køkkenet, der ligger overfor, som alle har samme farve. Der er direkte udgang til terrassen, hvor vinduer er blevet lavet til døre. Spisebordet er købt på auktion og malet, og stolene er designet af Palle Suenson som kantinestole til Aarhus Oliefabrik. PH-kobberpendlerne er PH 3/3.

© Maria Vous

Rebecca Wernberg er gallerist og arbejder til dagligt med historiske møbler og materialer.

"Jeg elsker at afprøve nye kombinationer"

Huset er valgt for dets engelske karakter med gule mursten og den særligt fine facadeornamentik med vinduesindfatninger, og et elegant spil mellem konvekse og konkave murflader. Da parret overtog det, trængte det til en kærlig hånd, da der var linoleumsgulve, nedsænkede lofter og afsyrede døre og vinduer. Siden da har Rebecca søgt at føre huset stilmæssigt tilbage, til da det blev bygget i 1889, integrere et bedre flow i hverdagen, samt en naturlig sammenhæng mellem inde og ude.

– Indretningsarkitektur er et visuelt fag, hvor det især er vigtig at forstå familiens behov. At skabe et hjem, der er visuelt betagende, er sjældent en udfordring. Udfordringen er at gøre det funktionelt på én og samme tid. Vi har gjort os umage med at reetablere langtidsholdbare løsninger som stuk, høje paneler, indbyggede skabe og reoler, som alle giver karakter. Det vigtigste i en indretning er at skabe en følelse af velbehag og stemning af et hjem. Det har jeg gjort ved at vælge møbler af en høj designmæssig kvalitet og godt håndværk. Men også ved at vægte god belysning. Jeg synes, at det er rigtig vigtigt at huske at integrere ting med affektionsværdi i ens bolig fordi de er med til at skabe en helt særlig hjemmefølelse.

– Jeg har boet i Paris og London, og er inspireret af indretningen her. I Frankrig værdsætter man det enkle, genstandens naturlige patina og det skæve element, og i England skaber man hjemlige stemninger, ligesom man kombinerer farver og ikke er bange for traditionelle og antikke genstande. På samme måde har vi sammensat møbler med forskellige designprofiler, for jeg arbejder intuitivt i balancen mellem kombinationer af materialitet. Det betyder, at jeg forholder mig til en genstands historie, farve, tekstur, og materiale. Mange af vores ting og sammensætninger bliver afprøvet hjemme, og derfor er vores indretning dynamisk. Det værdsætter jeg, for jeg elsker at afprøve nye kombinationer.

© Maria Vous

Stolen med fletsæde er designet af Frits Schlegel og er fra Fritz Hansen. En original sort Grasshopper-lampe af Greta Grossman lyser hjørnet op, hvor der på væggen hænger tekstil af Märta Måås-Fjetterström.

© Maria Vous

Spejl refleksioner skaber dybde i rummet og bidrager til fornemmelsen af originalitet i indretningen.

© Maria Vous

Køkkenet fra Kvänum er holdt i en moderne countrystil med panellåger i kalkfarve tilsat grønlige fliser.

© Maria Vous

Armaturet er en Nordic Square Quooker, og den hvide lampe er designet af Erik Gunnar Asplund.

© Maria Vous

I opholdstuen fornemmer man også Rebeccas faible for godt design med en lædersofa designet af Kaare Klint fra Rud Rasmussen, et sofabord fra V Møbler, Spøttrup i Riopalisander, der er sat sammen med Poul Kjærholms PK91-foldetaburet fra Kold Christensen. Krystallysekronen, der skaber referencer til husets tidlige liv, er sammen med glasvaserne fundet i Paris.

© Maria Vous

Blandt de subtile farver i køkkenet opstår en poesi i spillet mellem rummets arkitektur og møbler. Barstolene fra Trævarefabrikkernes udsalg har Rebecca malet, og fodhøjden er justerbar, så den passer til hele familien. Lampen af messing er designet af Carl Axel Acking. Radiator-skjuleren er endnu en lille detalje, som underbygger rummet med en flot finish.

© Maria Vous

I soveværelset er der udgang til en altan og grønne trætoppe om sommeren.

© Maria Vous

Trappen, der forbinder husets 3 etager, er malet mørk, så den er et markant arkitektonisk element, der snor sig gennem huset. Stolen er en sjælden Hans J. Wegner-kontorstol fra Planmøbler.

© Maria Vous

Lys luksus med historiske detaljer kendetegner stilen i badeværelset, hvor badekarret er fra Aquadomo og taburetten er designet af Vilhelm Lauritzen.

© Maria Vous

Soveværelset er romantisk komponeret af et ekspressivt tapet med motiver af dyr og natur, og et hvidt net over sengen.

© Maria Vous

Alle møbler i huset er noget særligt. I kontoret sidder Rebecca på en sjælden Mogens Lassen-skammel, der er en prototype. Kaare Klints Den Røde Stol er designet til Statsministerens kontor og er fra Rud Rasmussen.Skrivebordet er designet af Arne Jacobsen, og bordlampen er af Vilhelm Lauritzen. Kunsten på væggen er i tekstil af Märta Måås-Fjetterström.

© Maria Vous

En bred trappe er både en æstetisk flot og praktisk udgang fra køkkenet, da den også kan bruges som siddeplads. Rebecca indretter også haver, hvor hun bruger sit virke som arkitekt til at skabe rum. I forhold til solens gang og haverummets funktion bruger hun træer og planter til at iscenesætte oplevelsen. Ved køkkenet danner grønne planter rammen om spisepladsen med den indbyggede loungesofa. Om aftenen oplyses planterne af indirekte spots, og man får derfor fornøjelse af at opleve det grønne rum.

© Maria Vous

Det grønne havesæt fra et svensk loppemarked blender ind under en pergola.

© Maria Vous

Med beplantningen har Rebecca skabt små grønne oaser, som her, hvor der er endnu et loungeområde med et kurvearrangement fra Tine K og loppemarkeder.

© Maria Vous

En grøn ramme er en del af haveoplevelsen om spisebordet med instruktør-stole fra Vietnam