
Familiens yngste medlem, Caterina, skubber en fleksibel væg i valnøddetræ, der kan skærme mellem køkkenet og stuen.
I dette hjem ved Comosøen møder hvide overflader store mængder af palisandertræ, hvilket har givet hjemmet et præg af 60'er modernisme. Se det flotte resultat her.
AfComosøens vestlige bred har i årtier været et foretrukket feriested for velhavende italienske familier – her finder man elegante villaer og frodige og eksotiske haver. Det er også her, familien Samios hjem ligger – et modernistisk hus indlejret i den omkringliggende natur.
Som to arme, der strækker sig ud for at byde velkommen med et kram, åbnes porten, der via en indkørsel beklædt med småsten og flankeret af rosenbuske og en have fyldt med duftende middelhavsurter leder op til huset. Her bor entreprenør Max Samio og kommunikationsekspert Vera Samio med deres tre børn.
Tanker og drømme om familiens hjem var længe undervejs. Max og Vera skulle først forene deres respektive ønsker: Hans var træbeklædte vægge, der mindede ham om hans bedsteforældres 60’er hus, der altid var fyldt med gæster og fester. Hendes var store, hvide rum fyldt med naturligt lys.
Man kan sige, at de er mødtes på midten, for hjemmet balancerer harmonisk de hvide overflader, der bliver blødt op af store mængder palisandertræ på vægge, gulve og i loftet. Arkitekturen – det flade tag, U-formen og de indbyggede niveauer i grundplanen – er stærkt inspireret af John Lautners Schaffer House i Californien fra 1949, af rationalismen og bevægelsens lokale Como-arkitekter Giuseppe Terragni og Ico Parisi.
Grundens naturlige skrånen er årsagen til, at det var nødvendigt at bygge huset i forskellige niveauer og i to bygninger, forskudt for hinanden. Derfor er hjemmet også indrettet i afdelinger: På nederste niveau i den ene bygning finder man en spa-afdeling med sauna og et fritstående marmorbadekar, et legerum, en hjemmebiograf og vaskerum.
På grundplanen ovenover findes der gæsteværelser, garderobe og et stort kombineret køkken og spisestue, og et par trin ned strækker en stor stue sig ud med udsigt over haven.
Den anden bygning indeholder alle de private rum: en stor master suite, der består af Max og Veras soveværelse med dertilhørende badeværelse og påklædningsrum, og tre børneværelser plus et badeværelse mere. Forældre- og børneafdelingen bliver forbundet af et bibliotek med kæmpe vinduespartier, der forstærker forbindelsen til haven udenfor.
Interiøret bærer i høj grad præg af parrets to største inspirationskilder: deres tidligere hjem og liv på Elfenbenskysten og 60’ernes modernisme. De har bragt møbler, objekter og stammekunst med sig hjem fra Afrika og mikset det med udvalgte designklassikere, vintagemøbler og kunst. Farveskalaen er holdt i hvid, knækket hvid, brun og sort og med få indspark af flaskegrøn og dybblå, der efterligner naturen udenfor.