
På toppen af Danmark
I stedet for at renovere et gammelt hus i Skagen valgte Annegrete Bramsen Danielsen sammen med sin mand og to børn at bygge et helt nyt.
AfVivian Boje
Annegrete Bramsen Danielsen og hendes familie er netop flyttet ind i det nye hus, der ligger smukt i Danmarks nordligste by, Skagen, som ellers er kendt for sine små, hyggelige, gamle huse.
Vi havde en grund her i området ved Nordstranden med et gammelt hus og en stald. Grundene omkring huset var ved at blive udstykket, så vi besluttede også at ville bygge, kommer det fra Annegrete Bramsen Danielsen, der arbejder hos designagenturet Ørskov & Co.
Vi havde som mange unge skagboer ikke rigtig råd og mod på at købe et gammelt Skagenhus og så renovere det. Vi ville også hellere have et nyt med højt til loftet i stedet for de små, lavloftede huse heroppe, som ofte er mørke, fortæller hun.
Annegrete Bramsen Danielsen mellem sine børn. Sønnen er så heldig at bo i et anneks, som er bygget i tilknytning til huset. Huset træder frem bag marehalm i den høje sommersol over Skagen.
Sofahjørnet og køkkenet adskilles af en muret pejs. Det giver en god afskærmning og en særlig intimitet til opholdsgruppen. Sofa uden armlæn fra Fritz Hansen er designet af italienske Piero Lissoni. Ved siden af står to af Arne Jacobsens Svanestole i gyldent læder. Sofabordet med hylde er fra Ikea.
Huset træder frem bag marehalm i den høje sommersol over Skagen.
Det ene hjørne over for sofagruppen er møbleret med danske klassikere fra 50erne og 60erne. Børge Mogensens tremmesofa og klapbord, Verner Pantons hvilestol i gyldent læder med Arne Jacobsens standerlampe i sort får nyt liv i det stringente hus.
Bibliotekshjørnet er læsepladse med Wegners Bamsestol med fodhviler og Nana Ditzels lille trissebord. Malerierne er af Poul Winther og Erik Ejersen. Keramik fra Kähler og vase af Bindesbøll.
Det er sommer, og rejerne gøres klar, så de kan nydes på terassen.
Det støvblå køkken er fra Lifa Design i Ålborg. Der er anvendt hvid corianplade på alle dele for at skabe sammenhæng. Ovnen er placeret under det fritstående bord, og barstolene er fra italienske Magis.
Spisebordet er placeret midt i det højloftede rum ud for køkkenet. Et kvadratisk Fritz Hansen-bord er omgivet af metalstole fra Magis. Det mønstrede tæppe er designet af Appel fra Galleri Moderne, og det samler alle rummets farver.
Det tog et år at bygge huset. I dag står det endnu gråt og tørrer, men med tiden skal det males hvidt.
Badeværelset i underetagen er noget helt for sig selv. Den store bruseniche er nærmest en udposning arkitektonisk detalje uden på huset og har glastag, så man kan tage bad og kigge op i himlen. Den lyse glasmosaik er fra Evers og købt hos Trælasten i Skagen, mens vasken i corian, som den øvrige sanitet, er fra Elling Tømmerhandel i Nordjylland. De gule klinker er de samme som i husets entré og korridor.
De sjove måger i træ, som også findes på skor- stenen og i gården, er udført af den lokale træskærer Carl Oscar, der også er mester for de mange lokkeænder på ejendommen.
Soveværelset på førstesalen står i direkte forbindelse med det store højloftede rum. Det består faktisk kun af en hylde med åbent kig enten til stuen eller ud gennem det høje vindue. Bemærk rullegardinerne, som kan trækkes op nedefra! Den runde seng er fra Ikea. Sengetøjet fra Rikki Tikki Compani i Skagen er som modetøj, da det kun fås i én sæson og derefter går ud af produktion.
Den skønne billedvæg over sofaen er en samling Cobratryk, hovedsageligt fra Bramsens trykkeri i Paris. Den omhyggelige ophængning er naturligvis foretaget af Annegretes mand.
Arbejdsværelset ligger på førstesalen adskilt fra soveværelset af badeværelset. Bordet er fra Montana/DJOB og suppleret med Syverstole designet af Arne Jacobsen for Fritz Hansen. Det hvide bord er fra Ikea. De mange små billeder er af egen produktion.
Husets trappe der fører op til førstesalen, anvendes som galleri med Cobrakunst blandet med billeder af lokale skagensmalere. De små Kähler-figurer i vinduskarmen er af bl.a. Kaj Nielsen.
To fine badenymfer i papmaché byder dig velkommen i badeværelset.
Entreen og gangen domineres af det tredimensionale maleri af Poul Winther. En Eames-gyngestol bruges, når man tager sko og støvler af og på, og den røde plastskal er praktisk, hvis man sætter sig med en våd frakke eller jakke. Døre og indfatninger er sortmalede. De mange sort-hvide tegninger er af P.S. Krøyer.