Moderne funkis

Han er en af de møbeldesignere i Danmark, der har allerstørst eksportsucces. Men designer Anders Nørgaard foretrækker den mere anonyme stil.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Nu har han helt eksklusivt inviteret BO BEDRE indenfor i sit nye hus i Risskov, som han selv har tegnet og bygget til familien - et hvidt vidunder med funkisformer på fundamentet af en bungalow fra 1930’erne. Huset er indrettet med møbler af eget design i fin dialog med arvestykker og kunst.
Anders Nørgaard er ikke en mand, der lader sig nøje. Han er kompromisløs og perfektionistisk, når det kommer til kvalitet. Om det er materialer eller råvarer, så hellere vente til man kan få det bedste. Han er en detaljernes mand. Det ses tyde- ligt, når man træder ind på matriklen i Risskov nord for Aarhus. Faktisk så besøgte BO BEDRE Anders Nørgaard og hans kone Mette, som er programchef ved Musikhuset Aarhus, samt deres to sønner på 16 og 19 år, for knap otte år siden, da de boede i et andet hus i Risskov. Allerede dengang viste Anders Nørgaard os tegningerne til dette hus, som stod færdigt i 2008. Men der skulle gå al denne tid, før han var klar til at vise det frem. For der skulle liiige det rigtige gulv med fliser fra Australien og Kina, døre i eg og wengé, den rigtige håndsnedkererede trappe med gelænder i afrikansk træ etc. på plads, inden han ville invitere os indenfor igen. Men nu står det 300 m2 store hus, som det skal, midt i den dejlige, gamle have med masser af frugttræer, der både pynter og giver afkast. Ikke alt gik helt efter planen. Men planer er nogle gange nødt til at justeres - især når man er en af landets absolut travelste designere. Anders Nørgaard er produktiv som de få. Han designer møbler for både danske og udenlandske brands, heriblandt danske BoConcept og Illums Bolighus samt tyske Rolf Benz og italienske, schweiziske og hollandske firmaer. På tegnestuen på havnen i Aarhus sidder han og med- arbejderne og tegner alt fra vaser og lysestager til eksklusive stole og sofaer ... og huse. - Jeg tegner kun ét hus om året. Fordi jeg godt kan lide det. Men det er bestemt ikke dét, man tjener penge på, hvis man regner ud, hvor mange timer man bruger på det. Det er et sjovt, men krævende projekt, erkender han. Det var hans eget husprojekt også. Parret fandt huset på en skøn stille villavej, en bungalow fra 1930’erne, omkranset af høje hække. Men det var nærmest en ruin. Og ambitionerne meldte sig. Han ville gerne bibeholde så meget som muligt af det oprindelige hus, og bygge ovenpå. Men det var en længere proces end ventet, og der blev bygget i to år, inden huset stod færdigtbygget i 2008. - Vi burde i virkeligheden bare have væltet huset og startet helt forfra, men nu blev det sådan her - og det føles meget rart, at vi trods alt har skånet det gamle hus’ sjæl. Vi har bl.a. genopført stukken med måger, som også sad i bungalowen, inde i spisestuen. På den måde føles det som om, at det gamle hus stadigvæk er her.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Anders Nørgaard og hans kone Mette.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Stuen ligger med udsigt over vandet og masser af lysindfald. Lamperne er begge fra Flos. Sofaen, Carlton, af eget design for BoConcept. Sofabordet har Anders Nørgaard tegnet for Illums Bolighus. Egypter-skammel i palisander af Ole Wanscher. Islandsk puf, der skal plejes som et lille får. I hjørnet en stol, han har tegnet for Globe. Det kubistiske bord er i virkeligheden en lampe, Kube, som Anders har tegnet for BoConcept. Herpå står originale Krenitskåle og en lille skulptur af Keld Moseholm.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Hans vision var at bygge et moderne funkishus. Ikke med de karakteristiske skarpe kanter og lige linjer. Men med bløde, runde kurver og forskydninger og udhæng med terrasser. Og masser af træ.

  • Det gør, at huset virker mere rart og venligt end de traditionelle funkisvillaer. Men vi kan godt lide kontrasten mellem de trods alt skarpe linjer, som huset har, og de mere organiske buer. Og så skulle der være transparens, så man kunne se gennem alle rum. For når man kan kigge på kryds og tværs, gør det, at huset synes endnu større, end det er. Jeg har arbejdet meget med akser, der er hele tiden noget, der spejler sig, der er hele tiden lange kig, og det er meget logisk at færdes i huset.

Indretningen er naturligvis domineret af Anders Nørgaards egne møbler. Suppleret med andre møbelikoner, med nøje valgt kunsthåndværk og kunst. Og med arvestykker, der får lov til at fylde og træde frem, fx flyglet og familiebilleder og -portrætter.

  • Det betyder meget, at vi omgiver os med noget, der er følelser i, og som refererer til ting, vi har oplevet, eller steder, vi har været, fortæller parret, som er nygifte efter 25 år sammen. I sommer holdt de et brag af en stor bryllupsfest i huset, så nu er det for alvor indviet. Med masser af kærlighed.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Spisestuen ligger lyst med kig til det grønne rum udenfor. Det er helt bevidst, at Anders Nørgaard har stræbt efter at trække naturen med ind i huset. I hjørnet står en foldestol fra PJ Furniture med skind. Spisebordet i newzealandsk fyrretræ, teaknum, er af eget design. Anders Nørgaard har også selv tegnet stolene i valnød for Snedkergaarden. Verner Pantons smukke pendel hænger ned fra loftet med stukken - Anders Nørgaard talte med ham flere gange og har en helt særlig respekt for ham og hans design. En krans af måger rekonstrueret efter en måge, som Anders Nørgaard fandt i det gamle hus. På skænken fra PJ Furniture står en kande af Bjørn Wiinblad, som Mette har arvet efter sine forældre, samt en Kay Bojesen-elefant, som parret fik af deres sønner i bryllupsgave. På bordet en klynge af Anders Nørgaards egne stager for Applicata.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Smukt kig fra stuen og ind mod spisestuen med det fine sildebenslagte egeparket med rand og frise. Forrest i loften pendlen Skygarden af Marcel Wanders for Flos. Maleriet er malet af Finn Pedersen, som er en ven af huset.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Pejsen har Anders Nørgaard tegnet for Jydepejsen. Kunsten er af Liné Ringtved Thordason - på væggen hænger skitsen til skulpturerne.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Anders Nørgaard er noget af en feinschmecker og gourmet. Der investeres i gode, sunde råvarer, og der bruges mange timer på at lave måltider og middage i dette køkken, som Anders Nørgaard selv har tegnet for Kitchen & More. Bordplade i corian, armatur fra Dornbracht og hårde hvidevarer fra Gaggenau. På bagvæggen en stor skabsvæg i palisander.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Barstole fra Four Design. Lamper fra Flos. På gulvet ligger eksklusive italienske marmorfliser ligesom ude i hallen. Men hver etage har forskellige fliser. Alle i marmor.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

På kontoret hænger indrammede plakater tegnet af Anders Nørgaards mor, som gik på Kunstakademiet. Disse var hendes afgangsprojekt, som hun afleverede i 1950’erne. Stolen Louisiana er fra PJ Furniture. Den smukke PH-lampe er parrets første fælles køb, da de flyttede sammen. På gulvet et Woodnotes-tæppe.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Stolen er Anders Nørgaards eget design for Stouby. Hertil et originalt sidebord af Eiliin Grey, hvorpå der i guldramme står et gammelt portræt af Mettes forældre samt Anders’ egne stager fra Applicata. Lampe fra KB Form Hamburg. Maleriet er af islandske Jon Gislason.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Det lille gæstetoilet med grøn corian og små mosaikker på væg og gulv, der får det lille bad til at virke større. Armaturet er fra Hansa.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Det store masterbadeværelse på førstesalen er med beige travertin på væg og gulv. Anders Nørgaard har selv tegnet badet for firmaet Kitchen & More. Armaturer fra Dornbracht. En Syverstol fungerer som aflægningsplads. Ude på gangen ses en Safari-stol af Ole Wanscher.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Anders Nørgaard har rejst i mange lande og finder ofte materialer, som han selv importerer hjem til Danmark. I huset er der brugt udsøgte træsorter, bl.a. er gulvet i eg med en stribe af wengé. Døre og karme er også i eg og wengé.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Og den fantastiske vindeltrappe har sin helt egen historie: - Den er bygget på stedet. Det var svært at finde nogen, der havde mod på at kaste sig over projektet. Og det tog faktisk to et halvt år, inden den stod færdig. Der blev bygget en prøve på en fabrik, og siden kom man og byggede den op her i huset. Det er Skærbæk Smedje, der står bag stålarbejdet, mens en snedker har stået på stedet og bearbejdet de 6-7 meter lange wengéstykker fra Afrika, der er brugt til håndlisten. Trinene er i egetræ.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Der er mange terrasser - og de er alle belagt med ens sandsten fra Australien, hvilket giver en harmonisk og kontinuerligt forløb hele vejen rundt om huset. Her en stille eftermiddagsterrasse med læ og sol. Om det runde bord står sorte og hvide Panton-stole.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Udsigten fra soveværelset over mod Mols.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Et kig ned på udemøblerne fra Cane-line. Nede i haven står to patinerede Børge Mogensen-liggestole, der er købt på nettet.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Flotte former set fra terrassen. Den hvide mur skaber masser af bevægelse og lyser op mod de beige sandsten og betonen i indkørslen. Fliserne er lagt, så de markerer vejen op til hoveddøren.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

Aftenstemning fra vejen og ind mod huset, der nærmest ligger som et skib i natten. Udendørslamperne er Diamond fra Lightyears. Her ser man tydeligt hullet ind til græsplænen, som blot er ét af flere “kig”. Det er lavet, for at børnene nemt kan gå ind og ud af haven, men også for at undgå at huset synes lukket helt af. Anders Nørgaard har meget bevidst arbejdet med huller og kig rundt om i huset.

© Andreas Mikkel Hansen og Jakob Mark (aftenbilleder)

En udendørs stue kalder familien terrassen her, som er placeret på bagsiden af huset og i direkte forbindelse med køkkenet. Man ser næsten scenografien fra en italiensk film for sig. Olientræer i krukker, lanterner, lamper, tæpper, pizzaovn og grill ... og familie og venner samlet til god mad og lange snakke. - Det er næsten som at sidde ude i skoven, her kommer både harer og egern. Og vi kan sidde en masse mennesker og grille jomfruhummere og drikke hvidvin hele natten herude, fortæller Anders Nørgaard.