Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

Kunst & kærlighed i 1930'er-villaen

Storfamilien fra Midtjylland har formået at forene lidenskaben for kunst med en børneflok på fire i en nyrenoveret villa fra 1930'erne. Resultatet er blevet et hjem, hvor både børn og voksne elsker alle værkerne.

© bobedre.dk

Det kræver et hjem med format, hvis det skal kunne bære loftshøje, moderne malerier, store bronzeskulpturer og andre udfordrende stykker samtidskunst - og samtidig huse og tilgodese en storfamilie med fire børn. Kunstelskerne her fandt det, de ledte efter i Midtjylland, hvor en 360 m² stor villa fra begyndelsen af 1930’erne ventede på deres kærlige hænder.

Huset i sig selv bærer præg af en gryende funktionalisme med mange, veldisponerede rum og symmetri i arkitekturen, men har samtidigt mange af patriciervillaens fine detaljer som den klassiske trappe og de dekorative paneler. Netop det skulle vise sig at være det perfekte miks, når man som familien her ønskede at fylde rummene med markant kunst og nyt design, der kræver plads og rene linjer.

  • Vi har altid interesseret os for kunst, og de sidste mange år har vi løbende købt ind til hjemmet. For os er kunsten en naturlig del af hverdagen - et godt element, der skaber energi og kommunikation, fortæller parret.

© bobedre.dk

I spisestuen samlingens nyeste kunstværk af Michael Kvium. Spisebordet og stolene i poleret mahogni er designet af Léon Krier og står som klassisk kontrast til det moderne maleri.

© bobedre.dk

Storfamilien fra Midtjylland har formået at forene lidenskaben for kunst med en børneflok på fire i en nyrenoveret villa fra 1930'erne. Resultatet er blevet et hjem, hvor både børn og voksne elsker alle værkerne - og det er ok at smide sin jakke på en skulptur.

© bobedre.dk

Det kræver et hjem med format hvis det skal kunne bære loftshøje, moderne malerier, store bronzeskulpturer og andre udfordrende stykker samtidskunst - og samtidig huse og tilgodese en storfamilie med fire børn. Kunstelskerne her fandt det, de ledte efter i Midtjylland, hvor en 360 m² stor villa fra begyndelsen af 1930'erne ventede på deres kærlige hænder.

© bobedre.dk

Havestuen ligger i forlængelse af tv- og pejsestuen. Sofa og puf er fra Cassina, gyngestolen er af Charles og Ray Eames, mens sofabordene er tegnet af Poul Kjærholm.

© bobedre.dk

Spots i gulvet giver lys til malerierne, som hænger hernede. Forrest er et værk af amerikaneren Jim Dine, de to øvrige malerier er af Niels Reumert og Jan Wessel.

© bobedre.dk

Køkken og spisestue bliver bundet sammen af en fin gråblå nuance på væggen. "Lysekronen" over bordet er designet af Philippe Starck for Flos.

© bobedre.dk

Det hvide højglanskøkken er fra Bulthaup og har bordplade i hvid corian. Øen med integreret vask udgør arbejdsbord mod spiseafdelingen.

© bobedre.dk

Det hvide højglanskøkken er fra Bulthaup og har bordplade i hvid corian. Øen med integreret vask udgør arbejdsbord mod spiseafdelingen.

© bobedre.dk

Alle vægge er blevet renset for årtiers tapetrester og står nu som en skarp og ren baggrund for de moderne kunstværker af blandt andre Niels Reumert, Pernille Struer og amerikaneren Jim Dine.

© bobedre.dk

Husets gæster bliver budt velkommen af endnu en bronzeskulptur af kunstneren Karl Åge Riget.

© bobedre.dk

Et kig fra køkken-alrummet ud til den forhøjede terrasse, som har udsigt ud over haven.

© bobedre.dk

Væggen har fået en lyseblå farve, som er baggrund for et ballerina-maleri af Pernille Struer. Loftslampen er fra Flos.

© bobedre.dk

I forældresoveværelset står en klassisk vugge til familiens yngste medlem.

Relaterede Artikler