Kunst fra gulv til loft

BO BEDRE har besøgt et ægtepar, der har dyrket deres passion for kunst i mere end 50 år. I deres Nordsjællandske hjem er der fyldt med moderne kunst fra gulv til loft.

© Tim Wahlfried

Næsen er sat efter den nordsjællandske kyst. BO BEDRE har fået lov til at komme på besøg hos et par, der i år kan fejre 51-års bryllupsdag, og som gennem hele livet har haft en glødende passion for kunst i næsten alle afskygninger. Det blå hav bølger uden for de store vinduer, og kulissen kan næsten ikke være smukkere og mere poetisk.

  • Vi begyndte at gå op i kunst allerede i teenageårene, og særligt moder- ne kunst, som vi så hos vores forældre og deres venner, fortæller parret, og allerede tidligt slog kvinden i huset fast over for omverdenen, at kunst- passionen skulle tages alvorligt.

  • Jeg forskrækkede mine forældre med at bruge min allerførste løn på et kunstværk - det billede kostede hele lønnen! Det var et maleri af Kaj E. Christiansen, en kunstner fra Mariager, og mine forældre syntes, at det var fuldstændigt vanvittigt, men det var det eneste rigtige for mig, fortæller hun, og købet blev startskuddet til et liv med kunst.

  • Gennem de mere end 50 år, vi har været sammen, har vi købt kunst, men vi bryder os ikke om at blive kaldt kunstsamlere - det lyder som om, at man rager til sig bare for at sælge det igen, sådan er vi ikke, fortæller manden.

  • Kunst giver os en kæmpe glæde. Man kan tit opdage nye ting i et godt billede, hvilket for os er den bedste test. Hvis du ikke kan lade være med at gå og se på det hele tiden, så er det godt. Det er jo også noget, der virkelig kan fremkalde følelser - både triste og glade, og nogle gange kan det samme billede fremkalde mange forskellige ting, alt efter hvilket humør du er i, fortæller han.

Det smukke hus ligger lige ud til havet, og parret nyder som så mange andre pensionister deres otium på terrassen med en god bog eller på golfba- nen, men kunstsamlingen afslører på ingen måde, at ejerne er et ældre ægtepar. Naturligvis er der ældre værker imellem, men der dukker konstant navne op som den amerikanske kunstner og skaterdude Ed Templeton, tyske Gitte Schäfer, finske Kaarina Kaikkonen og danske navne som Alexander Tovborg, Rose Eken og Jeppe Hein, hvilket vidner om, at parret om nogen har en finger på kunstpulsen.

  • Vi sørger for at se alle de udstillinger, vi kan, både i Danmark og i Europa, og vi går mest efter samtidskunst - det er det, vi synes, er mest spændende - vi kan godt lide det eksperimenterende, fortæller hun.

Interessen for det eksperimenterende ses måske tydeligst i husets lyse mellemgang, hvor parret har fået kunstneren Jeppe Hein til at installere et værk, hvor hvide kugler bevæger sig rundt i en metalstruktur - et værk, der fylder hele rummet.

  • Vi havde gangen, der forbinder de to døre til dobbelthuset. Ved siden af bor vores søn og svigerdatter og deres tre børn. Vi ville gerne have, at der skulle ske et eller andet derude. Vi havde set en del Jeppe Hein, så vi ringe- de til ham og spurgte, om han ikke havde lyst til at komme op og kigge på stedet for at se, hvad han kunne finde på. Det var svært at sætte op, og der var et hold håndværkere fra Berlin på besøg, der boede hos os i fire dage. Vi er kommet til at holde rigtig meget af værket. Det er sjovt at fokusere på den enkelte kugles vej rundt, men helheden er også utrolig - det er virkelig blevet en del af husets sjæl, fortæller manden i huset.

Og Jeppe Hein-installationen er ikke det eneste kunstværk i huset, der krævede noget helt særligt, da det skulle op at hænge. Også det gigantiske maleri af den danske maler Kehnet Nielsen i spisestuen krævede en dedi- keret indsats.

  • Vi så det på Galleri Susanne Ottesen for cirka 10 år siden og forelske- de os totalt i det. Vi fortalte Susanne Ottesen, at det kunne man jo næsten have lyst til at have derhjemme - “det skal I da gøre”, sagde hun. Det kræ- vede fire mand at sætte det på rammen. Da det skulle op her i det nye hus, var der ikke plads i stuen til, at det kunne rulles ud indenfor. Vi måtte vente til, at vi skulle have nye vinduer i. Så lejede vi et stort telt, så vi kunne montere det på rammen ude i haven og bære det ind midt i en hylende snestorm. Derefter kunne vi så sætte de nye vinduer i. Indimellem låner vi billeder ud til udstillinger, og der har også været museer, der har henvendt sig for at låne det store Kehnet Nielsen, men der må vi desværre sige nej - det er simpelthen for besværligt, fortæller parret med et grin.

Med et hus fyldt op med små og store værker, hvor mange rummer en skævhed, der ville være for stor en mundfuld for mange private kunstelskere, kunne man undre sig over, om der er typer af kunst, som ikke vil kunne finde vej indenfor i huset.

  • Vi har eksempelvis et fantastisk billede af Hans Henrik Lerfeldt. Han har også lavet nogle meget pornografiske billeder og lige det, er nok et eksempel på et udtryk, vi ikke kan have på væggen - ikke fordi vi har noget imod det, og billederne er sådan set vanvittig flotte, men det er ikke noget, vi kan have hængende på væggen - det bliver for grænseoverskridende.

Over sofaen fra Erik Jørgensen hænger et stort værk af danske John Kørner, der er en af parrets yndlingskunstnere. Den lille lysekrone over Hans J. Wegners Kinastol er mundblæst og fra svenske Kosta Boda. Glasbordet og de fire

stole betrukket med koskind er designet af Le Corbusier og købt hos 3 Falke Møbler. Sofabordet er specialfremstillet til stedet. På terrassen står et sæt havemøbler fra Cane-line.

© Tim Wahlfried

Et af parrets børn bor i Sydafrika, og det var hér, at de faldt over den sjove stol, som de købte og fik fragtet hjem. Over den hænger et værk af den amerikanske kunstner og skateboardikonet Ed Templeton.

© Tim Wahlfried

Spisestuen domineres af det gigantiske og ufatteligt smukke maleri af Kehnet Nielsen. Maleriet fylder hele væggen fra gulv til loft og var for stort til, at det kunne rulles ud på gulvet. Parret måtte derfor leje et telt til haven, da det skulle sættes på ramme. Det gamle spisebord og stolene er arvestykker. Lysekronen er fra italienske Flos. På terrassen med direkte udsigt til havet står en smuk gammel bambusstol.

© Tim Wahlfried

Det lille værk i stuen er af den unge tyske kunstner Gitte Schäfer, som parret opdagede på en udstilling på Sorø Kunstmuseum.

© Tim Wahlfried

Ved siden af det store Kehnet Nielsen-maleri i spisestuen står en udsmykket version af Arne Jacobsens Syver-stol. Stolen var med på en auktion, hvor ti danske, kvindelige kunstnere havde udsmykket en stol. Denne stol er af danske Ida Kvetny, og overskuddet fra auktionen gik til forskning i brystkræft. På gulvet ved siden af står to træfigurer af Hans Kjær. Over dem hænger et lille værk af finske Seppo Mattinen.

© Tim Wahlfried

På væggen i gangen hænger et værk af finske Kaarina Kaikkonen, som i værket My Mothers Dancing Shoes har brugt gamle damesko til at fremstille fascinerende insekter. Til højre ses et maleri af Ida Kvetny.

© Tim Wahlfried

Detaljefoto af værket 100 Guitars af Rose Eken. Værket består af 100 klassiske guitarmodeller i pap. Hun kom selv forbi og installerede det på en særlig tilhørende paphylde.

© Tim Wahlfried

Over det fine gamle skabsmøbel, som er et arvestykke, ses Rose Ekens guitarværk samt værker af øverst Peter Land, nederst Tilo Baumgärtel og til begge sider Vilhelm Bjerke Petersen. De små keramikskulpturer er af Marlene Mülletz.

© Tim Wahlfried

I stuen har parret indrettet et lille hjemmekontor. Skrivebordet har parret købt i Stockholm. Det er skabt af den østrigsk- svenske arkitekt Josef Frank. Kinastolen er designet af Hans J. Wegner. Over bordet hænger en collage af Kirstine Roepstorff. På bordet står to lysestager skabt af smykkekunst- ner Torben Hardenberg og en bordlampe designet af Bauhaus- ikonet Wilhelm Wagenfeld i 1924. I bogreolen står en lysende glasskulptur af Rickard Thunberg og til højre for reolen hænger et neon-værk af Gun Gordillo.

© Tim Wahlfried

Foran vinduet står to El Dorado-stole designet af svenske Mats Theselius. De er kun fremstillet i 360 eksemplarer og fremstillet i messing, læder og birketræ. I det store vindue står to keramikskulpturer af John Kørner. Det store billede til venstre er af Paul Gadegaard.

© Tim Wahlfried

I hjørnet af gæsteværelset står en stol udført af kunstneren Bent Karl Jacobsen. Den blev til i 1989, da cirka 20 kunstnere blev bedt om at nyfortolke den klassiske Wiener-stol. De blev senere solgt på auktion til fordel for en kulturinstitution i Riga. På væggen ses en række små blandede værker fundet både på gallerier og diverse loppemarkeder - de fire øverste cirkusmotiver er af multikunstneren og filmmanden Erik Clausen.

© Tim Wahlfried

Over den antikke kommode i soveværelset hænger et smukt værk af den danske kunstner Kaspar Bonnén. På selve kommoden står en miniaturemodel af kunstneren Marlene Landgrens installation til udstilllingen Til Vægs på Charlottenborg udført af kunstneren selv.

© Tim Wahlfried

Den gamle sofa er et arvestykke. Over den hænger to spejl-værker af John Kørner, der reflekterer beskueren. Panthella-lampen er designet af Verner Panton.

© Tim Wahlfried

Det fantastiske Jeppe Hein-værk i mellemgangen, hvor små hvide kugler føres rundt i metalbaner, kan holde interessen fanget hos både børn og voksne. Maleriet til højre er af John Kørner.

© bobedre.dk

Relaterede Artikler