At norske Knut Bendik Humlevik både har en baggrund som arkitekt og designer, skinner godt igennem i hjemmet på Østerbro i København, som han deler med sin kone, Gisken Angelfoss, og børnene Eira og Bendik.
Knut har siden 2014 arbejdet for den danske designvirksomhed New Works, hvor han i dag er Creative Director og partner.
Knut og Gisken kommer begge fra Bergen, men flyttede til København for 11 år siden. De fandt et hus fra 1800-tallet i de eftertragtede Kartoffelrækker, som de bestemte sig for at renovere trods advarsler fra fagfolk, som mente, at boligen var i for dårlig stand.
Men parret var klar på en udfordring.
– I starten gjorde jeg meget af arbejdet selv. Vi havde ingen børn på det tidspunkt, så jeg havde mere tid. Men eftersom projektet voksede i takt med familien, måtte vi hente hjælp udefra, fortæller Knut.
Flere af de originale detaljer i boligen er bevaret, blandt andet trappen, som knytter husets tre etager sammen. Også stukken vidner om et hus med historie. Selve planløsningen er dog ændret, og flere vægge revet ned for at skabe et mere åbent og moderne hjem. Hver etage har også fået sin egen identitet gennem farver, materialer og form.
Fra New Works til new home
– I New Works arbejder jeg ud fra en meget defineret farvepalet, men her kunne jeg eksperimentere mere og finde nye udtryk. På den nederste etage med køkkenet har vi fx brugt en kold lysegrå farve med lidt blåt i og nogle mere neutrale farver, fortæller Knut.
På de to andre etager nærmer nuancerne sig det, Knut beskriver som mere kontinentalt. Varme brune og rødlige toner giver en hyggelig atmosfære, ligesom mange tekstiler og teksturer står i kontrast til den kølige lysegrå, marmoren og de blanke fliser i underetagen.
På tredje etage er det træ, som dominerer, Knuts favoritmateriale. Denne etage er helt klart den mest skandinaviske i hjemmet.
Et trygt hjem
– Vi har ikke så mange ting. Vi kan godt lide, at man kan mærke rummene og se arkitekturen. Men jeg føler ikke, at vi bor minimalistisk. Det er vigtig for os at skabe et varmt og hyggeligt miljø, hvor det føles trygt og godt at være.
Og det er lykkedes meget godt. Byhuset er et spændende miks af nyt og gammelt – af forskellige stiluniverser sat sammen til en harmonisk helhed.
Enkelte steder overrasker et møbel som fx stolen Untitled, som står på trappeforløbet. Farvede betonelementer danner en skulpturel og usædvanlig stol, som både er et kunstværk og et funktionelt møbel. Det repræsenterer Knuts personlige interesse for brutalismen og arkitektur af bl.a. Louis Kahn og Le Corbusier.
– Jeg er inspireret af disse visioner, men min egen stil er meget mere romantisk end det, erkender Knut.
I soveværelset er der åbnet til kip, så der nu er dobbelt loftshøjde og mere luft. Ønsket var at forsøge at skabe en "sanctuary-like" forældre-suite.