Et skønt byhus i Kartoffelrækkerne

Kig ind i hjemmet beliggende på en af Københavns mest eftertragtede adresser.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut
Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

Køkken-alrummet er malet i en grå farve, Dimpse, fra Farrow & Ball, som blødes op af dagslyset fra de store vinduer. Kontrasten mellem de skarpe linjer i Florence-spisebordet fra New Works, designet af Knut Bendik Humlevik selv og Josefine Hedemann, og de organiske former i Gebrüder Thonets 209-stole, skaber en fin dynamik i interiøret. Bubble-pendlen af George Nelson produceres i dag af Herman Miller. En tegning af Ronan Bouroullec for Wrong Shop har fået plads på væggen.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

Knut og hans kone, Gisken Angelfoss, sammen med børnene Eira og Bendik uden for byhuset på Østerbro. Knut cykler på arbejde på den skønne cykel hver dag.

Klar på en udfordring

At norske Knut Bendik Humlevik både har en baggrund som arkitekt og designer, skinner godt igennem i hjemmet på Østerbro i København, som han deler med sin kone, Gisken Angelfoss, og børnene Eira og Bendik. Knut har siden 2014 arbejdet for den danske designvirksomhed New Works, hvor han i dag er Creative Director og partner.

Knut og Gisken kommer begge fra Bergen, men flyttede til København for seks år siden. De fandt et hus fra 1800-tallet i de eftertragtede Kartoffelrækker, som de bestemte sig for at renovere trods advarsler fra fagfolk, som mente, at boligen var i for dårlig stand. Men parret var klar på en udfordring.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

Knut har selv designet køkkenet, som er fra Køkkensnedkeren. Bernard-Albin Gras' lamper, produceret af DCW éditions, lyser ned på bordet, hvor blandt andet Bowl-lampen, designet af Knut for New Works, står. På væggen hænger en String-reol.

Et hus med historie

– I starten gjorde jeg meget af arbejdet selv. Vi havde ingen børn på det tidspunkt, så jeg havde mere tid. Men eftersom projektet voksede i takt med familien, måtte vi hente hjælp udefra, fortæller Knut.

Flere af de originale detaljer i boligen er bevaret, blandt andet trappen, som knytter husets tre etager sammen. Også stukken vidner om et hus med historie. Selve planløsningen er dog ændret, og flere vægge revet ned for at skabe et mere åbent og moderne hjem. Hver etage har også fået sin egen identitet gennem farver, materialer og form.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

På bordet er der samlet en lille flok med et Aura-spejl af Bjørn van den Berg for New Works, en Lyngby Porcelæn-vase og en Tom Dixon-sølvskål.

Nye udtryk

– I New Works arbejder jeg ud fra en meget defineret farvepalet, men her kunne jeg eksperimentere mere og finde nye udtryk. På den nederste etage med køkkenet har vi fx brugt en kold lysegrå farve med lidt blåt i og nogle mere neutrale farver, fortæller Knut.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

Den blå cirkel på væggen er B&O-højttaleren A9. På skænken står Lars Tornøes Kizu-lampe for New Works, en gammel opsats fra Royal Copenhagen og en lille kinesisk stol hjembragt fra Kina.

Hyggelig atmosfære

På de to andre etager nærmer nuancerne sig det, Knut beskriver som mere kontinentalt. Varme brune og rødlige toner giver en hyggelig atmosfære, ligesom mange tekstiler og teksturer står i kontrast til den kølige lysegrå, marmoren og de blanke fliser i underetagen. På tredje etage er det træ, som dominerer, Knuts favoritmateriale. Denne etage er helt klart den mest skandinaviske i hjemmet.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

Tone-i-tone. Lange hørgardiner i stuen understreger loftshøjden, og filtrerer delikat alt det lys, som strømmer ind i rummet. Den spinkle Traffic-sofa med tilhørende bord, designet af Konstantin Grcic for Magis, går fint i dialog med gråtonen på væggen. På gulvet Five-lampen, designet af Gaspard Graulich for New Works, og Børge Mogensens ikoniske Den Spanske Stol fra Fredericia.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

På Cabi U-skænken fra Hay har marmorplader fået selskab af David Taylors Crowds-lysestager for New Works. Bordlampen har Knut stjålet fra sin far – eller lånt på ubestemt tid, som det hedder!

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

Dybe røde og lilla toner giver en helt speciel stemning og varme i stuen, hvor sofaen, som Knut har designet for Norr11,inviterer til ro og afslapning. Det dekorative gulvtæppe af kamelhår er købt af nomader i Sahara på parrets bryllupsrejse, mens hørgardinerne er fra Kinnasand. Sofabordet har Knut selv designet og bygget af gulvplanker fra Dinesen. I loftet skaber pendlen Vertigo af Constance Guisset for Petite Friture liv og humør. Puderne Ikat og mohairplaiden er designet af Malene Birger for New Works. Olielampen Petronella er tegnet af Henning Koppel for Louis Poulsen tilbage i 1960.

Højt til loftet

I soveværelset er der åbnet til kip, så der nu er dobbelt loftshøjde og mere luft. Ønsket var at forsøge at skabe en "sanctuary-like" forældre-suite.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

Soveværelset er holdt i få, lyse farver for at opnå en nærmest zen-agtig atmosfære. Væggene er malet i farven Shaded White fra Farrow & Ball. Rummet lyses op af Anderssen & Volls Lantern-pendel for New Works og af Line Lamp designet af Knut og Rune Krøjgaard for Norr11. I hjørnet har Børge Mogensens Den Spanske Stol fra 1958 fået en plads.

Et trygt hjem

– Vi har ikke så mange ting. Vi kan godt lide, at man kan mærke rummene og se arkitekturen. Men jeg føler ikke, at vi bor minimalistisk. Det er vigtig for os at skabe et varmt og hyggeligt miljø, hvor det føles trygt og godt at være.

LÆS OGSÅ: Disse planter bør du have i dit soveværelse.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

Som kreativ leder for New Works bor Knut naturligvis med en del af brandets møbler og objekter derhjemme – blandt andet norske Magnus Pettersens skulpturelle Untitled-stol. Lampen er en prototype fra In The Tube-kollektionen fra DCW. Den gyldne farve på væggen er India Yellow fra Farrow & Ball.

Miks af gammelt og nyt

Og det er lykkedes meget godt. Byhuset er et spændende miks af nyt og gammelt – af forskellige stiluniverser sat sammen til en harmonisk helhed.

Enkelte steder overrasker et møbel som fx stolen Untitled, som står på trappeforløbet. Farvede betonelementer danner en skulpturel og usædvanlig stol, som både er et kunstværk og et funktionelt møbel. Det repræsenterer Knuts personlige interesse for brutalismen og arkitektur af bl.a. Louis Kahn og Le Corbusier.

– Jeg er inspireret af disse visioner, men min egen stil er meget mere romantisk end det, erkender Knut.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

De tre etager har hver deres farveunivers. De blå gardiner er Ready Made Curtains by Bouroullec fra Kvadrat.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

Garderoben, der ligger i forbindelse med soveværelset på tredje sal, er specialbygget af en snedker. Det rummer ikke bare rigeligt med skabsplads, men også en integreret bænk. Bordpladerne er betrukket med hvidt læder. På væggen hænger Rise & Shine-spejlet designet af norske Hunting & Narud for New Works. På bordet står en vintagelampe fra Le Klint.

Hus i kartoffelrækkerne
© Gaelle Le Boulicaut

De rustikke bjælker og baderumsmøbler i træ – designet af Knut selv – står i fin kontrast til den blanke Carrara-marmor. Armaturerne er fra Vola, mens vasken er fra Alape. Væggene er malet i farven St. Pauls Blue fra Jotun.