En sand bolig

Den grå hverdag får her en ny og mere positiv klang. Tag med på besøg hos Marie Sand og Gerard Ruiz, der med udfordrende jobs i modefirmaet Sand har brug for god komfort at komme hjem til. Det er lykkedes fuldt ud.

© Line Klein

Kunstneren Vilhelm Hammershøi har gjort den grå farve verdensberømt. Hans palets yndlingsfarve til at beskrive det bedre borgerskabs stuer og liv har for længst indskrevet sig i verdenskunsten.

Melankoli forbindes med farven, men de grå nuancer kan så meget andet. De kan understrege og være en neutral baggrund for kunst og møbler og skabe en rolig ramme for et hjem. Det beviser besøget hos Marie Sand og Gerard Ruiz. Hun er datter af Lene og Søren Sand, der nu bor i Como i Norditalien, hvorfra de leder modefirmaet Sand.

Marie Sand står for firmaets PR og marketing, mens kæresten Gerard Ruiz arbejder som Sands internationale brand manager. Efter et par år i London købte de et mindre rækkehus nord for København.

Marie Sand fortæller: Pladsen i det lille rækkehus blev efterhånden lidt for trang for os, efterhånden som vores datter blev større. Derfor begyndte vi at kigge efter et andet og større hus i samme område. Vi ønskede ikke et kæmpe hus, men ledte efter en bolig, der lige netop havde den plads, vi havde brug for. Vi kan godt lide, at vi har kontakt med hinanden, uanset hvilket rum vi befinder os i.

© Line Klein

Marie Sand og Gerard Ruiz har med nøje udvalgte farver forvandlet et hus nord for København til et hjem i international afslappet stil.

Køkkenet var etableret
© Line Klein

Køkkenet var etableret da parret købte huset. Med fyldningslåger, der passer til stukloftet, som skimtes på næste side. Men farven på væggene er ny og har en varm grå nuance.

© Line Klein

Bordet er special-fremstillet af Couch by Chresten Rud, mens stolene er Catifa 46 fra Paustian, og pendlen fra Flos.

© Line Klein

Stuen er ét stort rum og er indrettet med spiseafdeling, arbejdsplads og en niche med bløde sofaer. Stuens vægge har i modsætning til farven i køkkenet en mere kold grå nuance. Det hvide træværk træder smukt frem i hele huset. Læg mærke til de flotte radiatorskjulere som med en bred vindueskarm naturligt inviterer til små stilleben. De stribede puder – i den grå, dybe sofa fra Othilia Decor – er designet af Jasper Conran. Maleriet på væggen er malet af Maries mor, Lene Sand. Sofabordet er bestilt efter mål hos italienske Minotti, hvor gulvtæppet også er fra. Lampen på væggen er fra Bestlite, og lampen i vindueskarmen er fra Rue Verte.

© Line Klein

Lige ved døren ud til entreen står et skab, som Marie Sand og Gerard Ruiz selv har fået beklædt med rektangulære stykker af åleskind. Produktet havde parret lige ved hånden, det er nemlig rester fra Sands kollektion af herresko. Lampen i vinduet er fra Rue Verte.

© Line Klein

Farveholdningen på førstesalen er holdt helt lyst. Her skimtes også den kommode i rosentræ, som stammer fra Marie Sands barndomshjem og altid flytter med. Plakaten stammer fra en invitation til en Parismesse i 1990.

© Line Klein

I entreen står et konsolbord med bøger og magasiner og en vandbøffelopsats fundet hos Rue Verte. Konsollen er fra Snowdrop by House of Furniture.

© Line Klein

Grunden omkring huset rummer en gammel have, og det er lykkedes at skabe flere små oaser i den. Her langs naboens stakit, er der opmuret en lang bænk. Her står et flot bord, som er meget smalt og malet i sort højglans. Bordet er lavet af Sands tømrer Ulrik Simonsen fra Brossi. Fletstolen er fra Ralph Laurens kollektioner.

© Line Klein

Badeværelset oser af sans for kvalitet og velvære. Da parret overtog huset var træet her i en mere rødlig farve bygget af bådebyggeren, der tidligere boede her. Nu er træet bejdset i en mørkere farve. Brusedelen bag badekarret er bygget op i glas med spejl på endevæggen. Det giver den smalle kabine en følelse af rum og eksklusi- vitet.

© Line Klein

Sengens polstrede høje gavl er Marie Sands eget design. Hun fik en snedker til at bore huller i en træplade, som hun polstrede med pladevat og derefter betrak med stof og monterede knapper på. Puderne i sengen er købt på Ibiza, og sengetæppet er en rest fra en kollektion. Billederne fra væggen stammer fra en af Marie Sands laster. Hun køber skønne fotobøger, splitter dem ad og rammer billederne ind.

© Line Klein

Husets farve er næsten selvfølgeligt malet gråt, og gæster føres op ad den stejle trappe til den højglanssorte hoveddør.