Drømmehuset ved Augsburg i den tyske delstat Bayern

Arkitekt Manfred Lux har bygget sit drømmehus på en skrænt ned til floden Schmutter tæt på Augsburg i Tyskland. Her bor han med sin hustru og to døtre i et hjem, der er skabt ud fra principper om, hvordan lyset bevæger sig om huset i løbet af dagen – og året.

© Mads Mogensen

Vintersolhverv den 21. december er hvert år en særlig dag for Manfred Lux. Det er nemlig den eneste dag, hvor sollyset når de bageste vægge i det hus, han har skabt til sig selv og sin familie: hustruen Naciye samt døtrene Laila og Rosalie. Og det er ikke tilfældigt, at lys spiller en hovedrolle i huset. Lux betyder nemlig lys på latin.

Huset ligger ved Augsburg i den tyske delstat Bayern og er tegnet af Manfred Lux selv, som er arkitekt.

Det ligger på en skrænt og består af to bygninger, hvor den højre er til beboelse, og den venstre indeholder parkeringspladser øverst, som er i gadeplan, og parrets tegnestue i underetagen.

© Mads Mogensen

Huset måler 10 x 10 m i grundplan og består af to etager, hvor den nederste, bortset fra toilet og et rum til teknik, er helt åbent, så rummene flyder sammen. Og på samme måde flyder beboelse og natur sammen på grund af de store panoramavinduer og glasskydedøre, der ophæver skellet mellem ude og inde. "For mig er det ikke blot vinduer, for de giver os mulighed for at se naturen som billeder. Vinduerne er som enorme kunstfotografier," forklarer Manfred Lux.

© Mads Mogensen

Han har brugt ovenlysvinduer flere steder i huset for at udnytte det naturlige lys så meget som muligt. Derfor er alle vægge vinklet mod bagvæggen, således at rummet er størst ud mod naturen. Det betyder, at øjet naturligt drages mod det, der er udenfor, men også, at der kommer så meget dagslys ind som muligt. Men der er naturligvis også brug for kunstigt lys, og det er fx integreret i dørkarmene og steder, hvor der er naturligt lys om dagen.

© Mads Mogensen

Hovedmaterialerne i huset er træ og beton. De indre vægge er lavet af massive betonplader, som holder på energien, således at de afgiver varme om vinteren og kølighed om sommeren. Store vinduer og terrassedøre suger det naturlige lys ind i rummene, således at der kun skal anvendes minimalt med kunstig belysning.

© Mads Mogensen

Trappen er et flot eksempel på den brug af niveaudelinger og skæve vinkler, der gør hele huset afvekslende og overraskende. Trappen er lavet så minimalistisk som muligt for at undgå, at den fylder for meget. Manfred Lux erkender dog, at man skal holde tungen lige i munden, når man går op og ned af den.

© Mads Mogensen

Gulve, lofter og indre vægge er bygget af store betonplader, som naturligt holder på varmen om vinteren og afgiver kølighed om sommeren, hvis man forstår at bruge dem. Og det gør Manfred Lux, som helt har fravalgt avancerede teknologiske løsninger som fx solcelleanlæg og solvarme, som han er modstander af. "Jeg forudser store problemer med den slags løsninger i fremtiden, fordi de kræver et stort forbrug af metal og ikke mindst kviksølv, som forurener og forbruger jordens ressourcer," siger Manfred Lux.

© Mads Mogensen

Hjemmet er sparsomt indrettet, og bortset fra enkelte undtagelser er alle møbler speciallavet til huset. Det betyder, at en del af møblerne har flere funktioner – fx kan sofaen i stuen laves om til en dobbeltseng til gæster, og sengene i soveværelserne har skuffer under til opbevaring. "Det er et hus, der er formet af det liv, vi fører, og den livskvalitet, vi ønsker," siger Manfred Lux.
Kombinationen af træ og beton giver et flot modspil til hinanden. Der er anvendt lokal tysk egetræ til væggene.

© Mads Mogensen

De to bygninger, ejendommen består af, er gravet ned i skrænten. Her er det sidebygningen, der indeholder kontor og opbevaringsrum samt parkeringsplads på taget. Udekøkkenet bruger familien flittigt i sommermånederne.

© Mads Mogensen

Soveværelset er et studie i minimalistisk indretning. Under sengen er der skuffer til tøj o. lign., og i den mørke trævæg bagest er der indrettet skabe. Bemærk, at der er luft mellem skabene og skufferne bagest, som kan anvendes som sengebord.

© Mads Mogensen

Vinduet i soveværelset er husets største. Det vejer 800 kg, og der måtte en stor kran og seks voksne mænd til for at få det på plads.

© Mads Mogensen

Udsigten til floden Schmutter og de omgivende enge er vidunderlig.

© Mads Mogensen

Badeværelset viderefører brugen af træ og beton fra resten af huset – og ikke mindst det åbne udtryk. Toilettet har dog fået sin egen zone, der markeres med fliser.

© Mads Mogensen

Det store vindue på badeværelset er det eneste, hvor der bruges gardiner. I resten af huset skærmer grenene fra store gamle æbletræer for indsyn. En lem i trævæggen giver mulighed for udluftning.