Arkitektur & natur

Den nordiske arkitektur-tradition forenes på smuk og harmonisk vis med den rå svenske natur i huset tegnet af den verdenskendte svenske arkitekt Gert Wingårdh.

© Jesper Ray

Drømmen om at bo ved den svenske skærgård, og oveni købet i et splinternyt arkitekttegnet hus, gik i opfyldelse for Berndt Frogner og Linda Johanson, da de flyttede ind i boligen her, der ligger naturskønt i det tidligere sommerhusområde Tyresø 17 km sydvest for Stockholm.

Huset er tegnet af den verdenskendte svenske arkitekt Gert Wingårdh, der har modtaget utallige priser for sine projekter. Han er også kendt for sin evne til at få arkitektur og materialer til at spille sammen med omgivelserne.

  • Det er, som om naturen konstant er helt tæt på os. Uanset om det er stormende snevejr eller en blid sommermorgen, så er følelsen af at være midt i vejret utrolig fascinerende, fortæller Berndt Frogner.

Huset er opført i to etager forskudt på en skrånende grund med 105 m2 fordelt på hver etage. Facaden består på hele den nordvendte side mod skærgården af store glaspartier. Huset er bygget direkte på de skrånende klipper, så der er ikke meget have til grunden. Derfor er det udstyret med en kæmpe tagterrasse samt en noget mindre terrasse bag huset, hvorfra morgensolen kan nydes uforstyrret.

  • Det bedste ved huset er, at det opfylder alle vores behov. Det er både et helårshus og sommerhus. Her er ro og smuk udsigt til vandet og klipper. Vi er tæt på både naturen og byen. Vi nyder at have mulighed for at sætte båden i vandet nær huset og sejle rundt i skærgården eller at spise frokost i en af de mange små byer langs kysten, siger Berndt Frogner.

Parret havde forinden boet mange år i lejlighed inde i Stockholm, og det har da også været en stor omvæltning for dem at flytte fra bylejlighed til store, åbne rum med få døre og vægge.

  • Det har været en anderledes indretningsproces, fordi rummene er så store og linjerne så ekstremt stramme, forklarer husets ejere.

Derfor har parret også måttet skifte visse møbler ud, fx spisebordet, der nærmest forsvandt i de store rum. Af samme årsag får den sidste indret- ning lov til at vente lidt, da parret gerne vil give sig god tid til at mærke efter, hvordan huset og deres ønsker kan harmonere bedst muligt.

  • Det er fantastisk at se, hvordan rummene ændrer sig gennem døgnets stemninger. Om aftenen virker vinduerne som en sort væg og danner nærmest kæmpe fotostater af refleksionen fra stuerne. Og om morgenen, når vi står op og oplever himlen og lyset, føles det nærmest som et visuelt tapet eller en tv-skærm. Derfor skal denne proces ikke stresses frem og føre til overilede indkøb, som vi måske senere fortryder. Så det må gerne tage den tid, der skal til, fastslår Berndt Frogner.

Øverst oppe, ti meter over jorden, ligger den kæmpestore tagterrasse i hele husets længde og bredde. Et trappebur i glas fører fra stuen op til ter- rassen, der også rummer en 20 m2 stor pavillon med loungemøbler samt et opvarmet spabad. Derfor kan terrassen også bruges om vinteren, og det sørgede parret for at udnytte deres første vinter i skærgårdens omgivelser. Nytårsaften blev således tilbragt heroppe med champagne på kanten af spabadet og panoramaudsigt til fyrværkeriet inde over Stockholm.

© Jesper Ray

Fra entréen fører trappen op til stue og køkken, der er placeret på førstesalen.

© Jesper Ray

Fronten af huset vender direkte mod den svenske skærgård, og derfor har arkitekten ladet hele denne side fremstå i glas for en uhindret panoramaudsigt. Glasfacaden er nordvendt, hvilket betyder, at der aldrig bliver for hedt i huset trods de store glaspartier.

© Jesper Ray

I stuen ses det tydeligt, hvor enestående en beliggenhed huset har, og hvor godt arkitekten har udnyttet det. Skærgården åbenbarer sig nærmest som et kæmpe skønmaleri gennem facaden af glas. Den runde, frithængende pejs fra franske Focus kan drejes 180°, alt efter hvor man sidder og vil nyde ilden.

© Jesper Ray

Husets bagside vender mod syd og er lavet af pigmenteret cedertræ, hvis høje indhold af olie gør det særdeles vejrbestandigt.

Træhuset er tegnet til de omkringliggende omgivelser, og det samme gælder fliser, hegn, beplantning og terrassen her på bagsiden af huset. Det er de svenske landskabs- arkitekter NOD, som længe har haft et tæt samarbejde med husets arkitekt, der har designet udenomsarealerne.

© Jesper Ray

Køkkenet ligger i åben forbindelse med stuen og til sammen udgør de to rum næsten hele førstesalen. Køkkenet er fra Varena, og de mørke låger er lavet af den asiatiske træsort ovangkol, mens bordpladen er matslebet finsk granit. De lidt specielle barstole er fra det lille svenske designfirma Olson & Dåm.

© Jesper Ray

Tagterrassen byder ikke kun på en spektakulær udsigt med kig flere kilometer op og ned langs skærgården. Den tilfører også stedet et privatrum som erstatning for det stækt begrænsede haveareal, der hører til klippegrunden. Den overdækkede del er på ca. 20 m2 og rummer, ud over loungeafdeling, også et opvarmet spabad.

© Jesper Ray

Fra soveværelset kan man også nyde den fantastiske udsigt til skærgårdens blå vand. Sengen er fra BoConcept, mens sengetæppet er fra Dux. De fleste af puderne er fra Ralph Lauren.

© Jesper Ray

Husets store badeværelse rummer både dobbeltbruser og karbad, der er fra Axia, mens håndvasken er fra Antonia Lupi. Klinkerne i farvet beton er fra Ascot. For også at skabe harmoni indenfor i huset valgte arkitekten at lade hvid, sort og lyst træ være det gennemgående farvetema i badeværelserne og de øvrige rum. De firkantede spots i loftet er fra Delta Light.