Kære læser,

Vores hjemmeside understøtter desværre ikke Internet Explorer 11. For at få den bedste oplevelse på hjemmesiden og af vores indhold, vil vi bede dig om at anvende Edge, Chrome, Safari eller andre, nyere browsere.

Med venlig hilsen,
May Kjærsgaard,
Digital redaktør

En landlig designperle midt i byen

Husets stilart fra 30'erne er bevaret, men med et moderne præg.

Idyl i Bygdøy

Stylisten Margrethe Gilboe bor med sin familie i en betagende villa fra 1934 på den idylliske halvø Bygdøy i Oslo.

I sin stemningsfulde bolig laver hun hele tiden ændringer, men altid med nænsom hånd uden at rokke ved den iboende atmosfære.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Margrethe Gilboe bor sammen med sin mand, deres to børn og hunden Billi i en idyllisk Bygdøy-bolig fra 1934. I baggrunden skimtes Arne Jacobsens ikoniske Ægget-lænestol fra Fritz Hansen og en Arco-lampe designet af Achille og Pier Giacomo Castiglioni for Flos.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Med det bølgende, smukke træpanel i olieret eg og messinglister kan entréen næsten minde om et moderne museum. Væggen er tegnet af Margrethe og bygget af Oslo Snekkerverksted. Det store spejl fra B&B Italias Maxalto-kollektion reflekterer flot lyset fra den originale glasdør i eg. I loftet skimtes Enzo Catellanis Lederam-lampe for Catellani & Smith.

Arkitekttegnet trævilla

På den smukke halvø Bygdøy i Oslo bor Margrethe Gilboe med sin mand, deres to børn og hunden Billi i et fantastisk hus tegnet af arkitekten Nies Torp i 1934.

Huset er en hvidmalet trævilla med glaserede mørke tagsten. Det ligger på en hjørnegrund med gamle frugttræer blot fem minutter fra centrum, men med en følelse af at bo langt ude på landet.

Margrethe er stylist i Pudder Agency, som arbejder i modeverdenen og repræsenterer både fotografer, hår- og makeupstylister.

Siden begyndelsen af 1800-tallet har Bygdøy været et populært ferie- og udflugtssted med de dejligste badestrande og flere af
byens museer.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Vinduerne er typiske for husets originale arkitektur, og de er bibeholdt overalt. Over den lille skænk fra Utopia hænger et oliemaleri af Terje Moe. Den skulpturelle Panton-stol af Verner Panton fra Vitra bløder rummets linjer op sammen med grønne, grupperede planter.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Der er et flot miks af gammelt, nyt og hjemmelavet i hjemmet. Skænken er et arvestykke fra Margrethes mormor; den er malet i en rosa, helblank farve, mens det grønne sidebord er lavet af en kastanjetræstub, som parret selv har hugget ud og lakeret. Værket på væggen er af Karl Hansen.

Moderne hjem med bevaret charme

Parret har i løbet af de snart 20 år, de har boet i huset, renoveret og ombygget ad flere omgange. Undervejs har de altid forsøgt at tage hensyn til husets arkitektur og stilart fra 1930’erne, samtidig med at de har prøvet at skabe et moderne hjem med et personligt udtryk.

Det er dog også en overraskende anden verden, der møder en, når man træder ind i huset. Facaden har sit helt eget sprog, som er skabt med en respekt for den oprindelige charme og stil, men med et moderne præg.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Spisestuen er omkranset af vinduer, så familien kan få mest ud af dagslyset og udsigten. Lange gardiner i lys silke rammer spisezonen ind og giver et let og luksuriøst præg. Panton-stolen, der er designet af Verner Panton, er fra Vitra, mens IC-gulvlampen er designet af Michael Anastassiades for Flos.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Sammen med den store, grønne plante udnytter den skulpturelle Arco-lampe, designet af Achille og Pier Giacomo Castiglioni for Flos, hele den rumlige taghøjde. Sofaen fra B&B Italia i cognacfarvet kalveskind klæder de gyldne toner i Arne Jacobsens Ægget-lænestol fra Fritz Hansen. Panton-stolen af Verner Panton i orange er fra Vitra, og det store maleri er af Thomas Trum. Sofabordet har parret selv lavet.

Stilart fra 30'erne

Samtidig har det været vigtigt hele tiden at opdatere i forhold til tiden og ændrede behov.

Da der skulle laves nye gulve, valgte parret i både entré, badeværelser og vinkælder at bruge terrazzo. Det er huset ikke oprindeligt født med, men som Margrethe siger:

– Det var almindeligt at bruge terrazzo i 1930’erne, og vi synes faktisk, at det klæder huset særdeles godt. I tilgift er det moderne igen, så det var ikke så svært at få det lavet, og så er det tilmed nemt at vedligeholde.

Parketgulvet i stuen er til gengæld det originale, og ellers er gulvene malet sorte.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Mørkrosa vægge og loft, rubinrøde gardiner fra Silent Gliss, bløde, futuristiske møbler og et loddent tæppe på et sortmalet gulv giver følelsen af at træde ind i en luksuriøs og huleagtig ny verden. Akrylbordet er et signeret Sabine Marcelis, den hvide Womb-stol af Eero Saarinen er fra Knoll, den grønne Magnum-stol af EstudiHac er fra Sancal, mens Blink Vanity-sminkebordet af Yabu Pushelberg er fra Stellar Works. De skulpturelle IC-lamper er designet af Michael Anastassiades for Flos.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Lyset fra vinduet spejles i det sortmalede, blanke gulv. Vægge og loft er malet i farven Warm Blush fra Jotun Lady, som er en spændende kontrast til de hvide vægge i resten af huset. En hvid skammel fra Hay er brugt som sidebord.

Varm atmosfære

Parret får inspiration fra flere forskellige steder – film, kunst, Pinterest, rejser, bøger og magasiner.

De har altid været vilde med ikoniske designmøbler og klassikere, som de har en del af. I fællesskab har de forsøgt at skabe et personligt hjem, der også er praktisk og velfungerende og med masser af varme og en dejlig atmosfære, som Margrethe siger.

Et hjem skal ifølge parret være et godt sted at være – selvfølgelig primært for husets beboere, men også for gæster, familie og gode venner.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

En hvid base i soveværelset får et dæmpet farvespil i form af ametyst, rosa, gråt og sort med den hvide Panton-stol af Verner Panton fra Vitra som et dekorativt indslag. De rosa puder er fra Home & Cottage, mens de grå i børstet bomuld er fra Ikea.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Enkel og grafisk er gangen med en sort trappe, der snor sig, kantede vægge og en rød, markant stol fra Cappellini. Lampen på væggen er fra Catellani & Smith.

Enkle og praktiske løsninger

Oveni har parret brugt meget tid på at udnytte pladsen i huset optimalt og finde gode, enkle og praktiske løsninger, der gør det til et hus, der er enkelt at bo i og let at holde.

Alle skabe i huset er lavet på mål, så al plads i både skabe og rum bliver udnyttet til fulde. Skabene i huset fik parret lavet af snedkerfirmaet Oslo Snekkerverksted, som også skiftede deres døre.

Der er brugt olieret eg og messing for at give et moderne og klassisk tidstypisk udtryk. Træet er valgt for at skabe en varm kontrast til de mange store, hvide flader og stengulvet.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Walk-in-garderoben er indrettet med et specialdesignet skoskab af Oslo Snekkerverksted tilpasset skoentusiasten Margrethe.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Badeværelsesindretningen med flere materialer er lavet af Oslo Snekkerverksted. Marmorbordpladen er fra Sigvartsen Steinindustri i Oslo, og armaturerne er fra Vola.

Personligt præg

Alt er lavet ud fra parrets egne tegninger, som er nøje baseret på familiens behov.

– Når jeg indretter, gør jeg det samme, som når jeg styler en opgave, hvor farver, strukturer og former skal matche og være dynamiske i deres sammensætning, siger Margrethe om sit hjem, der ifølge hende tydeligt skal afspejle, hvem der bor der, og hvad de interesserer sig for.

Et hjem, der ikke viser det, mener hun, bliver ofte som et katalog, og så forsvinder alle de detaljer, der gør det spændende og giver det et individuelt udtryk.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Badeværelset er lagt i forlængelse af soveværelset, hvor det sorte gulv og terrazzoen samt en glasdør markerer overgangen mellem zonerne. De lange gardiner giver privatliv, hvis behovet skulle melde sig. Det fritstående badekar fra Antonio Lupi står som en skulptur midt på gulvet, hvor vandet kommer ned fra oven. På stumtjeneren hænger en af Margrethes vintagekimonoer, købt på et marked i Japan.

Relaterede Artikler