Se et fortryllende julebord med blomsterværker i specialbyggede montrer

Se designeren og billedkunstnerens poetiske og forførende julebord med naturens processer som hovedtema.

Kigge Mai Hvid og Rosa Nøss Bendixen
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Kigge Mai Hvid, kunstner, foredragsholder og tidligere direktør for designprisen Index Award, og Rosa Nøss Bendixen, arkitekt, designer og indehaver af Wild Studio, har med en masse fælles ting og fund fra naturen dækket et eventyrligt julebord i Rosas lejlighed.

Et gennemført samarbejde

Hvad sker der, hvis vi dækker et julebord sammen? Det spørgsmål stillede Kigge Mai Hvid og Rosa Nøss Bendixen hinanden, samlede glas, kander, pynt, botaniske værker og favnfulde af blade, grene og frugter sammen og ryddede spisebordet i Rosas stue. Resultatet er blevet et forførende poetisk julebord med blomsterværker i specialbyggede montrer og med en “piedestal” på midten af bordet.

Julebord med blomster
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Omkring bordet, som er fra Hay, står skulpturelle skamler fra Moon Collection hos Wild Studio, som Rosa har designet. Skamlerne er lavet af 100 % genbrugsplastik, som kan genanvendes igen, når skamlerne har udtjent deres levetid. På bordet udfolder det naturlige tema sig med tørrede og pressede blomster, blade og kogler. Loftslampen har Rosa købt på Lauritz.com og sat diamantpærer på.

Naturens skønhed og forfald

Piedestalen er i virkeligheden børneversionen af en skammel, som Rosa har designet og fået produceret af upcyclet plastik. Nogle af gæsterne ved julemiddagen vil se hinanden igennem rødder og spinkle silhuetter af tørrede blomster og planter, og det giver en fed effekt, lyder det samstemmende fra Kigge og Rosa.

Deres julebord er stemningsfuldt og hyggeligt, og samtidig giver de tørrede planter, rødder og blade associationer til naturens skønhed og forfald, til liv og død. Og det er præcis det, der er temaet, forklarer de.

"Vi har brug for lys, for dufte og for noget at samles om"

Kigge: – Vi arbejder begge to med genanvendelse, med bæredygtighed og med de processer og forandringer, som er en del af naturens cyklus. Man kan ikke lade julebordet stå ret længe, før noget af det vil rådne. Når vi kommer frem til julen, så er det den tid på året, hvor naturen er ved at dø og mister farverne.

Rosa: – Vi arbejder begge to på hver vores måde med, hvad der er naturligt, og hvad der er menneskeskabt, sat over for hinanden. Jeg elsker at tage træer, gran, blomster og alt muligt fra naturen indenfor, men jeg sætter også kunstige fugle i træet.

Det er så syret, det, vi allesammen laver hver jul, og det er jo et kunstværk. Vi står der, hvor det hele vender. Det bliver mørkere, og vi mister vores krop og sanselighed, fordi vi pakker os ind, så vi har brug for lys, for dufte og for noget at samles om.

Blomster i transparent ramme af plexiglas
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Nerier, siv, hassel, kængurupote og andre planter er sammensat på nye måder og monteret i en transparent ramme af plexiglas, som fremhæver både blomster og rødder. Kigge Mai Hvid vil med sine værker altid gerne synliggøre, at verden er kompleks, og at vi er forbundet til planteriget.

Læs også:

Julebord fyldt med blomster
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Omkring tallerknerne på bordet har Kigge og Rosa skabt en stemning af skovbund med store blade og tørrede frugter, nødder og planter. Foruden almindelige stearinlys i stager er små juletræslys klipset fast på løstliggende grene, så spillet fra lyset er med til at fremhæve planternes rødder.

Planternes verden

Rosa Nøss Bendixen er designer, uddannet fra Det Kongelige Akademi, og har en undersøgende tilgang til design. Kigge Hvid er billedkunstner og har i en årrække været direktør for designprisen Index Award. Herigennem mødte hun for nogle år tilbage nogle personligheder, som åbnede hendes øjne for planternes verden. En verden, som i dag er hendes kunstneriske objekt.

Med liv og død som tema

Kigge: – Der er et overordnet tema i vores julebord, som er liv og død. Det er et forløb, som er udtrykt i mine planter og i Rosas skamler, som er af genanvendt plastik.

De repræsenterer liv og død på en anden måde. Det er genopstandelsen! siger hun tankefuldt, og begge griner, men understreger i samme åndedrag, at det vitterlig handler om naturens processer. Om planternes rødder og evne til at forplante sig, så de kommer igen sæson efter sæson. Og om råmaterialer, som får en ny form.

Rosa: – Jeg tænker skamlerne som reinkarnation, for materialet kommer oprindeligt fra sedimenter, som er blevet hevet op af jorden som råolie og har haft et liv, vi ikke kender til, og som nu er blevet til et møbel.

"Død mands finger"
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Spisebordet har fået dug på i form af de store blade, som Kigge har samlet op fra jorden i Forstbotanisk Have i Charlottenlund. Imellem bladene ligger små, tørrede planter og grene, som hun og Rosa har klipset juletræslys fast på. De aflange, blålige bælge er frugter fra blåbælg, som uofficielt kaldes “død mands finger”.

Julebord med piedestal
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Midt på bordet har de stillet en børneskammel af Rosas design, som fungerer som en lille piedestal. De grønne kander på skamlen er fra Michael Andersen. Krystalvinglassene er købt i Venedig, og derudover er bordet dækket med forskellige vandglas samlet igennem tiden, med messinglysestager fra 55° North i Aarhus og med bestik fundet på forskellige loppemarkeder. Tallerkenerne er en jubilæumsudgave af Royal Copenhagens Kompas-platter.

"Reinkarnerede" blomster

Blomsterne, som Kigge har skabt til bordet, er også “reinkarnerede”. Alle blomsterne er tørret og/eller presset, og blade eller blomster fra én blomst er sat fast på stængler fra en anden, så naturens ingredienser bliver mikset på kryds og tværs og får et nyt udtryk.

Rødderne er en lige så vigtig del af julebordet som blomster og blade, for de synliggør alt det, der er under jorden, og er en del af en kompleks og livgivende sammenhæng.

Lille blå stage fra Mexico
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Døden kigger med i en smuk udformning på en lille, blå stage, som er fra Mexico og er Rosas kærestes. Stjernen foldet i papir har Rosas veninde designer Karen Bjelke lavet, og de små fugle i papir er hendes eget værk. Mosaikbordet er købt på Lauritz.com.

"Jeg kan ikke forestille mig en jul uden blomster"

Selvom Kigge først inden for de seneste år har gjort planteverdenen til sit kunstneriske felt, har planter og blomster været en del af hendes juleborde og borddækning i det hele taget, så længe hun mindes.

Kigge: – Jeg har også engang pyntet mit juletræ med intet andet end kæmpestore, udsprungne roser, som var helt åbne. Det så fantastisk ud. Jeg kan ikke forestille mig en jul uden blomster.

Rosa: – Blomsterne og pynten er jo i virkeligheden mindet om sommeren og om naturen, der er derude, og som vi har forskanset os imod. Vi skal have det hele ind – også alle de stjerner, vi omgiver os med i julen. Den skal omfavne og kramme os, al den der rare natur.

Læs også:

Værker malet af kunstneren Andreas Emenius
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De to blå værker på væggen er lavet af kunstneren Andreas Emenius. De hænger over et bord, som er et loppefund, og som til jul bliver dækket med levende lys.